InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Tablet-pc's: iPad, Android of Windows?

Tablet-pc's: iPad, Android of Windows?

Tablet-pc's: iPad, Android of Windows? Tablet-pc's vinden, ongeacht of het een iPad, Android- of Windows-tablet betreft, steeds meer ingang. Dit overzicht wil het kiezen van een tablet vergemakkelijken op basis van het gebruikte besturingssysteem.

De iPad, tablet-pc van Apple

Tablet-pc's werden tot aan de presentatie van de iPad in januari 2010 nog als iets exotisch aangemerkt. Maar vanaf dat moment heeft de iPad veel aanhangers gevonden en ook veel andere fabrikanten geïnspireerd. De iPas geldt als voortrekker onder de tablet-pc's. Ook nú nog geldt de iPad in veel opzichten als een referentiepunt op de tablet-markt waaraan nieuwe marktpartijen zich graag spiegelen.

Besturingssysteem iOS voor de iPad

De iPad is gebaseerd op het besturingssysteem iOS, dat op zijn beurt weer is afgeleid van het Apple desktopsysteem Mac OS X. De functionaliteit van de iPad kan in de AppStore met tal van toepassingen worden uitgebreid. Niet alleen zijn hier talrijke gratis applicaties te vinden maar ook betaaltoepassingen variërend van enkele eurocenten tot meerdere euro's.

Toepassingen iPad uitbreiden via de AppStore

Naast productieve toepassingen, info-apps, communicatie-tools en vele andere handige mini-programma's heeft de AppStore voor de iPad natuurlijk ook een breed assortiment aan games en spelletjessoftware beschikbaar.

De keuze in programma´s in de AppStore is overweldigend. Voordat een applicatie wordt opgenomen moet deze door Apple worden goedgekeurd waardoor de fabrikant de controle over de beschikbare toepassingen houdt. Sommigen zien dat als een kwaliteitswaarborg anderen hebben het over een gesloten platform.

Jailbreak

Wie kiest voor een iPad en het iOS-besturingssysteem verbindt zich daarmee natuurlijk aan fabrikant Apple en diens AppStore. Weliswaar kan door middel van JailBreak ook software van derden voor de iPad worden gedownload maar jailbreaken is in strijd met de gebruiksvoorwaarden en kan tot problemen met betrekking tot de garantie leiden.

Tablets met besturingssysteem Android

Android, het door Google overgenomen en verder ontwikkelde besturingssysteem, is gebaseerd op Linux en was aanvankelijk vooral op smartphones terug te vinden. Door het overweldigende succes van de tablet-pc zien we echter steeds meer tablets die zich baseren op het besturingssysteem Android.

Goedkope Android-tablets

Wie kiest voor een Android-tablet heeft een luxeprobleem want veel fabrikanten hebben het besturingssysteem van Google geïnstalleerd op hun hardware en bieden Android-tablets in diverse prijsklassen aan. Bij sommige discountstores vind je momenteel al tablets waar je minder dan 100,- voor hoeft te betalen. Men moet zich echter realiseren dat zo'n lage prijs niet mogelijk is zonder dat dit ten koste gaat van vele features.

Zo maken goedkope Android-tablets voor een deel gebruik van touchescreens die minder gevoelig zijn en bieden ze geen ondersteuning voor multitouch. En bij het besturingssysteem Android zélf vindt men soms ook oudere versies terug terwijl je op updates tevergeefs moet wachten.

Als je bereid bent om wat meer te besteden, krijg je daarvoor een hoogwaardig uitgeruste Android-tablet met de allernieuwste display-techniek terwijl ook updates van actuelere Android-versies uiteraard mogelijk zijn.

Uitbreiden Android-tablet

Wie zijn Android-tablet wil uitbreiden met andere functies vindt op de "Androidmarkt" een keur aan gratis en betaalde Android-apps. Wie geen gebruik wil maken van de door Google aangeboden apps, heeft ook de mogelijkheid om apps van andere herkomst te installeren.

Het Android-systeem is weliswaar nauw verwant met Google-services, maar ook gebruik zonder het bezit van een Google-account is denkbaar. Maar de mogelijkheid om gebruik te maken van de Androidmarket ontbreekt dan.

Tablet-pc´s met een Windows-besturingssysteem

Tablet-pc's gebaseerd op het besturingssysteem Windows zijn al langer op de markt, meestal in de vorm van zogenaamde "convertibles" die uitgerust met een toetsenbord zowel als notebook en als een tablet kunnen fungeren.

Door hun complexere architectuur zijn deze convertibles relatief duur en hebben ze een succesvolle entree in de particuliere markt gemist. Door de toegenomen hardware-eisen van Windows verbruiken Windows-tablets in tegenstelling tot andere tablets ook meer energie.

Als pluspunt van Windows-tablets geldt natuurlijk het werken met een vertrouwd besturingssysteem en een overweldigend aanbod aan Windows-applicaties.
Gerelateerde artikelen
Android 4.0, of Android Ice Cream SandwichAndroid 4.0, of Android Ice Cream SandwichGoogle introduceerde op 19 oktober 2011 een nieuwe versie van het mobiele besturingssysteem Android. Versie 4.0, ook wel…
Verschil tussen Samsung Galaxy Tab S 10.5 en de iPad Air 2Verschil tussen Samsung Galaxy Tab S 10.5 en de iPad Air 2Bijna elk huishouden heeft wel een tablet en ze worden ook binnen bedrijven en het onderwijs gebruikt. In 2015 zijn de k…
Hoe installeert u Viber en wat kunt u ermee?Hoe installeert u Viber en wat kunt u ermee?Viber is een applicatie waarmee u kunt chatten en gratis kunt bellen naar andere Vibergebruikers. De applicatie kunt u g…
Waarom moet je een tablet kopen? 6 redenenWaarom moet je een tablet kopen? 6 redenenEen tablet is hip, modieus en zit qua formaat tussen de laptop en de smartphone in. Toch stellen mensen zich de vraag wa…
Zo beluister je podcasts op een Android smartphone of tabletZo beluister je podcasts op een Android smartphone of tabletPodcasts worden steeds populairder. De meeste podcasts worden echter beluisterd via iTunes. Android telefoons zoals de S…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tablet-pc's: iPad, Android of Windows?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 28-12-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!