InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > De goedkoopste tablet-PC ooit?

De goedkoopste tablet-PC ooit?

De goedkoopste tablet-PC ooit? De goedkoopste tablet-PC ooit. Zo kondigde de Indiase regering voor het jaar 2011 de introductie van een 35-dollar-touchscreen-PC aan. Met 2 GB RAM-geheugen, Wi-Fi en USB-poorten. Zijn voeding zal de tablet-PC van zonnecellen betrekken.

De 35 dollar-tablet PC komt eraan

Een tablet-PC voor 35,-. Het leek aanvankelijk een grap, maar het lijkt erop dat India de sceptici over de introductie van de goedkoopste tablet PC in het ongelijk gaat stellen. De Indiase regering heeft aangekondigd dat de opdracht voor de productie ervan is gegund aan HCL Technologies (ooit makers van de goedkoopste laptop ter wereld), en dat een eerste serie tablets in januari 2011 beschikbaar zal zijn. In eerste instantie zal één miljoen exemplaren worden uitgereikt aan universitair studenten in India, later zullen ook andere studenten de touch-screen PC met voorrang kunnen bestellen.

Die eerste serie zal naar verluidt alleen een 7-inch model bevatten, maar blijkbaar zijn er ook 5-inch- en 9-inch-versies gepland voor lancering op een later tijdstip. Men neemt aan dat bedoelde tablet qua prijs nog steeds rond de $ 35 zal bedragen, voor universitaire studenten tenminste, maar dat belangrijk detail ontbrak merkwaardig genoeg in de laatste aankondiging.

Goedkoopste laptop ter wereld

De Indiase regering gunde de opdracht voor levering van de 35-dollar-Tablet PC's aan het bedrijf HCL Technologies. HCL Technologies is overigens geen onbekende als het gaat om de productie van goedkopere pc's. Het bedrijf had enige tijd geleden samen met Microsoft het plan opgevat om de laptop ter wereld te produceren, maar van het toenmalige project werd niets meer vernomen. Die goedkope laptop zou worden uitgerust met Windows XP Home en een Intel CPU.

Tablets voor 35 dollar, kan dat?

Marktwaarnemers stelden zich eerder nogal sceptisch op over de vraag of deze lowbudget tablets daadwerkelijk voor de beoogde prijs kon worden geproduceerd. Telt men de kosten van de individuele componenten bij elkaar op, dan zouden die immers al meer dan $ 35 bedragen.

Al in de loop van 2010 deden de eerste berichten de ronde dat India tablet-pc's voor $ 35 wilde produceren. Deskundigen hebben toen gerekend en kwamen tot de conclusie: dit kan niet. Het was volgens hen een illusie dat men voor de prijs van 35-dollar een touchscreen PC kan produceren:
  • India zelf produceert geen touchscreen-monitoren. Die moeten dus worden ingevoerd. De actuele inkoopprijs voor een dergelijk touchscreen bedraagt meer dan $ 35. Het scherm alleen al kost dus al meer dan later de gehele PC zal kosten.
  • Eveneens de zonnecellen moeten worden ingekocht, waarschijnlijk in China. Maar zelfs de goedkoopste modellen die voor aandrijving van dergelijke computers nodig zijn, kosten al meer dan $ 35.
  • En daar komen dan nog de kosten voor 2 GB geheugen en de rest van de hardware bij.
Al met al schat men dat men voor een dergelijke solar-touchscreen-PC meer dan $ 100 aan productiekosten moet betalen.

Goedkope tablet-PC propagandastunt?

Uit kostenoverwegingen zou men de touchscreen-PC vermoedelijk in China moeten laten fabriceren. Maar dat betekent onvermijdelijk dat China snel een eigen concurrerend model op de markt zal brengen, tegen een lagere prijs dan het origineel. Waarmee de 35-dollar-pc zeker tot mislukken gedoemd is.

Experts houden het er daarom op dat de 35-dollar-touchscreen PC slechts een propagandastunt van de Indiase overheid is om India's IT-kennis te promoten.
Gerelateerde artikelen
Een design laptop aanschaffenEen design laptop aanschaffenEen laptop kopen kan een frustrerend proces zijn. Er zijn verschillende soorten laptops en in dit artikel lees je alles…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De goedkoopste tablet-PC ooit?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 23-09-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!