InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Een draadloze muis of draadloos toetsenbord kopen

Een draadloze muis of draadloos toetsenbord kopen

Een draadloze muis of draadloos toetsenbord kopen De draadloze muis of toetsenbord die zonder snoeren contact maakt met de computer heeft inmiddels menig bureaublad veroverd. Vooral mobiel gebruik van de laptop heeft het gebruik ervan gestimuleerd. En met het nieuwste toetsenbord van Logitech ben je dankzij zonneenergie, zelfs niet langer afhankelijk van batterijen.

Hoe werkt een draadloze muis of draadloos toetsenbord?

Een draadloze muis en toetsenbord crëeert extra ruimte op het bureaublad en is daarom zeer in trek. Ze zenden hun signalen naar een ontvanger die in de regel in de USB-poort steekt, of is aangesloten via de PS/2 poort van de computer.

In vergelijking met conventionele draadloze technologiëen zijn apparaten die Bluetooth ondersteunen (radioverbinding voor korte afstanden) meestal duurder. Maar wie een computer met geïntegreerde ontvanger bezit, kan op een aparte ontvanger besparen.

Waarop letten bij aankoop van draadloze bedieningsapparaten voor de computer?

  • De prijzen lopen sterk uiteen. Een draadloze toetsenbord-muis-combinatie is er al vanaf 15 euro maar de gebruiker kan er ook meer dan 75 euro voor betalen.
  • Bij aankoop dient de gebruiker erop te letten dat de muis prettig en ergonomisch in de hand ligt. Twee navigatieknoppen en een scrollwiel in het midden behoren inmiddels tot de standaarduitrusting.
  • Nuttig kan ook een scrollwiel zijn dat zich bovendien van links en rechts laat bewegen. Daarmee kunnen bijvoorbeeld grote werkbladen in Excel comfortabel worden doorgebladerd.
  • Bij het toetsenbord moet men er attent op zijn dat de toetsaanslag niet te zwaar aanvoelt, wat tot vermoeidheid kan leiden bij het typen van langere teksten.
  • De toetsen moeten ook in duidelijk gescheiden gebieden worden gegroepeerd, zoals bijvoorbeeld het numerieke gedeelte.

Lange tijd moest de gebruiker de draadloze vrijheid van zijn apparatuur bekopen met een verlies van performance. Vooral bij de snelheid waarmee data werden doorgeseind aan de computer, was hij met draadloze apparaten vaak in het nadeel ten opzichte van bedrade modellen. Maar inmiddels hebben de producenten met nieuwe en meer verfijnde technieken een inhaalslag gemaakt.

Gamers geven nog steeds de voorkeur aan een bekabelde muis

Maar zelfs vandaag de dag nog zweren hardcoregamers bij een muis met kabel. Binnen de kring van diehardspelers, bij wie het op een snelle reactietijd in seconden aankomt, kan bijvoorbeeld de Razer-muis Bungee uitkomst bieden bij kabelproblemen. Een speciale voorziening leidt hierbij de muiskabel over een bureaurail in de lucht. Zo wil de fabrikant het comfort van een draadloze muis simuleren, en tegelijkertijd de precisie van een bedrade muis leveren.

Draadloos gebruik via infrarood stralen of laserstralen

Maar ook voor een grotere doelgroep proberen fabrikanten van draadloze invoerapparaten met nieuwe technologieën de performance en nauwkeurigheid te verfijnen. Elke computermuis bijvoorbeeld ontvangt van oudsher zijn gegevens door het aftasten van een bepaald gebied met behulp van infrarood stralen. Duidelijk beter werken muizen die laserstralen gebruiken om de oppervlakte te scannen.

De revolutionaire BlueTrack-tecnologie van Microsoft

Microsoft zet bij zijn "Arch Touch Mouse" in op een geheel nieuwe technologie, die "BlueTrack" wordt genoemd. Daarbij zet Microsoft blauwe stralen in plaats van rode laserstralen in, die worden gecombineerd met een speciale spiegeloptiek.

Voordeel van die techniek: de muis is ook als optische muis inzetbaar op minder gladde oppervlakten en bereikt desondanks de precisie van een lasermuis. De blauwe lichtstraal is vier maal groter dan bij lasermuizen, zodat de muis in theorie zelfs de oppervlakte van een hoogpolig tapijt nog nauwkeurig zou kunnen scannen. Bij een document met een dergelijke ondergrond zou elke muis met rode laserstralen hopeloos in de knoop raken door de oneffenheden.

Extra stroomvoorziening als nadeel van draadloze apparaten

Tot de nadelen van draadloze apparaten behoort tegenwoordig nog steeds, dat die hun energie niet via de computer betrekken en dus zijn aangewezen op een batterij of accu. Daardoor ontstaan voor de gebruiker extra kosten waarmee hij rekening dient te houden bij het nemen van een aankoopbeslissing.

Een toetsenbord op zonneenergie

Aan de lastige afhankelijkheid van extra batterijen wil Logitech echter een einde maken met een nieuwe uitvinding. De Zwitserse specialist in randapparatuur heeft een toetsenbord ontwikkeld dat zijn voeding uit het omgevingslicht betrekt. De "Wireless Solar Keyboard K750" kan zelfs gebruikt worden zonder direct zonlicht. Het eerste solartoetsenbord van Logitech betrekt zijn energie uit licht, natuurlijk licht of kunstlicht. Het apparaat was vanaf medio november 2010 online te verkrijgen en is vanaf januari 2011 eveneens in de gewone computerwinkel te koop.

Wordt toetsenbord straks overbodig?

Onder meer Google spant zich erg in om toetsenborden voortaan overbodig te maken. In ons land zouden we zoekopdrachten binnen enkele jaren via ons mobieltje moeten kunnen inspreken, iets wat in het Engels nu al mogelijk is. Volgens Google biedt gesproken taal een veel geschiktere gebruikersinterface dan het toetsenbord van een PC. In de voorbije jaren is er ten aanzien van spraakherkenning grote vooruitgang geboekt.

Toch is de verwachting niet dat het toetsenbord volledig van ons bureaublad zal verdwijnen. Eerder zal er sprake zijn van hybride oplossingen, waarbij toetsenbord en spraakherkenning in combinatie zullen voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Zo koop je de beste gamingmuisZo koop je de beste gamingmuisDe gamingmuis. Het is een klein dingetje dat eigenlijk als enige functie heeft om te klikken. Desalniettemin is het een…
Uitleg: Welke type Draadloze Netwerkadapter heb ik nodig?Internetten waar u maar wilt? Gewoon achter uw bureau, in de woonkamer of bij mooi weer zelfs in uw hangmat in de achter…
Voorkom RSI bij Laptop-gebruikVoorkom RSI bij Laptop-gebruikEen laptop computer is handig in gebruik. Neemt weinig ruimte in en kan makkelijk meegenomen worden. Wel is het uitkijke…
Thuis een draadloos netwerk gebruikenDe gebruikelijke manier om je computer overal mee te verbinden is via draden en kabels. Maar als je je computer met rede…
Verantwoord werken met je laptop: houding en instellingenVerantwoord werken met je laptop: houding en instellingenEen laptop is heel praktisch, maar heeft ook bepaalde nadelen. Wanneer je niet de juiste houding aanneemt kun je last kr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een draadloze muis of draadloos toetsenbord kopen"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 12-04-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!