InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Zelf een oliegekoelde, geluidsarme computer maken

Zelf een oliegekoelde, geluidsarme computer maken

Computers worden heet als ze aan staan. Ze moeten gekoeld worden. Normaliter gebeurt dat door middel van ventilators die door het rond circuleren van verkoelende wind zorgen dat de apparaten niet te heet worden. Een alternatieve manier om de computer te koelen is om deze tijdens het gebruik onder te dompelen in een oliebad van 10 tot 25 liter. Dit computeraquarium is leuk om naar te kijken. Het is een ludiek idee voor een hobbyist maar het is een heel karwei om zelf een computer in de olie te zetten.

Inhoud:

Olie

Olie geleidt geen elektriciteit. Daarom kan er geen kortsluiting ontstaan in de printplaten. Sommige mensen hebben om dit principe te testen hun computeronderdelen in een bad met sla-olie ondergedompeld en het blijft allemaal goed werken. De harde schijf en de dvd-brander worden buiten de olie gelaten. De bewegende onderdelen doen het natuurlijk niet goed in een oliebad. Op YouTube-filmpjes is uitgebreid te zien dat oliegekoelde computers uitstekend werken. Sommigen laten de ventilators onder het oliepeil meedraaien. In feite is dat voor de koeling niet nodig want olie geleidt warmte heel goed. Maar een ventilator helpt wel een beetje met afkoelen doordat het de olie te laat circuleren in het aquarium.

Geluidsarm

Computers worden steeds sneller, maar daarmee maken ze ook steeds meer lawaai. Hiervoor heeft de computerindustrie nog geen oplossing gevonden. De ventilator is het meest lawaaiige onderdeel van de computer. Een computer in de olie brengt veel minder geluid voort dan een ventilator-gekoelde computer. De olie dempt het geluid en een ventilator is overbodig. Het spaart een kleine hoeveelheid energie als je de ventilator afkoppelt. Dat is een extra voordeel van de oliegekoelde computer.

Knoopcel

De Duitse olie-computerexpert Markus Leonhardt heeft het principe van de olie gekoelde computer uitgevonden. Hij heeft zelfs met succes een oliecomputer terug gebouwd naar een normale computer. Dat betekent dat hij alle onderdelen in een afwasmachine heeft gedaan. Vervolgens heeft hij in de oven de onderdelen gedroogd. Na het heraansluiten bleek alles nog te werken. Overigens moet je dit niet zomaar doen maar alleen als je enige hardware-kennis hebt. Er zit bijvoorbeeld in elke computer een knoopcel-batterij voor het BIOS geheugen. Deze batterij moet je beslist uit de computer halen als je hem in de afwasmachine stopt want anders ontstaat er wel schade aan de printplaten; water geleidt electriciteit erg goed, in tegenstelling tot olie. Markus geeft zelf de tip alles goed te laten uitdrogen; ongeveer 12 uur zodat je zeker weet dat er geen water meer tussen de chips zit.

Olie-gekoelde laptop?

Deze olie-gekoelde en geluidsarme computer is vooralsnog alleen in PC-vorm bedacht en gemaakt. Een laptop te koelen via deze manier schiet zijn doel voorbij. Een laptop hoort immers zo klein en licht mogelijk te zijn en de oliegekoelde PC wordt in een bad van minstens 10 liter olie gezet. De totale omvang van de computer inclusief oliebad stijgt in vergelijking met een ventilatorgekoelde computer.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt een luchtkoeler?Hoe werkt een luchtkoeler?Wat is het verschil tussen een ventilator, een luchtkoeler en een airconditioner? Tijdens de warme zomerdagen komen de v…
Koelen bij hartstilstandKoelen bij hartstilstandKoelen bij hartstilstand: volwassen mensen die na een hartstilstand met succes zijn gereanimeerd, moeten 12 tot 24 uur d…
Koele drankjes voor in de zomerKoele drankjes op een warme zomerdag zijn heerlijk. Enkele tips voor drankjes en wetenswaardigheden over het koelen.
Welke olie past bij jouw huid?Welke olie past bij jouw huid?Wil jij graag een huidolie gaan gebruiken? Wat zijn de voordelen van olie? Is een olie beter dan een crème of bodylotion…
Spaanse cocktailsHeerlijke Spaanse cocktails die u doen wanen in Spanje. U vindt hier diverse recepten, alcohol bevattend of alcoholvrij.
Bronnen en referenties
  • http://www.youtube.com/watch?v=PtufuXLvOok
  • http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2005/september/geluidsarme-computer.53472.lynkx

Reageer op het artikel "Zelf een oliegekoelde, geluidsarme computer maken"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 18-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!