InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Laptop versus PC

Laptop versus PC

Een PC is goedkoper en presteert beter. Waarom zou je dus ooit een laptop willen? Voor reizende werklieden geldt dat ze via de laptop productief kunnen blijven. Anderen willen in de trein een film kijken of mailen vanuit de koffieshop. Probeer dat maar eens met je PC. Dat gaat natuurlijk niet. Je hebt een licht aparaatje nodig. Natuurlijk kun je met een smartphone of tablet mailen, maar daar kun je weer niet zoveel andere dingen mee doen. Bovendien zit er in vergelijking met deze twee producten een goed toetsenbord op een laptop zodat wie veel moet schrijven vaak toch voor een laptop kiest. Maar er zijn nog andere overwegingen te maken.

Inhoud:

Is een PC beter dan een laptop?

Is een laptop beter of een PC? Het lijkt een vraag die door iedereen zelf beantwoord moet worden. Het ligt er immers maar net aan wat je doet met je computer. Het gros van de mensen gebruikt een computer om te emailen, internetten en foto´s te bewaren. Dan gebruik je niet de optimale rekencapaciteit van je computer. Daarom kun je dan gerust een laptop gebruiken. PC´s zijn beter uitgerust om wat meer ingewikkelde dingen te doen waarvoor meer rekencapaciteit nodig is zoals gamen, hoge resolutie-foto´s bewerken of videomontage. Laptops worden wel steeds beter en het prestatieverschil kleiner, maar PC´s zijn nog altijd sneller en kunnen grotere bestanden beter verwerken.

Aanschaf en verbruik

Een PC is minder duur om te kopen. Ze worden in grote series gemaakt van relatief goedkope onderdelen. Dat houdt de prijs laag. Een laptop heeft onderdelen van hogere kwaliteit. Het feit dat een laptop verplaatst wordt vergt andere eisen van het apparaat. Een laptop gebruikt minder stroom dan een PC. Een laptop heeft meer energiezuinige onderdelen om te voorkomen dat de accu snel leeg gaat. Daarbij heeft een laptop een kleiner beeldscherm. Een PC zal per uur rond de 100 watt meer gebruiken. Bij de huidige electriciteitsprijs is dat 140 euro per jaar, als je hem 24 uur per dag aan hebt staan. Veel mensen laten de computer een halve dag aan staan wat betekent dat het na 4 jaar toch nog 280 euro aan energiekosten scheelt. De meerprijs van een laptop verdien je als het ware terug, mits je hem veel gebruikt.

Draagbaar

Hét voordeel van de laptop is dat je hem overal mee naar toe kunt nemen. Dat kan handig zijn als je een lange treinreis maakt en je wilt in de trein op je computer werken. Als het er niet in zit dat je de laptop ooit meeneemt, heeft het eigenlijk niet zoveel zin om een laptop te hebben. De PC is een grote sta-in-de-weg maar als je hem goed kunt plaatsen dan zie je alleen maar een toetsenbord, muis en beeldscherm op je bureau. Veel verschil met een laptop is er dan niet. Dat je de laptop snel oppakt heeft ook een nadeel. Hij gaat eerder kapot. Elke keer dat je hem vervoert is er een kleine kans dat hij ergens tegen aan stoot. Dat kan resulteren in defecten. Het is daarom niet onverstandig om belangrijke files op een externe harde schijf te zetten.

Aanpassen

Een PC heeft als groot voordeel, naast de goedkopere prijs en betere prestaties, dat je hem helemaal kunt aanpassen aan je eigen wensen. De nieuwste videokaart, geheugenuitbreidingen en interfaces zijn gemakkelijk te installeren. Voor een laptop is de persoonlijke optimalisering van de computer minder van toepassing. Er zijn wel een aantal uitbreidingen mogelijk maar deze zijn duurder dan bij een PC. Sommige laptop-fans kiezen voor een cosmetische aanpassing door een grote sticker op het deksel te plakken. Dat wordt laptop pimpen genoemd; Mensen vinden het leuk om een standaard fabrieksproduct een persoonlijk tintje te geven.

Jaloezie

Een laptop heeft een kleiner toetsenbord. Dat vind je misschien niet lekker werken. Het is sowieso even wennen aan het toetsenbord als je overstapt van PC naar laptop. Ook het scherm is iets kleiner. Waarom kiezen mensen toch voor een laptop? Misschien heb je ooit een klein beetje jaloezie gevoeld als je een andere treinreiziger of koffieshopbezoeker een laptop uit zijn tas zag halen. Als je van dat knagende gevoel van afgunst wilt afkomen moet je of aan jezelf werken, of ook een laptop kopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.eu-energystar.org/nl/nl_022c.shtml
  • http://www.flashfocus.nl/forum/archive/index.php/t-22842.html
  • http://www.intel.com/learn/practical-advice/before-you-buy/evaluate/desktop-or-laptop
  • http://www.associatedcontent.com/article/763/laptop_vs_pc.html
  • http://www.boostid.com/

Reageer op het artikel "Laptop versus PC"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Special: Computertermen
Schrijf mee!