InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Tablet computer: Voordelen tablet pc en productvergelijking

Tablet computer: Voordelen tablet pc en productvergelijking

Tablet computer: Voordelen tablet pc en productvergelijking De tablet pc of tablet computer is sterk in opmars. Maar wat is nou een tablet pc? Een platte computer? Een tablet computer is een computer, waarbij je met je vinger of met een stylus direct op het beeldscherm via een touchscreen kunt aangeven wat je wilt. Je hebt dus geen muis of keyboard meer nodig maar kunt heel eenvoudig en interactief de pc bedienen. Lees hier meer over de tablet pc en over welke tablet computer op dit moment een goede keuze is. Want de tablet pc is echt super hot!

Wat is een tablet pc of tablet computer?

Bij een tablet computer heb je geen muis meer nodig om te navigeren over het beeldscherm. Via een touchscreen kun je ofwel met je vinger ofwel met een stylus pen gemakkelijk de tablet pc bedienen op een hele interactieve manier. Wanneer je wel eens een Nintendo DS hebt gezien ken je het principe van de tablet computer. Met de stylus pen geef je aan wat je wilt, direct op het beeldscherm zelf. Je hebt voor de bediening van deze game console maar ook bij veel andere tablet computers zelfs geen toetsenbord meer nodig.

De tablet computer doet het goed wanneer je een ander iets wilt uitleggen (denk aan cursussen of andere vormen van onderwijs), wanneer je wilt kunnen tekenen, wanneer je wilt gamen of wanneer je de pc om bepaalde redenen klein en compact wilt houden. Bijvoorbeeld in het openbaar vervoer is een computer zonder muis of toetsenbord natuurlijk heel erg handig. Laptops hebben meestal een ingebouwde muis maar die is vreselijk lastig te bedienen en jaagt bij menig gebruiker de nekharen omhoog.

Een grotere tablet computer heeft een erg luxe uitstraling: Wanneer je als bedrijf aan je klanten kunt demonstreren hoe je programmatuur werkt door met je hand het beeldscherm te bedienen ziet dat er natuurlijk enorm sexy uit en is het ook gewoon heel praktisch.

Ook in winkels wordt al veel gebruik gemaakt van de tablet pc. De klant kan bijvoorbeeld bij de Bijenkorf zelf via een touchscreen zijn of haar klantgegevens opzoeken in de centrale computer in de winkel. Maar ook bij andere informatievoorziening (denk aan stations of musea) kom je vaak een tablet pc tegen om je verder op weg te helpen.

Met de opkomst van eReaders tenslotte maakt de tablet computer nu een nog snellere doorstart.

Wat zijn de voordelen van een tablet computer of tablet pc?

Hoewel de tablet computer niet altijd voordelig is, zijn er een aantal hele grote voordelen aan verbonden voor zowel particuliere als zakelijke gebruikers:
  • Je hebt geen muis of toetsenbord meer nodig voor de bediening van de computer
  • De bediening van een tablet pc is eenvoudig en interactief
  • Je kunt direct graphics op het scherm aanbrengen en tekenen via het touchscreen of de stylus
  • Een compacte tablet pc is eenvoudig, zonder hem te beschadigen, te vervoeren of in het vervoer te gebruiken
  • Een grote tablet pc is uitstekend te gebruiken voor interactieve informatievoorziening in winkels of openbare gelegenheden
  • Een tablet computer is uitermate geschikt voor demonstratie en educatie doeleinden
  • De gegevens op een tablet computer zijn via een USB kabel makkelijk over te zetten naar een reguliere pc
  • Veel tablet computers zijn hybride, waardoor je een muis of toetsenbord kan toevoegen wanneer je dat wilt en gemakkelijk kunt wisselen tussen wel of niet bedienen via het beeldscherm
  • De technologie is gemakkelijk te gebruiken voor software, games en eReaders
  • Een tablet pc beschadigt niet gemakkelijk en kun je moeilijk blokkeren doordat het toetsenbord ontbreekt (denk aan klanten in een winkel die een computer laten vastlopen)

Productvergelijking: Wat zijn op dit moment de beste tablet computers?

Microsoft speelt handig in op de hype en kwam deze maand met zijn eigen HP tablet computer op één van de meest toonaangevende elektronica en computerbeurzen, de Consumer Elecronics Show in Las Vegas. Apple creëerde de afgelopen dagen nog wat gespannen verwachting en kondigde via Twitter aan heel spoedig met een eigen Apple tablet pc op de markt te zullen verschijnen. De tablet pc is per 28-01-2010 gelanceerd onder de naam Apple iPad. EA zou zelfs al bezig zijn met de ontwikkeling van games voor de Apple tablet pc en er wordt dan ook gewerkt aan een enorme media hype voor de iPad.

Op dit moment is de tablet pc sterk in opkomst en er zijn een aantal gekende en goede aanbieders van dit type computer. Wacom is de meest bekende maker van tablets en verdient zijn goede reputatie. Wacom maakt tablet computers voor zowel Macintosh als Windows besturingssystemen. Met name de Bamboo lijn van Wacom heeft een erg goede naam op de markt. Een andere bekende aanbieder is DigiPro van UC Logic, die zowel voor zakelijk als voor particulier gebruik al erg geavanceerde tablet laptop computers heeft gemaakt in deze niche.

HPS Industrial richt zich met name op de zakelijke markt met grote touch screen tablet computers, terwijl Dell een aantal erg goede tablet pc's voor meerdere gebruikersgroepen heeft gefabriceerd. Nautiz, Palm en Blackberry hebben prima PDA computers gemaakt in een tablet variant, die eigenlijk heel veel lijken op de nieuwe smartphones.

Realiseer je goed dat er erg veel verschillende aanbieders op de markt zijn van tablet computers en dat de keuze voor een tablet pc of tablet laptop erg afhankelijk is van de specifieke kenmerken van de tablet pc in kwestie. Oriënteer je goed en kijk welke features en kenmerken aansluiten op wat jij als gebruiker met de computer wilt gaan doen.
Gerelateerde artikelen
IPad toegevoegde waarde of een hype?IPad toegevoegde waarde of een hype?Van de iPad zijn er wereldwijd miljoenen verkocht. Dit is weer een doorslaand succes van Apple. Na de iPod, iPhone en na…
Laptop of tablet-pc?In 2010 heeft de tablet zijn intrede gedaan voor het grote publiek. Onder aanvoering van Apple hebben ook andere merken…
Notion Ink Adam TabletDe Notion Ink Adam Tablet is een Tablet-PC ontworpen en geproduceerd door Notion Ink. De Adam heeft veel weg van andere…
Goedkope tablet 7" Protab 2De Protab 2 is een goedkope tablet die erg veel mogelijkheden heeft. Het systeem draait op Android 2.3 en het apparaat b…
De iPad 2 versus de BlackBerry PlayBook. De beste tablet-PC?Apple staat met zijn iPad 2 hoofd tegen hoofd met RIM's BlackBerry PlayBook, de eerste tablet PC van RIM. Beiden komen i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Janto Dreijer, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Wikipedia: Tablet PC- Slate Shaped Mobile Computer Device
  • Tablet PC Review- Best Tablet PC's
  • Before you buy a Tablet : Advantages and Features of the Tablet PC

Reageer op het artikel "Tablet computer: Voordelen tablet pc en productvergelijking"

Reactie

A. van Lingen, 16-06-2011 18:14 #1
In wat voor maten ( inc.) zijn Tablet Computers verkrijgbaar?

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 13-02-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 1
Schrijf mee!