InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Een voeding kiezen: hoe doe je dat?

Een voeding kiezen: hoe doe je dat?

Een voeding zorgt ervoor dat alle onderdelen van de computer voldoende stroom ontvangen. Als je een voeding aanschaft met een te lage capaciteit dan kan dit nadelig uitpakken. De computer ontvangt dan niet voldoende stroom en kan uitvallen of zelfs kapot gaan. Het is dus verstandig om even stil te staan bij het kiezen van een voeding.

Rekenen met stroom: de mogelijkheden

Je hebt veel verschillende voedingen die allemaal verschillen in prijs. De prijs van een voeding ligt vaak rond de honderd euro wat een aardig bedrag is. Het is dan ook belangrijk dat je meteen de juiste voeding kiest. De capaciteit van de voeding verschilt van driehonderd Watt tot boven de duizend Watt. Welke voeding je nodig hebt hangt van de computer af. In dit artikel leer ik je hoe je de beste voeding kan selecteren voor de computer.

Kijk wat de drempel is

Ga al de onderdelen van de computer na die stroom gebruiken. Dit zijn de processor, het moederbord, de grafische kaart, het werkgeheugen, de koelers en de harde schijf. Tel de totale som van benodigd vermogen op en je weet de drempel. Het is erg gevaarlijk om vlakbij deze drempel te gaan zitten aangezien het altijd mis kan gaan.

Denk aan de toekomst

Bedenk wat je later met je computer wilt gaan doen. Wellicht ben je van plan om je computer up te daten met een nieuwe grafische kaart of een groter werkgeheugen. In zo’ n geval is het verstandig om speling te nemen waardoor je ook later goed uit komt. Beter nu een tientje meer dan later een nieuwe kopen voor honderd euro. Het is sowieso aangeraden om minstens vijftig Watt speling te nemen aangezien je dan voorbereid bent op iedere onverwachte wending.

Overklokken

Veel mensen willen hun processor overklokken. Je verhoogt de snelheid dan. Behalve een sterke koeler heb je ook een goede voeding nodig aangezien de processor dan meer verbruikt. Let hier op, anders kan je computer beschadigd raken!

Let op het geluid

Het is aan te raden om eerst online te kijken of mensen al ervaring hebben met de desbetreffende voeding. Sommige voedingen maken namelijk erg veel lawaai wat door de ventilator komt. Op die manier ben je extra zeker van de kwaliteit.
© 2009 - 2017 Rakker126, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een voeding kiezen: hoe doe je dat?"

Reacties

Ank Boeters, 27-08-2012 12:23 #2
De fan van de voeding doet het niet. Mijn pc start dus niet op. Er zit nu een 300 watt voeding in van Fortron. Helaas zie ik dat deze niet meer te verkrijgen is. Kan ik een voeding met een hoger wattage inzetten?

Ton van de Water, 06-12-2010 09:14 #1
Wat een waanzinnig goede informatie. Ik ben als de dood van computers maar weet ook dat je niet zonder kunt.
Ik ben volledig afhankelijk van derden die de kennis wel in huis ( denken ) te hebben wat mij dus alleen maar nog onzekerder maakt. Ik ga mij n.a.v. uw site meer verdiepen in de techniek van de computer.

Infoteur: Rakker126
Gepubliceerd: 23-02-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 2
Schrijf mee!