InfoNu.nl > Pc en Internet > Hosting > Wat levert Cloud Computing op?

Wat levert Cloud Computing op?

Cloud Computing levert vele besparingen op. Deze met name kostenbesparingen zijn terug te vinden binnen de IT organisatie van een bedrijf. De grote voordelen van Cloud Computing zijn de kwaliteit en snelheid van de applicaties, en de goedkope dataopslag mogelijkheden. Er kleven ook risico’s en nadelen aan Cloud Computing. Doordat de data elders staat moet op het gebied van privacy en beveiliging goede afspraken worden gemaakt. Invoering ervan brengt een grote verandering met zich mee.

Wat is Cloud Computing?

Met Cloud Computing kun je via het internet applicaties gebruiken. Ook kun je computerkracht of opslagruimte via het internet gebruiken. Je hebt de soft- en hardware niet zelf in bezit, maar huurt deze in feite. Met alleen een internetverbinding kun je dan alle werkzaamheden doen. Vooral op het gebied van bedrijfssoftware biedt dit grote voordelen.

Praktische aspecten van Cloud Computing

Als bedrijf kun je zelf je IT inkopen. Je kunt ook zelf oplossingen bouwen, beheren en onderhouden. Als je voor deze vorm kiest dan horen daar ook kosten bij op het gebied van menskracht, hardware, huisvesting en kennisontwikkeling. Het applicatielandschap is vaak erg ingewikkeld binnen ene organisatie. Hierdoor is het beheer en onderhoud een tijdrovende klus geworden.

Door Cloud Computing toe te passen kun je de bedrijfsvoering sneller aanpassen op ontwikkelingen in de IT. De bedrijven die Cloud Computing aanbieden blijven over het algemeen up-to-date op het gebied van nieuwe ontwikkelingen in de markt. Je hoeft als bedrijf dus niet zelf de ontwikkelingen in de gaten te houden en nog veel belangrijker je personeel tijdig te scholen.

Wat verandert er door Cloud Computing?

Door de invoering van Cloud Computing worden zaken als zelf oplossingen bouwen, beheren en onderhouden, menskracht, hardware, huisvesting en kennisontwikkeling tot een minimum beperkt. Hierin zit dan ook de grootste kostenbesparing. Eindgebruikers gaan er vaak op vooruit. Applicaties als Gmail, Facebook, Linkedin en andere SaaS oplossingen binnen het bedrijf worden als gewoon goed beschouwd. Bovendien zijn dit soort applicaties erg gemakkelijk om mee te werken, snel en hebben vaak veel meer mogelijkheden dan de traditionele bedrijfssoftware.

De traditionele omgeving binnen het bedrijf heeft vaak moeite om alle ontwikkelingen bij te benen. Met Cloud Computing is deze zorg verdwenen. En de kosten zijn vaak stukken lager.

Cloud Computing en de nabije toekomst

Met de komst van deze manier van werken wordt een groot deel van de IT wereld op z’n kop gezet. Vanwege de vele voordelen van Cloud Computing zal de vraag alleen maar meer stijgen. De ontwikkelaars, partijen als Google Salesforce en Amazon, spelen hier op in door nog sneller nieuwe toepassingen te ontwikkelen.

Kostenbesparing met Cloud Computing

Iedere bedrijf krijgt op een bepaald moment te maken met bezuinigingen. Door de bedrijfsvoering efficiënter te maken kun je hier op inspelen. Cloud Computing is één van de mogelijkheden om de IT organisatie binnen het bedrijf te optimaliseren. De financiële voordelen die je kunt behalen met deze wijze van werken zijn onder andere:

  • Doordat de applicaties buiten de deur worden gehost scheelt dit aanzienlijk in beheer en onderhoud.
  • Door de schaalbaarheid van de datacenters is opslag van data een stuk voordeliger.
  • De service van de beschikbare IT voorziening verbetert.
  • Nieuwe applicaties zijn gemakkelijk in te voeren. Je hebt geen nieuwe servers nodig.

Risico’s Cloud Computing

Deze nieuwe manier van werken brengt andere risico’s met zich mee. Doordat data in hoge concentraties wordt beheerd is het daardoor een aantrekkelijker doelwit geworden voor terrorisme en criminaliteit. Ook zullen partijen door middel van een contract meer aandacht moeten besteden aan het beschermen van de data. Zo moeten er afspraken worden gemaakt over rechten en plichten ten aanzien van inbreuk op privacy, beveiliging en dataoverdracht.
Gerelateerde artikelen
Cloud computing, wat is het precies?Cloud computing, wat is het precies?Steeds vaker horen we de term Cloud computing voorbij komen. Een mooi voorbeeld van ‘het nieuwe werken’. Maar wat houdt…
Wat is Cloud Computing?Wat is Cloud Computing?Cloud Computing is een relatief nieuw fenomeen. Bij Cloud Computing is het mogelijk bepaalde diensten af te nemen en geb…
Cloud computing voor het MKB: hype of hit?Cloud computing voor het MKB: hype of hit?Cloud computing. Ofwel, werken met programma's en gegevens die niet 'in huis' zijn, maar via internet uitgewisseld worde…
De schaduwzijde van cloud based computingDe schaduwzijde van cloud based computingDe meeste cloud aanbieders adverteren niet met potentiële problemen met wet- en regelgeving, privacy, veiligheid, beschi…
Wat is een Chromebook?Wat is een Chromebook?Wat is een Chromebook nu eigenlijk? De Chromebook is een computer met het besturingssysteem van Google: Chrome OS. De Ch…

Reageer op het artikel "Wat levert Cloud Computing op?"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 26-01-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hosting
Schrijf mee!