InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Netbook of notebook kopen?

Netbook of notebook kopen?

Netbook of notebook kopen? Die vraag stelt men zich vaak bij de zoektocht naar een nieuwe mobiele computer. Inmiddels zijn netbooks als nieuwe apparaten ingeburgerd. Ze zijn kleiner en goedkoper dan de meeste notebooks. Maar wat kan je zoal met die kleintjes en voor welke doeleinden zijn ze geschikt? En waarom geen chromebook aangeschaft? Ze zien er niet alleen flitsend uit, ze zijn ook goedkoper, vrijwel virusvrij en werken sneller dan een Windowsapparaat.

Surfen op internet

Netbooks zijn klein en licht, ze passen zelfs in veel handtassen (wat dames op prijs zullen stellen), een grote pluspunt dus in vergelijking met laptops. Met die kleine apparaten kan je dankzij UMTS en andere technologieën overal op het internet surfen. Gedaan met de lijvige notebooks waarmee je in de metro onhandig op de schoot moest manoeuvreren. Met mini-laptops gaat dat allemaal veel gemakkelijker en omstanders kunnen niet meer zo gemakkelijk meekijken waar je op dat moment surft. Wie dus twijfelt tussen netbook en notebook en vooral onderweg wil surfen, zou de eerste eens wat nader moeten bekijken.

Gamen tussendoor

Tijdens een saaie treinreis, tijdens een saaie presentatie of gewoon thuis op de keukentafel, overal kan je, theoretisch videospelletjes spelen met mobiele computers. Maar ten aanzien van videospellen hebben notebooks een voorsprong omdat ze gewoon een betere en snellere technologie bezitten. Bij netbooks moet vanwege de geringere omvang van high-end-technologie worden afgezien. Bovendien zou gamen op zo'n klein scherm nauwelijks plezier geven. Wie het dus belangrijk vindt om ook onderweg zijn favoriete game te spelen, die zou zich bij de keuze netbook of notebook beter op de laatstgenoemde kunnen richten.

Werken onderweg

Veel mensen zullen de mobiele computer gebruiken om onderweg te werken. Tijdens lange treinreizen of soms even tussendoor in het café. Velen gebruiken de gelegenheid om even iets in Excel of Word te bewerken of om nog even snel de PowerPoint-presentatie door te nemen. In een vergelijking tussen netbooks en notebooks kunnen beide apparaten die taken vervullen, ofschoon het werken met een groter scherm beter is voor de ogen. Daarentegen zijn de netbooks veel gemakkelijker te transporteren. Het bewerken van teksten verloopt op sommige modellen echter maar moeilijk; In dat verband zou je eerst moeten informeren of het apparaat wel een geschikt toetsenbord heeft. Het gaat echter te ver om te zeggen dat netbooks niet geschikt zijn voor tekstverwerking. Sommige mensen kunnen goed met kleine toetsen overweg, andere niet.

De prijs

De prijs speelt uiteraard ook een rol. Maar die vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Wie zo veel mogelijk techniek tegen een lage prijs wil hebben, maakt met een mobiele computer waarschijnlijk niet de beste keus. Weliswaar zijn er ook hierbij snelle systemen op de markt, maar in verband met de kleinere omvang echter meestal met een fikse prijsopslag in vergelijking met desktop-pc's.

Voor minder dan 500,= krijg je tegenwoordig al een goedkope laptop met 15,4 inch scherm en Windows 7, sommige zelfs onder de 450,=. Maar deze apparaten scoren op het punt van mobiliteit onvoldoende. Men moet dus weten wat men wil: een compact apparaat, grote mobiliteit en mobiel internetten zijn goede redenen voor een netbook.

Elektronische apparaten zoals laptops zijn ideaal om via het internet aan te schaffen. Juist bij dit soort prijzige artikelen loont het om op internet te vergelijken. Een vooral bij jongeren beproefde methode die een aanzienlijke besparing kan opleveren: mechanisch slot of via elektronische oplossingen.

Loont de aanschaf van een Chromebook?

Een chromebook is minder duur dan een Windows laptop en ziet er minstens zo trendy uit. Bovendien zijn ze stabieler en nagenoeg virusvrij. Wie daarom zonder de installatie van speciale programma's kan en geen ingewikkelde videospellen speelt, krijgt met een chromebook een bruikbaar en goedkoop alternatief voor een Windows laptop.

Gestolen laptop

Notebooks en netbooks zijn ideaal voor gebruik onderweg. Maar in de trein of bij een presentatie kunnen ze gemakkelijk zoekraken. De materiële schade bij een gestolen apparaat is nog wel te overzien. Maar erger is dat anderen toegang hebben tot vertrouwelijke informatie.

Conclusie

Netbooks en notebooks hebben veel met elkaar gemeen, maar kennen ook veel verschillen. Voordat je op zoek gaat naar het juiste apparaat, moet je eerst weten waarvoor je het apparaat gaat gebruiken. Gamen of veel tekstverwerken kunnen we het beste doen met een notebook. Voor wie onderweg altijd online wil zijn met een compact apparaat, is een netbook de juiste keuze.
Gerelateerde artikelen
Netbook kopen en vergelijkenNetbook kopen en vergelijkenWaarom een netbook kopen? Een terechte vraag want tegenwoordig bevindt zich in elk huishouden al een veelvoud aan elektr…
Wat kost een notebook?Wat kost een notebook?De laptop als draagbare computer is niet meer weg te denken. Wereldwijd worden er meer laptops dan pcs verkocht. Daarna…
Netbook tegenover de laptopNetbook tegenover de laptopEen netbook wordt vaak aangeschaft door mensen. Maar wat is nou het verschil met een netbook of een laptop en een gewone…
Beste laptops van 2017 - notebooks en chromebooks overzichtHet is weer tijd om de nieuwe beste laptops van dit moment in 2017 te vergelijken. Van de beste koop laptop tot de goedk…
Goedkope tablet 7" Protab 2De Protab 2 is een goedkope tablet die erg veel mogelijkheden heeft. Het systeem draait op Android 2.3 en het apparaat b…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Netbook of notebook kopen?"

Reactie

Paul Beijerling, 18-04-2011 14:29 #1
Sinds een paar dagen een mini laptop aangeschaft en tot mijn verbazing kan ik zonder enig abonnement internetten nadat ik het apparaat had aangezet. Kunt u mij uitleggen hoe en waarom. Ik woon in de Betuwe, heb thuis een vast Internetabonnement van KPN en mijn mini laptop werkt in Alkmaar.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 12-02-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 1
Schrijf mee!