InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Een toetsenbord en een computermuis uitkiezen

Een toetsenbord en een computermuis uitkiezen

Je denkt er misschien niet zo vaak over na maar toch is het zo, zonder een invoerapparaat heb je helemaal niks aan een computer. De meest gebruikte invoerapparaten zijn het toetsenbord en de computermuis. Met deze twee apparaten geef je door aan de computer wat je wilt doen en al deze gegevens gaan door een enkel snoertje. Maar hoe kies je nu het juiste toetsenbord en de juiste computermuis?

Negeer de reclame

Er zijn een boel bedrijven die misleidende reclame maken voor hun computermuizen en toetsenborden. Zo zeggen ze dat het product bepaalde functies ondersteund die eigenlijk heel normaal zijn. Of ze zeggen dat de muis de snelste is die er is. Dit zijn onzinnige benamingen die vaak niet waar zijn. Het is vaak zelfs zo dat de muziek van vijftien euro beter presenteren dan een muis van tachtig euro. De duurdere muizen worden vaak extra speciaal gemaakt door marketing en een apart design. Ook worden ze vaak aangegeven als de perfecte game muizen of toetsenborden.

De computermuis

Dit deel gaat over het kiezen van een computermuis.

Draadloos of niet?

Tegenwoordig kan je tevens draadloze muizen kopen. Deze werken via een ontvanger waardoor je geen last hebt van al dat draad. Vaak kan je de ontvanger gemakkelijk inpluggen in bijvoorbeeld een USB ingang. Toch is een muis met draad vaak een fractie sneller aangezien het signaal door een draad sneller gaat dan via de lucht. Het scheelt maar heel weinig maar toch wel wat. Voor de fanatieke gamers is een muis met draad dan ook aangeraden.

Aantal knoppen

Bij een muis is het altijd verstandig om het aantal knoppen te controleren. Om goed gebruik te maken van de computer heb je zeker twee knoppen nodig en een scroller. Met de scroller kan je gemakkelijk door lange teksten heen werken en tevens speelt deze rol knop een belangrijke rol bij games. De zijkantknoppen zijn ook erg handig aangezien je hier op het internet vlot naar de volgende of vorige pagina kan navigeren. Een muis met vijf knoppen is dus het best.

Prijs

Je koopt al een goede muis voor vijftien euro. Het is daarbij verstandig om nog een goede muismat aan te schaffen. De stoffen matten zijn vaak minder goed voor de muis dan de stalen.

Het toetsenbord

Dit deel gaat over het kiezen van een toetsenbord.

Knoppen

Ook bij het toetsenbord spelen de beschikbare knoppen een belangrijke rol. Haast elk toetsenbord heeft het alfabet en de standaard toetsen zoals Alt en Backspace. Tegenwoordig hebben veel toetsenborden ook media knoppen, hiermee kan je bijvoorbeeld vlot het internet opstarten. Ook hebben veel toetsenborden een regelaar waarmee je de hoeveelheid geluid kan instellen. Op sommige toetsenborden zitten ook programmeerbare knoppen, je kan een specifieke taak toebedelen aan zo’ n knop waardoor je bijvoorbeeld sneller kan navigeren of gamen.

Handzaamheid

Controleer of je goed met het toetsenbord kan omgaan. Zo is het als je veel lange teksten tikt verstandig om een toetsenbord met makkelijk indrukbare toetsen te nemen. Tevens is het belangrijk dat het toetsenbord lekker werkt en je hem ergens kwijt kan. Er zijn ook een boel overbodige opties die meegeleverd worden met sommige toetsenborden. Zo hebben sommige toetsenborden een apart schermpje waar je bepaalde informatie kan aflezen. Je kan je geld dan beter besteden aan een mooiere monitor aangezien je deze vaker gebruikt.

Prijs

Ook een toetsenbord is niet zo duur. Vaak ligt de prijs tussen de tien en de dertig euro in. Koop dan ook geen extreem dure toetsenborden aangezien de meegeleverde functies vaak maar weinig voorstellen. Het is dan verstandiger om het te houden op een simpel toetsenbord waarmee je de basis dingen kan doen.
© 2009 - 2018 Rakker126, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een toetsenbord en een computermuis uitkiezen"

Infoteur: Rakker126
Gepubliceerd: 25-02-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!