InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Het aanschaffen van een nieuwe computer (desktop)

Het aanschaffen van een nieuwe computer (desktop)

Het aanschaffen van een nieuwe computer (desktop) Een nieuwe computer kopen lijkt ingewikkeld. Toch zijn er maar een aantal basis componenten die de snelheid en duurzaamheid van de nieuwe computer bepalen. Lees hier waarop je moet letten bij het aanschaffen van een nieuwe computer.

De basiscomponenten - algemene informatie

Elke desktop bestaat uit minimaal de volgende (hardware) componenten:

ComponentFunctie
BehuizingDe behuizing heeft vooral een decoratieve functie. Gebruikelijk is de Midi-Tower voor desktops.
VoedingDe voeding zorgt voor de juiste (en stabiele) hoeveelheid stroom. Het wattage is hierbij van belang. Hoe hoger het wattage hoe meer stroom de voeding kan leveren aan de overige componenten. Wat een kwaliteitsvoeding meestal onderscheidt van andere voedingen is het 80Plus keurmerk. Dit houdt in dat de voeding minimaal 80% van het aangegeven wattage zal leveren. Zo zal een 500 Watt voeding met het 80Plus keurmerk minimaal 400 Watt leveren.
MoederbordVia het moederbord kunnen alle componenten met elkaar communiceren. Alle componenten zijn dan ook aangesloten op het moederbord. Er zijn twee typen moederborden die het meest gebruikelijk zijn, ATX en micro-ATX. In een desktop vindt je vooral ATX moederborden. (Deze zijn iets groter dan de micro-ATX borden)
ProcessorHet rekenkundig hart van de computer. De processor bepaalt voor een groot deel de snelheid van de computer. De snelheid wordt uitgerukt in Megahertz (1000 Mhz (Megahertz) = 1 Ghz (Gigahertz)). Over het algemeen valt te stellen dat hoe hoger dit getal is hoe sneller de processor zal zijn. Het aantal 'cores' speelt ook een belangrijke rol. Zo heeft een quad-core bijvoorbeeld 4 eenheden om mee te rekenen en heeft een duo-core bijvoorbeeld 'maar '2' eenheden om mee te rekenen.
Intern geheugen (RAM)De grootte van het intern geheugen (ook wel werkgeheugen of RAM (random access memory)) bepaalt hoeveel data de processor tijdelijk en snel kan opslaan. Hierbij spelen de grootte en de snelheid van het intern geheugen een belangrijke rol. De grootte wordt uitgerukt in gigabytes. Hoe meer gigabytes, hoe meer de processor tijdelijk kan opslaan in het intern geheugen. De snelheid wordt uitgedrukt in megahertz (hoger is wederom beter). Het intern geheugen moet niet worden verward met de harde schijf, op het intern geheugen heeft de gebruiker geen invloed, hierop kan niets permanent worden opgeslagen. Dit in tegenstelling tot de harde schijf, hierop kan de gebruiker bestanden bewaren en programma's installeren.
Harde schijfHoe groter de hardeschijf is, des te meer bestanden kunnen er worden opgeslagen en programma's worden geïnstalleerd. De twee meestvoorkomende snelheden zijn 5400 RPM en 7200 RPM. Met meer Round Per Minute (RPM) zal de hardeschijf sneller werken. Ook zijn er tegenwoordig zogenaamde solid state drives. Deze zijn een stuk sneller dan de 'mechanische' harde schijven, maar kosten daarentegen ook een stuk meer. Voor de meeste gebruikers zal een 'mechanische' harde schijf volstaan.
VideokaartDe videokaart is het hart van de computer als het om 'gaming' gaat. Hoe meer geheugen de videokaart heeft (en hoe hoger het type) en hoe sneller die is, hoe beter de 'games' tot hun recht komen. Voor normaal gebruik van een computer en internetspelletjes is een 'aparte' videokaart meestal niet nodig. Daarvoor is de ingebouwde videokaart (in de processor of het moederbord) meestal goed genoeg. Zo'n ingebouwde videokaart wordt ook wel 'embedded' genoemd.

Drie typen gebruikers

Om een overzichtelijk aanschaf advies te geven wordt er onderscheid gemaakt tussen drie typen gebruikers:
  • Lichte gebruikers (vooral internet, email en foto's/filmpjes bekijken)
  • Gemiddelde gebruikers (internet, email, af en toe een spelletje en full-hd films kijken)
  • Zware gebruikers (veel gamen, films coderen en decoderen)

Aanschaf advies

Bij aanschaf van een computer in een winkel of op internet wordt het type voeding en moederbord meestal niet vermeld, daarom wordt daar verder niet op in gegaan. Natuurlijk is het raadzaam om hiernaar te vragen bij de koop. Ook wordt er geen rekening gehouden met pipelines en buswidth's met betrekking tot de videokaart. Bij elke gebruiker wordt er van uitgegaan dat het besturingssysteem Windows 7 wordt gebruikt.

Lichte gebruikers

ComponentMinimaal nodig
Processor 2 core's met minimaal 2,4Ghz
Intern geheugen4 GB DDR3 geheugen
VideokaartIntel HD graphics (of andere embedded graphics zoals AMD/ATI)
Harde schijf320GB 5400RPM

Gemiddelde gebruikers

ComponentMinimaal nodig
Processor 2 core's met minimaal 2,6Ghz of 4 core's met minimaal 2,4Ghz
Intern geheugen4 GB DDR3 geheugen
Videokaart'Losse' videokaart met minimaal 512MB (G)DDR3
Harde schijf500GB 5400RPM

Zware gebruikers

ComponentMinimaal nodig
Processor 4 tot 8 core's met minimaal 2,4Ghz
Intern geheugen6 GB DDR3 geheugen
Videokaart'Losse' videokaart met minimaal 1GB (G)DDR5
Harde schijf750GB 5400RPM

Vergelijk

Vergelijk altijd zelf belangrijke dingen als processor en videokaart op bijvoorbeeld website's als deze (hogere score is beter):
© 2011 - 2018 Daeiron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Moet je je computer 's-nachts uitzetten of aan laten staan?Moet je je computer 's-nachts uitzetten of aan laten staan?Wanneer je thuis veel met je computer bezig bent, dan kun je je afvragen of je deze 's-nachts gewoon kan laten aanstaan…
Windows 7 installerenWindows 7 installerenZoals veel mensen weten, is Windows 7 de opvolger van Windows Vista. Het besturingssysteem lost problemen op die de gebr…
Opgepast voor spyware striker proSpyware striker pro is een anti-spyware programma. Dat willen de makers ervan je althans wijsmaken. Lees hier wat je moe…
Computer kopen - Waar moet je op letten?De computer is inmiddels ondenkbaar in de Nederlandse samenleving, de gemiddelde Nederlander besteedt brengt dan ook elk…
Waar op te letten bij het kopen van een nieuwe computerWaar op te letten bij het kopen van een nieuwe computerVoor de aanschaf van een nieuwe computer lijkt technische kennis tegewoordig bijna een verplichting. Zonder enige kennis…

Reageer op het artikel "Het aanschaffen van een nieuwe computer (desktop)"

Infoteur: Daeiron
Gepubliceerd: 03-10-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!