InfoNu.nl > Pc en Internet > Hosting > Het opzetten van een website - Webhosting

Het opzetten van een website - Webhosting

Het opzetten van een website - Webhosting Bij het opzetten van een website komt veel kijken, zo ook het hosten van je website. Hier lees je alle informatie en tips over dit onderwerp, het kiezen van een host voor je website en alles wat daarbij komt kijken.

Zonder host geen website

Als je een website aan het bouwen bent, of wellicht al gebouwd hebt, moet deze natuurlijk voor iedereen beschikbaar kunnen zijn. Dit gaat niet zonder een host. Een webhost zorgt er voor dat er een domeinnaam naar keuze wordt geregistreerd waar jij vervolgens jouw website op kunt plaatsen. Dit alles zou je met veel omwegen en veel geld ook zelf kunnen doen, door middel van je eigen servers e.d. Dit kost echter veel geld en voor één niet zo reusachtige website (zoals Google) is dit ook niet verstandig.

Je domeinnaam kiezen

Bij een website hoort natuurlijk een domeinnaam. Het domeinnaam wordt gebruikt voor het internetadres (http://www.[domeinnaam].nl). Via deze naam kunnen bezoekers gemakkelijk jouw website vinden door deze in te vullen in de adresbalk of in de zoekmachines. De keuze voor deze naam is daarom niet geheel onbelangrijk. Als je een website hebt voor je bedrijf, is het bijvoorbeeld erg verstandig je domein dezelfde naam te geven als je bedrijf. Voor informatie over een bepaald onderwerp is het wellicht verstandig het onderwerp in je domeinnaam te vermelden. Een domeinnaam die een match heeft met je website en de inhoud hiervan werkt alleen maar in je voordeel.

Je domeinnaam controleren

Als je een domeinnaam gekozen hebt die past bij je toekomstige website is het eerste wat je het beste kunt doen, controleren of deze nog vrij is. Het kan zijn dat iemand anders je voor is met het registreren van dit domein, aangezien het internet vandaag de dag bom vol met websites staat. Heb je een geschikte, nog niet gebruikte, domeinnaam gevonden, dan wordt het tijd dat je deze gaat innen en hiervan jouw domein gaat maken. Dit kan bij verschillende hosts, aangezien er veel websites zijn die dit aanbieden.

Welke host past bij jou?

Er zijn verschillende webhosts die allemaal beweren de goedkoopste te zijn. Hier word je natuurlijk niet echt wijzer van. Het is daarom verstandig een aantal dingen duidelijk voor jezelf te maken door jezelf een aantal dingen af te vragen:
  • Hoeveel geld wil ik uitgeven?
  • Hoeveel opslagruimte heb ik nodig?
  • Wil ik een E-mail adres met mijn domein (…@[domein].nl)
  • Wil ik andere extra functies?

Bij andere extra functies kun je denken aan dingen zoals een database, ondersteuning van PHP, etc. Als je antwoorden gevonden hebt op deze vragen kun je vervolgens gaan vergelijken bij de vele aanbieders op het net. Als je een of meer aanbieders op het oog hebt is het verstandig eerst ervaringen te lezen of te horen van andere gebruikers. Op forums zijn hoogstwaarschijnlijk verschillende gebruikerservaringen te vinden over alle beschikbare hosts. Geen reden om geen kijkje te nemen. Bij genoeg informatie over genoeg hosts heb je als het goed is een besluit kunnen nemen welke het beste bij je past. Hierbij kun je vervolgens jouw domein registreren.

Je domeinnaam registreren

Op de website van de host die het beste bij je past kun je waarschijnlijk je gewenste domeinnaam registreren. Als gebruiker van hun service dien je een aantal (betaling)gegevens in te vullen (wellicht een aantal dingen opsturen zoals een kopie van een ID kaart) en je gewenste domeinnaam.

Vanaf nu wordt er hard gewerkt jouw gewenste domein in de lucht te krijgen. Hoeveel tijd dit in beslag neemt verschilt per aanbieder. Dit kan verschillen van een uur tot misschien wel een aantal dagen.

Je website staat online

Als je bericht krijgt van je host dat je website online staat, is vervolgens alles aan jou zelf. Als het goed is heb je ook gegevens en/of informatie van je host gekregen hoe je webpagina’s op je website te plaatsen. In de verkregen informatie zou bijvoorbeeld kunnen staan dat de pagina genaamd ‘index’ als eerste wordt weergeven bij het openen van jouw domein. Zonder pagina’s op jouw domein, geen website. Verstandig is daarom om voor het registreren van jouw domein alle pagina’s startklaar te hebben liggen en deze meteen online te plaatsen bij het online gaan van jouw website.
© 2008 - 2017 Grotefrits, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waar moet je aan denken bij het beginnen van een website?Waar moet je aan denken bij het beginnen van een website?Vandaag de dag staat het internet vol met websites. Maar ook jij zelf kan een website hosten en beheren. Hieronder staat…
Domeinnaam registreren, hoe doe je dat?Domeinnaam registreren, hoe doe je dat?Domeinnaam registreren, waar moet u beginnen? Wereldwijd zijn er al miljarden domeinnamen geregistreerd. Lang niet al di…
Een website maken met HTML en FTPEen website maken met HTML en FTPEen website bouwen is moelijk, je hebt FTP software nodig en je moet html kennis hebben. Vaak blijven domeinen gewoon le…
Een domeinnaam en webhosting kiezenEen domeinnaam en webhosting kiezenHet aantal bezoekers en het gebruik van de diensten op je website is sterk afhankelijk van de juiste domeinnaam. De dome…
Een domeinnaam registreren, tips voor de juiste keuze ervanEen domeinnaam registreren, tips voor de juiste keuze ervanEen domeinnaam registreren maakt tegenwoordig deel uit van het dagelijkse leven. Bedrijven, verenigingen of gewoon de fa…

Reageer op het artikel "Het opzetten van een website - Webhosting"

Infoteur: Grotefrits
Gepubliceerd: 10-02-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hosting
Schrijf mee!