InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > De processor van de computer koelen

De processor van de computer koelen

De processor van de computer koelen Zowel de processor als de voeding van een computer hebben een zogenaamde ventilator om te voorkomen dat de computer te heet wordt en er mogelijk schade aangericht wordt aan de hardware van de computer. Daarnaast is het mogelijk om extra ventilatoren in de systeemkast te plaatsen en zelfs om uitbreidingssets van de computer inclusief ventilator aan te schaffen. Waarom is dit?

Wat is een processor?

De processor is het hart van de computer en wordt ook wel CPU genoemd, wat staat voor "central processing unit". In het Nederland vertaald is dit "centrale verwerkingseenheid" (CVE). Voor elke handeling die je uitvoert op de computer, slaat de processor aan het rekenen. De processor voert namelijk instructies uit die ingevoerd zijn in de moedertaal van de processor. Computerprogramma's zijn grote verzamelwerken van instructies voor de processor. De processor werkt met een ingewikkelde taal, assembly genoemd. Computerprogrammeurs ontwikkelen onder andere computertalen die dichter bij onze menselijke taal liggen en dus beter te begrijpen zijn voor ons. Voorbeelden van dergelijke aangepaste computertalen zijn C, C++. Java en Pascal. Met behulp van een compiler zet de processor de aangepaste taal om in de moedertaal van de processor.

Omdat de processor bij alle activiteiten die uitgevoerd worden op en met de computer betrokken is, is het van groot belang om de processor in de meest optimale conditie te behouden. Een factor die hier aan bij draagt is het koelen van de processor.

Steeds meer warmte

De eerste processors hadden nog geen excessieve en adembenemende snelheden. Tegenwoordig bereiken processors snelheden die men pakweg 10 jaar geleden nog voor onmogelijk hield. Bij het versnellen van de processor voert men met name de kloksnelheid van de processor op. De snelheid van de processor wordt meestal uitgedrukt in megahertz, dit is de kloksnelheid. Deze kloksnelheid wordt berekend met behulp van twee waarden, de multiplier en de front side bus snelheid van de computer. Onlangs was 66 MHz nog heel wat aan snelheid, tegenwoordig spreken we op z'n minst van snelheden van 2GHz. Een groot voordeel hiervan is dat onze computers sneller en daarmee toegankelijker voor onder meer formele werkzaamheden wordt, maar een groot nadeel is dat die verhoogde kloksnelheid ook een heleboel warmte met zich meebrengt. De processor wordt vaak gloeiend heet! Veel fabrikanten van computers hebben om deze laatste reden het voltage waarmee de processor gevoed wordt omlaag gebracht. Desondanks is het nodig om de processor extern te koelen, met een ventilator.

Een ventilator aanschaffen

Er is een enorm en haast onoverzichtelijk aanbod van koelsystemen voor een processor. Het is erg belangrijk te letten op de kwaliteit van de ventilator, de prijs zegt helaas niet zo veel. Focus je daarom tijdens de jacht op een geschikte ventilator op de specificaties van de ventilator.
Het is aan te raden een ventilator aan te schaffen met een kogellager (een 'ballbaring') en geen met een plastic lager. Een kogellager gaat namelijk veel langer mee dan een plastic lager en is dus zuiniger voor het milieu én de portomonnee.

Tips

  • Houdt kabels ten alle tijden uit de buurt van de ventilator. Deze kabels zorgen er óf voor dat de ventilator zijn werk niet kan doen, óf worden doorgesneden door de ventilator.
  • Let er op dat de ventilator past bij het type cpu van de computer. Deze draaien namelijk op verschillende snelheden, en met een te langzame snelheid kan de ventilator alsnog zijn werk niet uitvoeren met mogelijk dramatische gevolgen.
  • De VGA-kaart van de computer is vaak ook een grote warmte-veroorzaker. Het is aan te raden hier ook regelmatig een blik op te werpen
Gerelateerde artikelen
Voorkom oververhitting van je laptopVoorkom oververhitting van je laptopLaptops of notebooks willen nog al eens uitvallen wegens oververhitting. Ook kun je last hebben van een luidruchtig blaz…
Maak u computer sneller! (tot wel 4 keer zo snel!)Veel mensen hebben het probleem dat ze een te trage computer hebben. In dit artikel staat hoe het komt dat een computer…
Help, mijn pc wordt heet en valt uit!Help, mijn pc wordt heet en valt uit!Ben je enthousiast aan het werk op je computer, dan heb je kans dat de temperatuur van je pc verder oploopt dan gewenst.…
Zelf een oliegekoelde, geluidsarme computer makenComputers worden heet als ze aan staan. Ze moeten gekoeld worden. Normaliter gebeurt dat door middel van ventilators die…

Reageer op het artikel "De processor van de computer koelen"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 29-06-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!