InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Core i7, de nieuwe intel processor vervangt core-2-duo
nieuws uitgelicht

Core i7, de nieuwe intel processor vervangt core-2-duo

Core i7, dat is de naam van de nieuwe processorlijn (opvolger van de core2) van intel. Hiermee blijft intel bij de 'core' series. Nieuw is dat deze processors 2 tot 8 cores kunnen bevatten. Voorlopig zullen we het met de 'bloomfield' serie moeten doen. Hieronder meer over deze producten.

Core i7

Intels volgende serie processors gebaseerd op de 'Nehalem' architectuur, zullen naar verwachting in het vierde kwartaal van 2008 op de markt verschijnen, maar de meest interessante modellen uit deze serie komen volgens de roadmaps van de processorgigant gedurende de eerste helft van 2009 op de markt. Het gaat hierbij om processors voor desktop en mobiele toepassingen die voorzien zijn van een geïntegreerde grafische chip. Dit laatste zal nog niet bij de 1e generatie Bloomfield processoren aanwezig zijn.

Bloomfieldmodellen

De bloomfieldmodellen zullen het gat moeten opvullen tussen de huidige processoren en die van een nieuwe generatie. Het zal dus een mix zijn van 2 werelden. Hierbij ontbreekt dan nog de grafische verwerkingskracht op de processor.

Core i7

De high-end modellen zijn volgens Intel verder voorzien van twee tot acht cores, een driekanaals DDR3-geheugencontroller, een Quick Path Interconnect (QPI) bus en er zal ondersteuning zijn voor een multi-threading-systeem in de trend van het bekende Hyper-Threading wat intel bij de Pentium IV processoren gebruikt heeft, maar waarna dit door de komst van echte multi-core processoren weer verdween.

De Core i7 chip is volgens intel 33 procent sneller, wat vooral te merken zal zijn bij multi-tasking.
Verder bestaat het cache geheugen uit 3 delen: een 64KB L1-cache (32KB voor data en 32KB voor instructies), een 256KB L2-cache per core en een 8MB L3-cache per processor.
De geheugencontroller van de Bloomfield processor heeft toegang tot 3 kanalen. Huidige processoren gebruiken meestal 2 kanalen tegelijkertijd.

Ondertussen heeft Intel de c0-stepping van de 1e serie core i7 processoren vervangen door de nieuwere d0-stepping. Met deze aanpassing hoopt Intel dat de processor onder andere beter is over te clocken.

Bloomfield

Alle bloomfield modellen zijn quad core processoren.
processornaamkloksnelheidcachemax snelheid van het geheugenTDPSocket
Core i7-975 (extreme Edition) 3,33 GHz8MBDDR3 1066130 WLGA1366
Core i7-9503,06 GHz8MBDDR3 1066130 WLGA1366
Core i7-9402,93 GHz8MBDDR3 1066130 WLGA1366
Core i7-9202,66 GHz8MBDDR3 1066130 WLGA1366

De Nahelem processor bevat een soort 'cruise control' die zelf de overklok van de processor regelt. Via een ingebouwde chip wordt de processor met maximaal 2 stappen van 133 mhz opgeschroeft, afhankelijk van de temperatuur van de processor.
De chip maakt ook gebruik van een mogelijkheid om core's uit te schakelen wanneer er bijvoorbeeld een singlethread applicatie wordt gebruikt om 1 of meerdere core's uit te schakelen. Het kan dan een core beschikbaar houden voor achtergrond applicaties en kan evt. de gebruikte core ook nog even overklokken.
Deze turbo-stand is beschikbaar voor alle Nahelem modellen, echter alleen de Extreme-Editions krijgen de volledige vrijheid.
Natuurlijk is deze functie ook uit te schakelen.

De Nahelem heeft geen beveilingen tegen overklokkers. Het is mogelijk om over te klokken buiten de turbo-stand om. Hoeveel prestatiewinst er gehaald kan worden mag nog niet worden vrij gegeven. Hoewel wel vermeld wordt dat de winst aanzienlijk is!

Lynnfield en Havendale smaken

In 2009 komen er nog 2 goedkopere modellen van de Hahelem architectuur. De Lynnfield wordt de mainstreamprocessor voor Intel. Deze processor maakt net als zijn grote broer gebruik van 4 core's, maar de ddr3-geheugencontroller heeft slechts twee kanalen. De processor ondersteund maar 1 grafische kaart.

De 3e telg wordt de Havendale-core. Dit is Intel's eerste cpu met geïntegreerde graphics (én een pci-express 2.0-interface). Dit wordt een dual-core processor.
Interessant is dat zowel de Lynnfield als Havendale een andere socket (LGA1160) krijgen als de Bloomfield processor(LGA1366). Dit maakt het lastiger om van mid-range naar high-end te upgraden wanneer de processoren een goedkoper prijskaartje krijgen.

Upgraden of niet?

De prijs van een nieuw systeem gebaseerd op de core i7 processoren is niet duurder dan die van een high end core2 systeem.
Wanneer je dus nu een high end systeem wilt bouwen, dan is de keus niet zo moeilijk. De laatste core2duo en core2quad processoren kunnen nog redelijk meekomen met het core i7 systeem, maar upgraden in de toekomst gaat niet meer.

Wanneer je een core2 systeem hebt en wilt upgraden dan is de vraag lastiger te beantwoorden. voor de 1e lichting core2 is een recente processor als de E8500 of E8600 al een flinke stap voorwaarts. De verschillen tussen de laatste en duurste core2quad processoren en de corei7 zijn toch aanzienlijk, maar daarvoor moet wel een nieuw moederbord, nieuw ddr 3 geheugen en een nieuwe processor gekocht worden. Misschien is het verstandig om nog even te wachten en te zien wat Intel deze zomer op de markt brengt. De core i7 proc´s zijn er natuurlijk nog maar net!

Wanneer meer informatie beschikbaar wordt leest u dat hier.
© 2008 - 2017 Rvermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Intel Core 2 processorsIntel maakte een nieuwe generatie microprocessors met een x86-architectuur, genaamd de Intel Core 2. Deze 64 bits-proces…
AMD Phenom en Phenom II processorAMD Phenom en Phenom II processorEen paar jaar geleden brak de core hype los. Eerst Intel, later ook AMD met de phenom processoren. Nu staat de nieuwste…
AMD Athlon en Phenom processorsAMD staat voor "Advanced Micro Devices" en is een Amerikaans multinational bedrijf gevestigd in Sunnyvale, Californië. A…
ASUS Eee Pad Transformer Prime: records brekende tabletASUS Eee Pad Transformer Prime: records brekende tabletDe eerste quad-core tablet is een feit. In samenwerking met NVIDIA lanceert ASUS 's werelds eerste tablet met NVIDIA Teg…
Het aanschaffen van een nieuwe computer (desktop)Het aanschaffen van een nieuwe computer (desktop)Een nieuwe computer kopen lijkt ingewikkeld. Toch zijn er maar een aantal basis componenten die de snelheid en duurzaamh…
Bronnen en referenties
  • www.tweakers.net

Reageer op het artikel "Core i7, de nieuwe intel processor vervangt core-2-duo"

Infoteur: Rvermaat
Laatste update: 09-02-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!