InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Computeronderdeel: De voeding

Computeronderdeel: De voeding

Zonder de voeding kan een Pc niet werken. Een laptop daarentegen heeft een eigen batterij. Maar die gaat ook maar een bepaalde tijd mee. Belangrijk bij een voeding is de koeling. De voeding kan heel warm worden en als ze niet goed gekoeld wordt kan ze wel eens stuk gaan. Meer hierover in dit artikel. De voeding zorgt voor de stroomtoevoer naar de hoofdkaart en de geïnstalleerde componenten, zoals Cd-Rom, harde schijf, diskette-station, ... De voeding zet de 220 V wisselspanning om naar gelijkspanningssignalen van meestal 3,5 - 5 en 12 Volt. Precies daardoor is een voeding zeer complex en zelden te herstellen. Als een voeding het niet meer doet is het meestal onmogelijk om je computer nog aan de praat te krijgen zonder een nieuwe te kopen. Een belangrijk gegeven van de voeding is het vermogen. Een computer met slecht enkel ingebouwde apparaten kan volstaan met 250 W. Heb je echter zware grafische kaarten of Cd-rombrander en DVD)speler en een reeks harde schijven dan moet je waarschijnlijk beschikken over een zwaarder voeding.

Verschillende types

Er zijn een groot aantal verschillende soorten voedingen. Heel wat fabrikanten hebben hun eigen type en merk. Toch zijn er twee hoofdtypes. Afhankelijk van de vormfactor van de hoofdkaart moet ook de voeding van het AT-type of ATX-type zijn.
  • AT-voeding: heeft 2 connectoren P8 en P9, elk met 6 draden. De beide connectoren moeten op de hoofdkaart zo aangesloten worden dat de zwarte draden naast elkaar staan. Deze voeding heeft ook een schakelaar en wordt vooral nog in oudere toestellen gebruikt.
  • ATX-voeding: heeft een typische dubbele rij 20-pinsconnector als verbinding met de hoofdkaart. De voeding heeft geen schakelaar maar wordt via een zogenaamde softswitch vanop het frontpaneel van de computerkast aangezet. Deze voeding vind je in de recente computers.

Voeding verbinden met de onderdelen

Bij heel wat componenten is het belangrijk dat de stroomkabels juist worden ingeplugd. De meeste stekkers kunnen enkel op de goede plaats en goede manier ingplugd worden maar zoals altijd zijn er hier ook uitzonderingen. Vandaar moet je heel voorzichtig zijn bij het inpluggen van de kabels. Je kan best eerst even kijken of het aantal pinnen overeenkomt met de connector en daarna zachtjes proberen in te pluggen. Als dit lukt zit je juist, lukt het niet dan moet je even verder zoeken.

De aarding

Het is zéér belangrijk om je computersysteem steeds in een geaard stopcontact te pluggen. De aarding moet ervoor zorgen dat de kast van de computer zich steeds op aardpotentiaal bevindt, zodat er geen spanning op de kast kan komen. Dit is langs de ene kant een veiligheid voor de gebruiker maar langs de andere kant is dit ook een beveiliging voor de componenten. Deze kunnen erge schade leiden door Statische Electriciteit (ESD, Electric Static Discharge). Daarom moet je altijd voor je begint te werken aan een computer deze uit het stopcontact halen en deze even te ontaarden (om schade aan de componenten te voorkomen) door even je hand om de elektrische omkadering te leggen en eventueel je vinger aan de aarding in het stopcontact steken. Wat nog veiliger werkt zijn speciale armbandjes en matjes die je kan kopen bij de gespecialiseerde zaak in je buurt.
© 2006 - 2017 Duckness, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Computeronderdeel: De hoofdkaartDit artikel gaat over de hoofdkaart. We gaan in dit artikel bekijken hoe en met welke onderdelen de hoofdkaart werkt.

Reageer op het artikel "Computeronderdeel: De voeding"

Infoteur: Duckness
Gepubliceerd: 11-12-2006
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!