InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Scanners, tips bij aanschaf

Scanners, tips bij aanschaf

Scanners, tips bij aanschaf Scanners digitaliseren afbeeldingen. Met een scanner kunt u bijvoorbeeld tekst, foto's en afbeeldingen scannen. De gescande afbeeldingen kunt u bijvoorbeeld gebruiken om op uw eigen homepage te zetten. Natuurlijk kunt u gescande afbeeldingen ook printen, e-mailen of verder bewerken.

Hoe werken scanners?

Scanners leggen, anders dan bij traditionele fotografie, het beeld niet vast op film maar bewaren dat in een geheugen. Een digitaal beeld kan vervolgens worden afgedrukt op (foto)papier of door de computer worden gelezen. De afbeeldingen kunnen worden opgeroepen als afbeelding in een document. Ook kunt u de beelden opslaan op een cd-rom of ze bijvoorbeeld per e-mail naar iemand aan de andere kant van de wereld sturen.

Vaak bevat de bijgeleverde software ook beeldbewerkingsprogramma's. U kunt daarmee beeldveranderingen doorvoeren. De meeste programma's zijn zeer gebruiksvriendelijk met als voordeel dat u snel aan de slag kunt.

Tips bij aankoop van een scanner

Bij de aankoop van een scanner zijn er,een aantal zaken waar u op moet letten.

Optische resolutie

Allereerst moet u letten op de optische resolutie. Over het algemeen kunt u zeggen dat hoe hoger de resolutie is, hoe beter de kwaliteit van de scan. Het is dus belangrijk te kiezen voor een zo hoog mogelijke resolutie, omdat er dan een scherper beeld ontstaat en bijvoorbeeld teksten makkelijker herkend worden. Resolutie staat in dpi (dots per inch) aangegeven. Letterlijk vertaald betekent dit het aantal stipjes per inch (= 2,54 cm).

Er is een verschil tussen de optische en de "enhanced resolutie". Bij de enhanced resolutie verbetert de scanner zelf het ingelezen beeld en "gokt" de scanner als het ware wat er tussen de gelezen pixels staat. Hierdoor is de kwaliteit bij enhanced resolutie vaak van minder dan bij de optische resolutie. Voor het goed inscannen van foto's is een optische resolutie van minimaal 600 x 1200 dpi noodzakelijk.

Kleurdiepte

Ook de kleurdiepte van een scanner verschilt. De kleurdiepte wordt aangegeven in bits. Hoe groter de kleurdiepte, hoe meer kleuren kunnen worden onderscheiden. Op dit moment zijn 48-bits scanners standaard. Dit is genoeg voor een goede kwaliteit. Zelfs met 24-bit kunnen al 17 miljoen kleuren onderscheiden worden. Fabrikanten hebben het dan over "true colour".

Type aansluiting

Scanners kunnen op verschillende manieren aangesloten worden op de computer. Oudere scanners maken vaak gebruik van de parallelle poort. Op dit moment zijn USB-scanners het meeste gangbaar. USB-scanners zijn makkelijk op de computer aan te sluiten en te installeren. USB2.0 is de nieuwste USB-versie en heeft als belangrijk voordeel dat het een stuk sneller is dan de USB 1.1 standaard. Als u de keuze heeft is een USB- of USB2scanner aan te raden. Controleert u, voordat u een USB2-scanner aanschaft, wel of uw PC een USB2poort heeft!

Scannen met all-in-one printers

Printen, scannen, kopiëren en (in sommige gevallen) ook faxen met één enkel apparaat: multi-functionele printers of all-in-one printers zijn echte alleskunners.

Niet alleen op kantoor worden all-in-one-printers gewaardeerd, ook in particulier huishoudens bieden ze steeds meer concurrentie aan de klassieke printer. Doorgaans zijn deze deze ruimtebesparende all-in-ones goedkoper dan de andere individuele apparaten samen. Wie dus op zoek is naar een goede scanner moet absoluut ook eens kijken bij de all-in-one-printers.
Gerelateerde artikelen
Scanners: flatbedscanner, documentscanner en filmscannerScanners: flatbedscanner, documentscanner en filmscannerEen scanner is een apparaat om gegevens te verwerven. Zo kunnen met een scanner gegevens worden verworven en naar een co…
Hoe gebruik ik de Rabo Scanner?Hoe gebruik ik de Rabo Scanner?De Random Reader is in 2014 verleden tijd met de komst van de Rabo Scanner. De authenticatiemethode van de Rabobank heef…
Wat is het verschil tussen optische en digitale zoom?Wat is het verschil tussen optische en digitale zoom?Tegenwoordig beschikken veel digitale camera's over zowel optische zoom als digitale zoom. Wat is optische en wat is dig…
HDMI-kabel en aansluitingWat is een HDMI aansluiting? Welke HDMI kabel kopen? HDMI is de moderne aansluit standaard voor de digitale overdracht v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Scanners, tips bij aanschaf"

Reactie

Schepers, 06-08-2011 10:41 #1
Ik ben van plan een printer en scanner te kopen,
maar hij moet ook cd labels kunnen printen
Of weet u een andere manier om labels op een cd te krijgen.
Daarbij moet men ook dia, s en foto, s kunnen scannen.
Ik hoop dat u hierop een antwoord heeft.
Met vriendelijke groeten W.schepers

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 21-02-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 1
Schrijf mee!