InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Waar moet je op letten als je een laptop koopt

Waar moet je op letten als je een laptop koopt

Waar moet je op letten als je een laptop koopt Bij het aankopen van een laptop is het goed om op diversen aspecten te letten zodat je overgaat tot een goede aankoop waar je later nog veel plezier van zal hebben. Een laptop is een klein apparaat waar veel hardware erg compact verborgen zit in een omhulsel. Het selecteren van de juiste hardware is daarom erg belangrijk. Een laptop is immers meer kwetsbaar als een PC.

Een laptop kopen, waar moet je op letten?

Een laptop stijgt steeds meer in populariteit. Dit heeft onder andere te maken omdat een laptop compact is. Om deze reden gaan consumenten tegenwoordig eerder een laptop kopen in plaats van een PC. Met deze wetenschap is het goed om te kijken welke laptop er gekocht moet worden. Is dit een merkloze laptop of juist een merk? De hardware samenstelling hangt sterk af wat je met de laptop wil gaan doen. In dit artikel word duidelijk beschreven waar je allemaal op moet letten bij het kopen van een laptop.

Het verschil tussen de verschillende merken

Het verschil in de merken zit hem vooral waarin het merk de nadruk op legt. Sommige merken steken veel in het design van een laptop, sommige in veel toeters en bellen zoals afstandbediening in de laptop en andere merken kijken puur naar de hardware samenstelling en laten het design compleet links liggen. Verder zijn er ook merken die bijna geen merk meer te noemen zijn. Ze gebruiken een laptop als een standaard bouwdoos waar ze de goedkoopste onderdelen in doen om op die manier zo hoog mogelijke winst te generen. Deze laptops zullen vast wat goedkoper zijn als anderen echter of dit een verstandige keus is, is natuurlijk de vraag.

Waar wil je de laptop voor gebruiken

Voordat je een laptop gaat kopen moet je eerst nagaan waarvoor je de laptop wilt gaan gebruiken. Een laptop kan je gebruiken voor bijvoorbeeld:
  • Het internet
  • Videobewerking
  • Spelen van spellen
  • Tekstverwerking
  • Foto bewerking

Afhankelijk van bovenstaande bezigheden zal je een specifieke laptop nodig hebben. Bij videobewerking en foto bewerking is het belangrijk dat er een snelle harddisk in zit en een goede videokaart met veel geheugen. Bij het spelen van spellen moet er veel geheugen in zitten en een snelle videokaart. Voor gebruik van internet en tekstverwerking kan er een goedkope laptop gekocht worden, hiermee volstaat in principe elke laptop. De rest van de specificaties buiten bovenstaande zaken hangt af van het gewenste gebruikersgemak.

De hardware samenstelling van de laptop

Voor het kopen van een algemene stabiele laptop die normaal werkt en van deze tijd is, is het belangrijk te letten op een aantal dingen. Een stabiele algemene hardware samenstelling van een laptop luid als volgt:
  • Altijd kiezen voor een Intel Processor
  • Minimaal 4GB geheugen
  • Minimaal een 5400 toeren harddisk

De snelheid van de processor worden mensen vaak mee gek gemaakt. Volgens benchmarks (hardware tests) is dit in percentage op de gehele laptop ontzettend klein. Let op: er word vaak een verschil weergegeven van een snelle processor met een andere oude processor echter in snelheid op de hele laptop is dit verschil in veel gevallen te verwerpen. Wat echt verschil maakt is of er weinig of veel geheugen in zit. Verder is het belangrijk dat er een snelle harddisk in zit.

Harddisk van een laptop

Een tweede aspect wat belangrijk is, is een normale harddisk die minimaal 250GB is. Een harddisk van 500GB van de zelfde snelheid (rpm/ toeren) is sneller als een 100GB harddisk. Hoe groter de harddisk des te sneller er op weg geschreven of gevonden kan worden door de computer. Verder is het belangrijk dat er minimaal een schijf in zit van 5400 toeren. Voor een echte snelle schijf kan je het beste kiezen voor een solid state disk. Een solid state disk zijn ongeveer drie keer zo snel als een 7200 toeren harddisk. Zo schijft een normale harddisk ongeveer 70MB p/s weg en een solid state drive 250MB p/s. Verder zijn SSD schijven energie zuiniger, produceren minder hitte en zitten geen bewegende delen in.
© 2010 - 2019 Knowledge4all, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een allround laptop aanschaffenEen allround laptop aanschaffenEen laptop kan een handig apparaat zijn, maar je moet wel thuis zijn in deze wereld voordat je er één kunt kopen. Er zij…
Een portable laptop aanschaffenEen portable laptop aanschaffenEen portable laptop is een eenvoudige laptop van klein formaat. Mobiel en goedkoop zijn over het algemeen de trefwoorden…
Een budget laptop aanschaffenEen budget laptop aanschaffenEen nieuwe laptop kopen is lastiger dan van tevoren verwacht. Honderden aanbieders vechten om uw aandacht. Er zijn versc…
Een gaming laptop aanschaffenEen gaming laptop aanschaffenEen nieuwe laptop kopen is lastiger dan van tevoren verwacht. Honderden aanbieders vechten om je aandacht. Er zijn versc…

Reageer op het artikel "Waar moet je op letten als je een laptop koopt"

Reacties

Benadeelde Amdje, 09-06-2015 11:57 #5
Intel presteert in het algemeen beter. Maar ik ben van mening als je naar prijs kwaliteit verhouding kijkt van AMD, dat het toch een gelijkwaardige CPU is. Dus niet altijd Intel kiezen, maar kijk naar jouw situatie en behoeftes van een processor.

MVG,

Do

Marijn, 06-08-2013 21:23 #4
Ik heb gehoord dat het belangrijk is dat je video-kaart niet aan het motherboard vast zit, anders vreet dit een groot deel van je werkgeheugen weg. ik heb ook een laptop gekocht met 4 gigabyte geheugen, maar de videokaart zit vast aan het motherboard. maar weet iemand ook of het zinvol is om dan extra geheugen te kopen?

grt,

marijn

Daan, 31-12-2010 13:04 #3
Hallo,

Ik wil even kwijt dat een Intel processor(Zoals in het onderste stuk beschreven staat)
niet echt een verschil maakt met het processormerk AMD dat ook heel goed is.

De hardware samenstelling van de laptop Voor het kopen van een algemene stabiele laptop die normaal werkt en van deze tijd is, is het belangrijk te letten op een aantal dingen. Een stabiele algemene hardware samenstelling van een laptop luid als volgt:
?Altijd kiezen voor een Intel Processor Reactie infoteur, 03-01-2011
Hoi Daan,

Bedankt voor je reactie.
Ik weet niet waar je het vandaag haalt dat AMD ook heel goed is maar volgens alle Benchmarks scoort Intel gewoon altijd beter, is ook altijd al zo geweest behalve in 2001 met bepaalde processen.

Ik denk dat de volgend grafiek genoeg duidelijk maakt:
http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Lucjan, 20-10-2010 20:07 #2
Je zegt ergens in het artikel dat je altijd voor een intel processor moet kiezen maar dat is dus fout. Je kan perfect kiezen voor een AMD processor maar als je een AMD en een intel processor naast elkaar ziet liggen met het zelfe aantal MHz dan kan je best kiezen voor de intel. Reactie infoteur, 21-10-2010
Hetzelfde aantal MHZ hoeft niets te zeggen, het hangt er maar net vanaf wat je met de laptop wil gaan doen.

Ga je wat zwaardere processen draaien met de laptop zal Intel het altijd winnen van AMD ondanks het aantal MHZ hetzelfde is.

Dit komt o.a. door de core en het cache geheugen bij intel. AMD kan een prima processor zijn echter zou ik alleen voor kiezen wanneer je niet al te zware processen draait en een low budget laptop wil kopen.

Benchmarks wijzen uit dat Intel het altijd (dik!) wint van AMD
http://www.cpubenchmark.net/

Verder wijzen de verkopen van Intel ook uit dat dit de processor is waar men het meest tevreden over is:
http://www.cpubenchmark.net/market_share.html
… en terecht naar mijn mening.

Gert, 28-07-2010 13:37 #1
Sorry, maar dit slaat nergens op. Ik stel zelf vaak desktop-pc's samen en weet waarover ik het heb.
Die 4gb geheugen minimaal is niet nodig, 2gb is voldoende voor veel dingen. Wil je er foto/videobewerking mee doen of spellen spelen is 4gb geheugen pas een must.
een ssd is veel te duur, voor de 80gb versie betaal je al snel 150 euro, een normale hdd volstaat in een laptop.
Altijd een intel processor? hoezo dat dan? AMD maakt ook prima processoren, kies dus een AMD of intel.
Video/foto bewerking een snelle videokaart? Photoshop maakt totaal GEEN gebruik van de videokaart, je moet een snelle processor daarvoor nemen. Hoe het met videobewerking zit weet ik neit precies, maar een goede cpu is daarvoor ook echt nodig.
Voor de rest is het wel een goed artikel hoor ;) maar de hardware is een beetje over the top voor normale consumenten Reactie infoteur, 28-07-2010
Hoi Gert,
Bedankt voor je reactie.
Wanneer je goed het artikel leest zie je ook staan dat een laptop die gebruikt word voor alleen tekstverwerking of internet elke laptop daarmee volstaat.
Betreft een ssd schijf staat verder niet in dat het een must is maar belangrijk is dat er minimaal een schijf in zit van 5400 toeren. Wanneer iemand voor een ssd schijf kiest hangt natuurlijk ook van de portemonnee af. Dit artikel geeft alleen maar aan dat een ssd schijf drie keer sneller werkt als een normale schijf. Verder maakt AMD inderdaad prima processoren als het bijvoorbeeld gaat om tekstverwerking of internet echter als er echt berekeningen aan te pas komen blijft intel de beste, zoals eigenlijk altijd al geweest. Een goede videokaart is zeker belangrijk voor videobewerking. Een goede videokaart heeft namelijk een kleine processor op de kaart zelf wat de computer ontlast. Verder hebben goede videokaarten (snel) eigen geheugen wat zeker van pas komt bij het verwerken en bewerken van veel beelden per seconde. Zoals je zelf zegt is een snelle processor bij foto/ videobewerking ook zeker aan te raden, daar zijn we het mee eens.

Infoteur: Knowledge4all
Gepubliceerd: 24-07-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 5
Schrijf mee!