InfoNu.nl > Pc en Internet > Hosting > Hosting biedt voordelen

Hosting biedt voordelen

Hosting biedt voordelen Je IT-diensten uitbesteden is in, en dat niet alleen bij ondernemingen. Een eigen IT-afdeling loont alleen bij grote bedrijven. Kleine en middelgrote ondernemingen kunnen hun IT-activiteiten beter aan een hostingbedrijf overlaten.

Wat is hosting?

Globaal gezegd gaat het er bij hosting om dat je niet zelf investeert in de benodigde opslagruimte voor een eigen website, e-mail-accounts van je medewerkers of softwaretoepassingen. Dat is met name belangrijk voor kleine en middelgrote ondernemingen en organisaties van vergelijkbare grootte. Waarom zou bijvoorbeeld een kleine onderwijsinstelling of een non-profit-organisatie eigen IT-specialisten in dienst moeten hebben?

Vormen van hosting

Men onderscheidt verschillende vormen van hosting. Bij webhosting bijvoorbeeld wordt de website van een bedrijf op een centrale server ondergebracht. Die wordt geserviced door een IT-dienstverlener, die ervoor zorgt dat de site ten alle tijde bereikbaar is en beschermd is tegen externe manipulaties zoals aanvallen door hackers.

Ook een eigen e-mail-server kan heel goed worden gemist als men in plaats daarvan gebruik maakt van zogenaamde Hosted Exchange. De medewerkers krijgen in dat geval een e-mailadres in de vorm medewerkernaam@firmanaam.nl en het bedrijf betaalt daarvoor maandelijks een bepaald bedrag per account. Het tarief is voornamelijk gerelateerd aan de benodigde opslagruimte.

Voordelen van hosting

Bij hosting worden zoveel mogelijk gegevens op de centrale servers van een rekencentrum opgeslagen. Dat rekencentrum wordt onderhouden door een hostingbedrijf dat voor zijn diensten een vast bedrag per maand vraagt. De hostingdienst zorgt voor beveiliging van de gegevens, maar ook voor update van alle relevante softwaretoepassingen. Dit brengt met name voor het MKB veel voordelen met zich mee:
  • Vaste lasten in plaats van onvoorspelbare uitgaven: organisaties hebben ingeval van hosting te maken met duidelijk calculeerbare kosten in plaats van hoge en soms nauwelijks voorspelbare uitgaven voor aankoop en onderhoud van hardware alsmede updates van de benodigde software.
  • Een ander belangrijk voordeel van een hostingconstructie is de veiligheid van de data, die onder andere door het gebruik van moderne encryptie-technologie is gegarandeerd.
  • Bovendien bestaat er via het Internet op elk gewenst moment en vanaf elke mogelijke locatie toegang tot data en software.
  • Flexibiliteit en zekerheid: omdat in de eigen organisatie kan worden volstaan met een simpele desktop-PC-opstelling met internettoegang, kan men het aantal werkplekken naar behoefte binnen enkele minuten aanpassen.
  • Tegelijkertijd hoeft men zich niet meer druk te maken over een geschikte ruimte of andere vereisten voor een eigen bedrijfsserver. Want dat vereist naast die geschikte ruimte ook een adequate bescherming tegen ongeoorloofde toegang en een tegen uitval beschermde stroomvoorziening.
  • Er is overigens nóg een belangrijke overweging om tot een hostingoplossing over te gaan. Software wordt in de regel in de vorm van geïntegreerde pakketten aangeschaft. Daarbij betaalt men ook voor toepassingen die in het eigen bedrijf niet of slechts bij een aantal medewerkers nodig zijn. Hostingproviders daarentegen brengen alleen gebruikte programma’s in rekening. U betaalt alleen voor wat u werkelijk nodig heeft.
Gerelateerde artikelen
Reseller hosting - eenvoudig je eigen hostingbedrijf startenReseller hosting is dé opkomende online business. Reseller hosting is een vorm van web hosting, waarbij de accounteigena…
Een domeinnaam en webhosting kiezenEen domeinnaam en webhosting kiezenHet aantal bezoekers en het gebruik van de diensten op je website is sterk afhankelijk van de juiste domeinnaam. De dome…
Exchange hostingExchange hostingExchange hosting is een service waarbij een telecomaanbieder een email-postvak en schijfruimte op een server beschikbaar…
Hoe een webhosting provider kiezen?Hoe een webhosting provider kiezen?Webhosting is nodig als je een website 24 uur per dag live wil hebben. Via een server is die dan permanent aangesloten o…
Webwinkel domeinnaam en hostingWebwinkel domeinnaam en hostingDomeinnaam registratie en hosting account aanschaf is de basis van iedere webwinkel. Kosten van een domeinnaam registrer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ujmoser, Openclipart

Reageer op het artikel "Hosting biedt voordelen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 28-07-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hosting
Schrijf mee!