InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Panoramisch beeldscherm om te gamen

Panoramisch beeldscherm om te gamen

Panoramisch beeldscherm om te gamen Het is een van de dromen van veel gamers, een scherm zo groot dat je deel lijkt te nemen aan de game. Het zogenaamde panoramascherm of panoramische gamescherm. Het widescreen was er al, maar er is ook het panoramisch beeldscherm. Panoramische beeldschermen zijn grote, gebogen of platte beeldschermen die het gehele zicht van de gamer in beslag nemen, met het gevolg dat je een sterk gevoel hebt letterlijk in de game te zitten. Ook geschikt om films te kijken. Hoe groter, hoe intenser het beeld beleefd wordt.

Panoramisch beeldscherm

Het gamebeeldscherm van de nabije toekomst is absoluut het panoramische beeldscherm. Alienware bracht in 2009 al een panoramisch gamescherm voor (game)computers op de markt. Nog mooier dan het widescreen dus. Het extra brede beeldscherm van een Panoramisch beeldscherm zorgt voor een sterke visuele ervaring. Panoramische beeldschermen zijn ook geschikt om films te kijken.

Wat is het verschil met een gewoon beeldscherm?

  • Het panoramisch gamescherm is veel breder dan en gewoon beeldscherm.
  • Het panoramisch beeldscherm is soms een gebogen scherm, zodat de gamer optimaal zicht heeft op de game en steeds op gelijke afstand van het beeld afzit. Ook platte panoramische beeldschermen zijn gemaakt voor intensieve virtuele ervaringen.
  • Resolutie van bijvoorbeeld 3440 x 1440. AOC u3477Pqu bijvoorbeeld een beelddiagonaal van 34 cm.

Presentatie Panoramisch beeldscherm

Het panoramische beeldscherm was voor het eerst te bezichtigen op de Consumers Electronics Shows, waar bezoekers het niet alleen konden bewonderen maar ook uitproberen. Het eerste panoramische beeldscherm was door gebruik van dlp rptv dikker dan een tft-scherm, toch was het scherm dunner dan een crt monitor.

Panoramisch gamescherm of widescreen

Alienware is van plan om het panoramische scherm in 2009 op de markt te brengen maar een prijs voor deze gadget is nog niet bekend. Goedkoop zal het in elk geval niet zijn, maar wie optimaal wil genieten van games zal het er waarschijnlijk toch voor over hebben als het geld er is. Tot die tijd zullen we ons tevreden moeten stellen met gewone monitoren, of als we geluk hebben met een widescreen. In het Nederlands wordt het widescreen gewoon breedbeeld genoemd. Het widescreen is in verhouding te het panoramisch beeldscherm echter alweer verouderd en te plat.

NEC panoramisch gamescherm

Ook NEC kwam in 2009 al op de markt met een panoramisch beeldscherm. Op de CES in Las Vegas presenteerde NEC een gebogen beeldscherm met een resolutie van 2880 x 900 pixels en een contrastratio van 10.000:1. Gelijk aan het scherm van Alienware dus, maar de snelheid van 0,02 milliseconde werd toentertijd niet behaald. Het panoramisch beeldscherm was binnen afzienbare tijd in vele huiskamers te zien en de gewone kleine beeldschermen worden misschien steeds minder interessant.

Breed beeldscherm

Brede beeldschermen zijn in 2015 niet zeldzaam meer. Drimble.nl testte in 2014 verschillende 29 inch-beeldschermen. AOC kwam met een beeldscherm van 34 inch en 3440 x 1440 pixels, het beste uit de test wat betreft de de AOC u3477Pqu.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Uroburos, Pixabay
  • http://computertotaal.nl/pc/aoc-u3477pqu-panoramisch-beeldscherm-63700

Reageer op het artikel "Panoramisch beeldscherm om te gamen"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!