InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Waar op te letten bij het kopen van een nieuwe computer

Waar op te letten bij het kopen van een nieuwe computer

Waar op te letten bij het kopen van een nieuwe computer Voor de aanschaf van een nieuwe computer lijkt technische kennis tegewoordig bijna een verplichting. Zonder enige kennis van computers en de inhoud van een computer zal menig verkoper u met gemak de duurste computers aansmeren. Daarom is het handig toch iets over de binnenkant van een computer te weten, zodat u weet waar u op moet letten. Ook voor diegenen die zich totaal niet interesseren voor computers, kan dit toch handig zijn bij de aanschaf van een nieuwe PC.

Desktop of laptop?

Allereerst moet er bij de aanschaf van een computer een keuze worden gemaakt tussen een desktop of een laptop. Een desktop wordt doorgaans gezien als een 'normale' computer, waarbij scherm, toetsenbord en muis apart bij zitten. Een voordeel van een desktop is, dat alle onderdelen apart te vervangen zijn. Een voordeel van een laptop is dat u met een laptop zeer flexibel bent. Een nadeel van een laptop is dat men geen onderdelen kan vervangen.
Gelukkig is deze keuze voor de meeste mensen zelfstandig nog te maken.

Onderdelen van een computer

De processor van een computer vormt eigenlijk het hart van de computer. Het geeft instructies en signalen door aan verschillende onderdelen van de computer. Bij het kiezen van een processor let men onder andere op de fabricant. Tegenwoordig zijn er twee fabricanten dominant op deze markt, namelijk Intel en Advanced Micro Devices(AMD). Processors van beide fabrikanten zijn qua functionaliteit eigenlijk hetzelfde. Men betaalt eigenlijk voor het verschil in merk en de snelheid van de processor. In het algemeen hebben AMD processors een betere prijs/kwaliteit verhouding, aangezien AMD iets minder bekend is dan Intel. Daarnaast is de clock speed van belang. Dit geeft aan hoe snel de chip instructies kan verwerken. Ook moet men letten op de System bus, Chipset en het moederboard. De processor zelf is namelijk onderdeel van een bepaalde chipset, welke geplaatst is op het moederboard. De chipset bestaat uit een aantal chips die samen verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van functies met betrekking tot geluid of video.

Een goede videokaart is van belang als men de computer koopt om recent uitgebrachte spellen te spelen of de computer te gebruiken voor video- of fototechnische bewerkingen. De meeste standaard videokaarten die worden meegeleverd in desktops, zullen voldoen aan de eisen van normaal computergebruik, zoals e-mailen, internetten, een film kijken en af en toe een (simpel) spel spelen. Wil men echter recente spellen spelen, dan is het aan te raden een aparte betere videokaart bij de desktop te kopen en deze er in te (laten) zetten. Als men een laptop aanschaft, is het belangrijk een laptop te kiezen die standaard een goede videokaart ingebouwd heeft. Dit is bij een laptop namelijk erg moeilijk om achteraf in te bouwen. Doorgaans schaft men gewone laptops niet aan, als men als doel heeft de computer te gebruiken voor zware spelletjes of beeldbewerking.

Ook is het van belang te letten op geheugen. Geheugen kunnen we opsplitsen in tijdelijk geheugen en permant geheugen. Tijdelijk geheugen wordt RAM-geheugen(Random Acces Memory) genoemd. RAM geheugen gebruikt de computer als tijdelijke opslag voor programma's en documenten waarvan u op het moment van computeren gebruikt maakt. De hoeveelheid RAM geheugen is dus ook van belang voor de snelheid van uw computer. Permanent geheugen wordt gebruikt om programma's, documenten en het besturingssysteem op te slaan. Dit gebeurd op de Hard-disk drive. Het is belangrijk te letten op de capaciteit van zo'n hard-diskdrive, zeker als u bijvoorbeeld van plan bent veel films te downloaden.

Tot slot is het verstandig een keuze te maken of u zelf CD's en DVD's wilt branden of dat u dat liever aan anderen over laat. Een computer moet dan namelijk beschikken over een CDR/DVDR drive. Dit is een cd-lade welke media of andere bestanden op een CD/DVD kan branden.

Besturingssysteem

Wat betreft het besturingssysteem valt eigenlijk niet echt een keuze te maken. Bij de meeste computers wordt windows 7 geleverd. Koopt u een computer van het merk Apple, dan zit er op deze computers een besturingssysteem van apple zelf bijgeleverd.

Een nieuwe computer kopen

Heeft u eenmaal een beeld waaraan uw nieuwe computer moet voldoen, dan is het 'slechts' een kwestie van het kiezen van een winkel. Via internet zijn genoeg prijsvergelijkingssites te vinden. Het is aan te raden deze te gebruiken, prijzen van computers kunnen per winkel nogal verschillen. Veel succes!
© 2010 - 2019 Kunskap, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Computer kopen: desktop of laptop?Computer kopen: desktop of laptop?De technologie van tegenwoordig schiet omhoog. De computers worden steeds beter, kleiner en de oude steeds goedkoper. Je…
Goede desktopcomputer of laptop voor foto- en videobewerkingGoede desktopcomputer of laptop voor foto- en videobewerkingWat is de beste desktop of laptop voor video- en fotobewerking? Heel wat mensen bewerken foto's of leuke video's als hob…

Reageer op het artikel "Waar op te letten bij het kopen van een nieuwe computer"

Infoteur: Kunskap
Gepubliceerd: 08-04-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!