InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Computernetwerk aanleggen, draadloos netwerk met VISTA

Computernetwerk aanleggen, draadloos netwerk met VISTA

Computernetwerk aanleggen, draadloos netwerk met VISTA Met VISTA is een draadloos computernetwerk zo gemaakt. Steeds meer mensen hebben in huis meerdere computers en willen daarom een klein computernetwerk aanleggen. Bedraad of draadloos (Wifi). Maar hoe pakt u dat nu aan met een router? Beveilig uw netwerk. Meer hierover en draadloos internet in dit artikel.

De router

Om een netwerk met toegang op internet aan te leggen hebt u in ieder geval een router nodig. Met kabels of draadloos, wireless. Let u bij de aankoop van een wireless router op de snelheid. De g-standaard, 58 Mb, is het meest gangbare. Draadloos heeft duidelijk voordelen, maar is storingsgevoeliger. Koop een goede router, want een te goedkope variant kan veel kopzorgen geven. Overigens zijn er nog andere manieren, zoals uw netwerk laten lopen via de hoofd pc, zodat die in feite de rol van router op zich neemt, maar daaraan ga ik gemakshalve voorbij. Ook dit geeft namelijk kopzorgen.

Ethernetmodem

Pak het door de provider geleverde ethernetmodem en sluit deze aan op de router. Kies hiervoor de WAN poort van de router. Kabelmodems laten zich over het algemeen probleemloos aansluiten. Bij de wireless modems kan dat nog eens anders zijn. Zo zijn er draadloze ethernetmodems die bij het instellen van de maximale beveiliging wegvallen. Laat u hierover goed informeren.

Bekabelde router

De bekabelde routers zijn het gemakkelijkst te installeren. U trekt de stroomstekker van uw internetmodem uit het stopcontact. Vervolgens sluit u de router aan op het internetmodem via de WAN poort van de router. Daarna verbindt u de gewenste pcs met een netwerkkabel de overige vrije poorten van de router. En tot slot steekt u de stekker van uw internetmodem weer in het stopcontact. Wacht tot de lampjes van het modem weer constant groen branden.
Steek nu ook de stroomstekker van uw router in het stopcontact en wacht u tot de lampjes van de router gaan branden. Als alle lichtjes groen branden, start u uw computer op. Werkt met Windows XP of Vista dan kunt u meteen nagaan of de verbindingen goed zijn. In XP via Netwerkverbindingen, en in Vista via Netwerkcentrum.

Bron: OpenClipartVectors, PixabayBron: OpenClipartVectors, Pixabay

Draadloze router, wireless

De installatie van een draadloze router is lastiger. Voor de draadloze aansluiting zijn er speciale USB-adapters of PCI-kaarten. Let er verschillende merken op dat ze compatible moeten zijn.

IP adres router

Elke router heeft een eigen configuratiepagina, die u uw webbrowser kunt bekijken en waar u de instellingen van de router kunt aanpassen. Om deze configuratiepagina te bereiken moet u het adres van de router kennen. Als dit locaal adres niet in de handleiding staat, kunt u het webadres vinden door de router aan te sluiten via een vrije niet WAN poort. Zet de router aan en ga in Windows naar Start en Uitvoeren. Tik hier Cmd in en vervolgens op Ok. Tik vervolgens aan het einde van de regel in het zwarte scherm de opdracht in Ipconfig /all in, met een spatie tussen Ipconfig en /all. Druk nu op Enter. Vervolgens krijgt u alle IP adres gegevens te zien. Het IP-adres van de router wordt vermeld bij Standaard-gateway en begint meestal met 10.0.0.xxx of 192.168.x.xxx. Begint het getoonde IP-adres met 169, dan is er een communicatieprobleem met de router.

Configuratiepagina router

Door het IP adres van de router in te tikken in de adresbalk van de Internet Explorer of een andere browser, kunt u inloggen op de router. Met Windows Vista kan het ook anders. Klik daartoe op het icoontje Netwerk in het Netwerkcentrum. Vista scant dan het netwerk. Klik met rechts op de getoonde router en kies voor Webpagina van apparaat weergeven. Hoe dan ook, log nu in met het standaard wachtwoord. Vaak is dat admin, tenzij de handleiding anders aangeeft.

Verbinding met internet

Afhankelijk van de computerconfiguratie is na de aangelegde verbinding met de router duidelijk hoe het internetverkeer tussen provider en uw router moet verlopen. Soms moeten nog enkele instellingen van de internetverbinding, de GATEWAY, worden aangepast, maar daartoe hebben de meeste routers een installatie wizard, die u kunt gebruiken.

Netwerk

U kunt ook eenvoudig het netwerk in beeld brengen via Start en Uitvoeren. Tik nu Ncpa.cpl in, en klik op Ok. U kunt het netwerk herkennen aan de naam van uw router en aan de sterkte van het signaal. Klik op het draadloze netwerk en er wordt meteen verbinding gemaakt. Hoe dichter de pc bij de router staat hoe sterker het signaal. De beste plaats voor een router en modem is vlak bij de plek waar het signaal het huis binnen komt. Dat kan in de meterkast zijn, vlak bij de splitter. Of gewoon waar de kabel van de provider het huis binnen komt. Hoe dichterbij, hoe beter de ontvangst.

Een goede verbinding

De verbinding met de router verbetert sterk als u de router instelt op G-only. Dan loopt de verbinding volgens de specificaties van de g-standaard, 54Mb.

Een slechte verbinding

Als er plotseling verbindingsproblemen optreden, doet u er goed aan om computer en router opnieuw op te starten, respectievelijke de stroom er even af te halen. Om na te gaan of het probleem bij de router ligt kunt u de router pingen. Met het commando PING, weer via Start en Uitvoeren, kunt u de verbinding met de router testen. PING 192.168.1.1 bijvoorbeeld, afhankelijk van het juiste adres, geeft hierover meer duidelijkheid. Als de router helemaal geen kik meer geeft, kunt u de router resetten naar de fabrieksinstellingen. Tot slot kan een verbinding ook wegvallen door de gekozen beveiliging van het draadloze netwerk of de gekozen firewall instellingen. Dit kunt u testen door de beveiliging wat lager in te stellen.

Beveiliging draadloze netwerk

Een draadloos netwerk moet u goed beveiligen. Anders kan bij wijze van spreken iedereen meekijken. Kies daarom voor een versleuteling via WEP of WPA. Soms is een firmware upgrade via de website van de leverancier nodig. WPA of WPA-2 hebben de voorkeur boven WEP, omdat de techniek moeilijker te kraken is. Sommige verbindingen vallen echter na zoveel seconden met WPA uit. Van gebruikers worden wel problemen vernomen met het draadloze Alcatel SpeedTouch ethernetmodem, en de firewall Sygate Personal Firewall. Daar heb ik zelf overigens geen ervaring mee.

Windows Vista

Een groot voordeel van Windows Vista installeren is dat de aangesloten apparaten direct worden herkend. Uw router wordt dus na opstarten van de computer dus direct in het netwerkcentrum zichtbaar. Klik op start >> instellingen >> configuratiescherm >> netwerkcentrum. Zo kunt u eenvoudig zien of alles in orde is. Ook bij Vista kan soms de beveiligingsgraad te hoog zijn in gesteld voor de in gebruik zijnde router. Als tot slot bij Vista de hardware toch niet wordt herkend, is een upgrade met nieuwe drivers, nodig.
Gerelateerde artikelen
Thuis een draadloos netwerk gebruikenDe gebruikelijke manier om je computer overal mee te verbinden is via draden en kabels. Maar als je je computer met rede…
Ontvangst draadloos internet verbeterenDraadloze netwerken thuis zijn zeer populair, ze helpen je van al die vervelende wirwar aan draden af. Maar het is niet…
Draadloos internet versterkenDraadloos internet versterkenDraadloos internet wordt steeds vaker toegepast in huizen. Het is ook logisch, want alle kabels maken het overzicht niet…
Wifi-hotspot op Mac OS X Mountain Lion en Windows 8Wifi-hotspot op Mac OS X Mountain Lion en Windows 8Je bent op reis en je hebt je laptop bij je, maar het hotel waar je verblijft heeft geen draadloos netwerk beschikbaar.…
Internet thuisnetwerk via het stopcontact en lichtnetDraadloos internet via het lichtnet en het stopcontact, oftewel, maak van de stopcontacten in uw huis een draadloos thui…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Computernetwerk aanleggen, draadloos netwerk met VISTA"

Reacties

Josnixs, 23-01-2011 13:59 #2
:-)Niets aan toe te voegen, ik vindt dit een site met goede informatie Reactie infoteur, 23-01-2011
Dank je wel.

W. Konincks, 26-09-2009 22:50 #1
Goeden avond
Ik tracht een netwerk te maken, maar helaas het lukt maar niet. Ik wil een stand alone met XP en een laptop met vista maken. Mijn router is een Speed Touch en ook staat er KPN experion Box aan de zijkant op.
Hoe los ik dat op
Vst bedankt voor de info Reactie infoteur, 27-09-2009
Beste W.Konink,
Het kan aan de Experion box liggen. Zie hiervoor http://www.kpn.com/Klantenservice-5/instructie-experia-box.htm
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 25-03-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 2
Schrijf mee!