InfoNu.nl > Pc en Internet > Hosting > Telenetklanten krijgen 50MB gratis webruimte

Telenetklanten krijgen 50MB gratis webruimte

Wil je een website op het internet plaatsen, dan dien je webruimte bij een hostingfirma aan te vragen. Maar als je klant bent bij Telenet, heb je ook recht op 50MB webruimte. Maar hoe vraag je deze webruimte aan en hoe plaats je een website, muziek of filmpjes op deze webruimte?

Activatie webruimte

Voor je data op je gratis webruimte kan plaatsen, dien je Telenet account hiervoor te activeren:

  • Ga naar de website van Telenet : http://telenet.be/
  • Kies voor "Internet".
  • Ga naar "Mijn Telenet"
  • Log in! Bij de installatie van Telenet heb je een folder ontvangen met de gebruikersnaam en wachtwoord van je mailbox - internetaansluiting.
  • Links heb je twee tabjes: Algemeen en Internet. Kies voor het tabje Internet.
  • Het tabblad springt open.
  • Onder "Website en Domein", kan je nu je website aanmaken.

Website aanmaken

Bij Telenet kan je niet alleen gratis gebruik maken van 50MB webruimte, je kan ook gratis een domeinnaam aanvragen indien deze begint met http://users.telenet.benaam website. Geef een naam in voor je website en druk op volgende. Telenet gaat nu controleren of de domeinnaam nog beschikbaar is of niet. Zoniet dien je een andere naam in te geven (zie figuur).

Webruimte beheren

Heb je verschillende websites of verschillende folders waar je data wil plaatsen, dan kan je voor alle data apart ingeven hoeveel webruimte de folder mag beschikken (zie figuur). Je hebt dus recht op 50MB webruimte. Wil je meer webruimte, dan kan dit maar daar dien je wel een bijdrage voor te betalen.

Domeinaanvraag

Onder het tabblad "Domeinaanvraag", kan je een persoonlijk internetadres aanvragen zoals "http://www.naamwebsite.be".
Hiervoor dien je jaarlijks een bijdrage te betalen voor de domeinregistratie.

Bestanden overbrengen naar je webruimte

Eenmaal dat je een website hebt aangemaakt, dien je deze nog over te brengen naar je Telenet webruimte.
In bepaalde gevallen kan het zijn dat er reeds een programma geïntregreerd zit in je webdesign software.
Zoniet, vind je op internet verschillende FTP programma's die je kan downloaden. FTP staat voor "File Transfer Protocol". Met een FTP programma kan men files over en weer versturen van de ene computer naar de andere computer of in dit geval naar een webhost. De meest gekende zijn SmartFTP, Filezilla, Cute FTP,CoffeeCup of Fetch (Mac OS9). De meeste hiervan zijn gratis te verkrijgen.

Instellingen FTP software

Je hebt nu de nodige FTP software op je pc staan. Als je deze voor de eerste maal opstart dien je de instellingen van het programma aan te passen.

  • webserver: users.telenet.be
  • login: gebruiksnaam van Telenet (zelfde als Mijn Telenet)
  • paswoord: paswoord van Telenet (zelfde als Mijn Telenet)
  • poort: 21 (standaard)
Heb je alle gegevens juist ingevuld, klik dan op "connect". Het programma zal vervolgens aangeven dat je pc geconnecteerd is met de webserver van Telenet.

Bestanden kan je nu slepen van je ‘Local Browser’ naar je webruimte (users.telenet.be).
Gerelateerde artikelen
Gratis website hosting: Beste gratis webhosting providersGratis website hosting: Beste gratis webhosting providersGratis hosting is heel erg interessant voor mensen, die voor de eerste keer een eigen website lanceren of een webwinkel…
Hoe een webhosting provider kiezen?Hoe een webhosting provider kiezen?Webhosting is nodig als je een website 24 uur per dag live wil hebben. Via een server is die dan permanent aangesloten o…
Hoe maak ik een gratis website?Altijd al een eigen website gewild? Er zijn tientallen manieren om een gratis website te maken. Een gratis website haar…
Gratis website maken? De beste websites op een rij!Gratis website maken? De beste websites op een rij!Zelf een website maken kan heel leuk maar soms ook erg prijzig zijn. Veel mensen maken daarom liever online een gratis w…
Telenet of BelgacomTelenet of BelgacomAls je in België op een serieuze manier zowel internet, telefoon en televisie wenst te beleven kan je ofwel kiezen tusse…

Reageer op het artikel "Telenetklanten krijgen 50MB gratis webruimte"

Infoteur: Raphaella
Laatste update: 22-03-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hosting
Schrijf mee!