InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Externe harde schijven

Externe harde schijven

Externe harde schijven Opslag van digitale media is ontzettend belangrijk. Naast de harde schijf in je computer of laptop is een mobiele schijf handig. Vooral wanneer er gebruik gemaakt wordt van grotere bestanden. De verschillen worden in dit artikel uitgelicht.

Externe harde schijf, wat is dit?

Een externe harde schijf is een harde schijf die niet vast aan de computer zit, maar is mee te nemen en makkelijk aan een andere computer te bevestigen om daar de bestanden die op de schijf staan te kunnen gebruiken of te kopiëren. Eigenlijk is het een grote usb-stick.
Er zijn wel een aantal verschillen tussen de harde schijven op de mark.

Verschillende typen

Er zijn 2 belangrijke verschillen tussen de externe schijven. Dat is de aansluitmogelijkheid en het formaat van de schijf.

Aansluiting

  • USB
  • Firewire
  • S-ata

  • Let op: bij USB: er zijn 2 verschillende uitvoeringen: 1.1 high speed / 2.0 full speed. 1.1 is flink langzamer in vergelijking met 2.0. hier is nogal eens wat verwarring over, maar nieuwe modellen schijven zijn allemaal 2.0.
  • Belangrijk is wel dat de computer een usb 2.0 verbinding heeft. Zo niet, dan is de doorvoersnelheid gelijk aan die van usb 1.1 en dus flink langzamer.

  • Let op: Voor het gebruik van firewire, en S-ata moet er een aansluiting / uitbreidingskaart in de computer aanwezig zijn. Meestal kunnen deze schijven ook via usb aangesloten worden.

Het aansluiten van de schijf is eenvoudig. Gewoon het snoer in de daarvoor geschikte aansluiting van de computer stoppen. Windows herkent meestal de schijf automatisch, net als het gebruik van een usb-stick.

Formaat

Er zijn 2 verschillende formaten. Dit heeft te maken met het type schijf dat in de behuizing zit. Er zijn harde schijven voor laptops (2.5 inch schijven) en harde schijven voor pc's (3.5 inch schijven). De laptop schijven zijn energie zuinig en kleiner van formaat. Deze schijf heeft hierdoor geen externe voeding nodig, maar genoeg aan de spanning die door de usb kabel komt. Deze schijven zijn dus ook alleen via usb te verbinden. Deze schijven hebben over het algemeen een kleinere capaciteit dan de schijven van 3.5 inch. Echter ook 500 gb is te krijgen, maar duurder.
De externe harde schijven met deze laptop schijf zijn flink kleiner en in een binnenzak mee te nemen. U kunt het zien als een grote usb-stick.

De 3.5 inch schijven in een externe behuizing zijn flinke harde schijven. Ongeveer het formaat van een externe dvd-brander.
De harde schijf heeft externe voeding nodig via een adapter omdat de harde schijf meer energie gebruikt dan de usb aansluiting van de pc kan leveren. U begrijpt dat deze schijf minder makkelijk is mee te nemen. Deze schijf is meer bedoeld om als schijf naast de computer te hebben voor back-ups of uitbreiding van de schijfcapaciteit van de computer.

Voordelen ten opzichte van een usb stick:

  • sneller
  • in verhouding veel meer opslagcapaciteit voor je geld.
  • meer opslagruimte mogelijk
  • ook als 'vaste' harde schijf te gebruiken.

Nadelen ten opzichte van een usb stick:

  • groter, en daardoor lastiger om mee te nemen.
  • kwetsbaarder. Usb-sticks zijn bijna onverwoestbaar. Harde schijven zijn schokgevoelig
© 2008 - 2017 Rvermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkope externe harde schijf (2015)Goedkope externe harde schijf (2015)Externe harde schijven zijn er in veel geheugencapaciteiten. De meest gangbare geheugencapaciteit begint bij 500 GB. Sch…
Films overzetten en bekijken op de PlayStation 3Films overzetten en bekijken op de PlayStation 3De PlayStation 3 is veel meer dan een spelconsole alleen, dat zullen de gebruikers ervan zeker kunnen beamen. De console…
Data recovery, hoe werkt het?Data recovery is het reconstrueren van data welke nog op een gecrashde harde schijf staat. Er zijn softwarematige progra…
Automatisch defragmenteren met Disk Defrag Screen SaverAutomatisch defragmenteren met Disk Defrag Screen SaverHet defragmenteren van je harde schijven heeft veel invloed op de tijd waarin Windows opstart en de tijd waarin programm…
Externe harde schijf en aanschafgegevensHet overkomt iedereen wel eens dat door een onhandige manoeuvre plotseling een bestand verloren is gegaan. Als dat bij e…

Reageer op het artikel "Externe harde schijven"

Reacties

Jerdoro (infoteur), 28-09-2009 13:16 #2
Is het zo dat die Harde schijven die voeding krijgen via de usb, dat die sneller warm worden en daardoor een kortere levensduur hebben? en zijn de portable harde schijven schokbestendig? Reactie infoteur, 28-09-2009
Het varieert allemaal een beetje per schijf.

Over het algemeen is het zo dat schijven met externe voeding 'desktopschijven' zijn. Deze zitten dan ook in een grotere behuizing.

De kleinere schijven met usb-voeding zijn laptop schijven.

Meesta gaat op: Minder stroom nodig = minder warmteproductie.
Schokbestendigheid van de laptopschijven zijn vaak ook beter omdat er mobiel gewerkt wordt. Levensduur verschilt per merk en schijf. Maar is lang genoeg voor normaal en intensief gebruik.

Erwin, 05-05-2009 15:24 #1
Tegenwoordig zijn alle nieuwe schijven wel uitgerust met USB 2.0
Veel moederbord fabrikanten zijn bezig met het uitbrengen van modellen met een E-sata aansluiting. Deze vergemakkelijkt het extern aansluiten van een sata schijf.

Backup naar externe harde schijf

Infoteur: Rvermaat
Gepubliceerd: 31-12-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 2
Schrijf mee!