InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Energie besparen: de slaapstanden van Windows vista

Energie besparen: de slaapstanden van Windows vista

Energie besparen: de slaapstanden van Windows vista De slaapstand in Vista kan het stroomverbruik flink reduceren. Binnen enkele tellen kan je weer verder met je taak. Wat veel mensen niet weten is dat Vista verschillende slaapstanden heeft die allemaal een eigen functie hebben.

Uitschakelen

Het is belangrijk dat je de computer zo nu en dan uitschakelt. Als je dit niet doet dan kan de pc langzaam worden. Nadat de computer opnieuw wordt opgestart begint hij weer met een leeg geheugen zonder overbodige processen. De slaapstanden van vista kunnen wellicht handig zijn, maar vergeet niet dat er niks boven een frisse computer gaat.

Het uitschuifmenu met de optie om in de slaapstand te gaanHet uitschuifmenu met de optie om in de slaapstand te gaan

Slaapstad (sleep)

De slaapstand is gemakkelijk aan te zetten en bespaart een boel stroom. Wanneer de computer in de slaapstand staat zal hij nog steeds stroom gebruiken. Bij stroomuitval zullen alle gegevens verloren gaan. Op deze stand blijven alle gegevens gewoon open staan waardoor je het werk binnen enkele seconden kan hervatten. Om weer verder te gaan met werken moet de muis enkele seconden bewogen worden.

Aanzetten

  1. Ga naar het startmenu
  2. Kijk rechts bij de uitknop, hier staat een pijl naar rechts.
  3. Kies de slaapstand.

Keuze uit 3 standaard instellingenKeuze uit 3 standaard instellingen

Hybride slaapstand (hybrid sleep)

Een combinatie van de slaap en de sluimerstand. In deze stand blijven de gegevens bewaard en worden ze tijdelijk opgeslagen op de harde schijf. De hybride slaapstand werkt snel maar duurt erg lang bij het opnieuw opstarten. Je kan optioneel de stroom van de computer halen.

Aanzetten

  • Start
  • Aan/uit knop
Let op! Deze stand werkt alleen bij sommige computers!

Het energiebeheerHet energiebeheer

Sluimerstand (hibernate)

Aangezien veel computers de hybride slaapstand niet ondersteunen is de sluimerstand een erg goed alternatief. Alle gegevens worden in het geheugen bewaard en de computer schakelt zich na enkele minuten uit. Wanneer je de computer weer aanzet zal het even duren voordat Windows is hersteld. Toch duurt het opstarten op deze manier korter dan normaal.

Aanzetten

  1. Startmenu
  2. Menu vergrendelen
  3. Sluimerstand

De standaard knoppen

Bij het startmenu staan twee knoppen die je altijd kan gebruiken:

  • Rode knop: Schakelt Vista uit
  • Gele knop: Zet vista in slaapstand

Je kan de gele knop ook veranderen naar de sluimer stand. Ga hiervoor naar schema-instellingen wijzigen en vervolgens naar geavanceerde energie-instellingen wijzigen. Druk vervolgens op aan/uit knoppen en wijzig de instellingen. Dit kan je op ieder moment wijzigen.

Automatisch

Als energiebesparing kan je ook instellen dat de computer na een bepaalde tijd over gaat naar een van de slaapstanden. Ga hiervoor eerst naar de energie-instellingen (zie in de vorige alinea hoe dat moet) In het energiebeheer kan je vervolgens instellen in hoeveel minuten een van de slaapstanden moet inschakelen.

Een tijd in stellenEen tijd in stellen
© 2009 - 2017 Rakker126, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Energie besparen: de slaapstanden van Windows vista"

Infoteur: Rakker126
Gepubliceerd: 05-04-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!