InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Het aanschaffen van een router

Het aanschaffen van een router

Er bestaan veel verschillende routers, vele merken en vele types. Voor de meeste consumenten is het lastig om de juiste router aan te schaffen. Hieronder een aantal zaken waar je op moet letten. Een router verbindt 2 of meerdere netwerken met elkaar. Voor de consument is dit in de meeste gevallen een thuisnetwerk met het netwerk van de internet provider. Om zín netwerk aan te leggen en verbinding te kunnen maken met internet, is er een router nodig die het verkeer regeld. Er zijn verschillende soorten routers maar voor een thuisnetwerk is een breedband router voldoende.

Voor het aanschaffen van een router kunt u zichzelf van te voren elke vragen te stellen.
  • Hoeveel computers zullen het netwerk in beslag nemen?
  • Wilt u een draadloos netwerk of enkel een bekabeld netwerk?
  • Welk bereik moet de router hebben?

Een router met ingebouwde switch

Indien u ervoor kiest om een bekabeld netwerk aan te leggen tussen uw computers, kunt u gebruik maken van een switch. Elke router die u nu in de winkel koopt beschikt hierover. Meestal heeft een router 4 of 5 switch poorten waar je een netwerkkabel in kunt steken, maar het is ook mogelijk om dit met een externe switch uit te breiden.

Het nadeel van deze oplossing is dat er veel draden aanwezig zijn. Wanneer u bijvoorbeeld één computer boven heeft, en een andere beneden kan dit lastig en rommelig worden. Veel consumenten geven daarom een voorkeur aan een draadloos netwerk.

Heeft u nu al een router zonder draadloze functie, is het niet persee nodig een draadloze router aan te schaffen. U kunt een los netwerkapparaat kopen die u aan kunt sluiten op een huidige router. Dit netwerkapparaat wordt een Access Point (AP) genoemd en zit in een draadloze router verwerkt. Maar zijn ook los verkrijgbaar, meestal is dit wel duurder dan een draadloze router aanschaffen.

Een draadloze router

Veel consumenten willen het lekker makelijk en kiezen daarom voor een draadloos netwerk. Geen gedoe met kabels en boren, overal in huis een netwerkverbinding en makkelijk uit te breiden. WiFi is een technologie die dit alles mogelijk maakt. Aangezien steeds meer mensen kiezen voor een laptop kiezen, wordt de draadloze router steeds populairder.

Voor een draadloos netwerk heb je bepaalde hardware nodig. Ten eerste is er natuurlijk een WiFi router nodig, hierin zit een Access Point verwerkt. De router koppelt een bedraad netwerk of een modem, aan het draadloze netwerk. Daarnaast moeten ook de computers een netwerkkaart hebben om deel uit te kunnen maken van een draadloos netwerk. Bij nieuwere laptops zit al vaak een netwerkkaart ingebouwd. Maar het is ook mogelijk zulke kaarten los te kopen. Hiervoor is het wel nodig dat je de computer open schroeft. De kaarten zijn verkrijgbaar met een vaste antenne, maar ook met een losse die je ergens niet kunt zetten waar het signaal beter is. Een eenvoudigere vervanger van de netwerkkaart is de WiFi USB. Deze ziet eruit als en gewone usbstick met soms een antenne eraan. Het fijne hiervan is dat deze erg draagbaar is en dus handig mee te nemen is.

Draadloze routers zijn verkrijgbaar in verschillende bereikniveaus en snelheden. De snelheid wordt aangegeven in Mbit en voor een thuisnetwerk is een 54 Mbit uitstekend. Wanneer u twijfeld of een router wel de geschikte snelheid of het juiste bereik heeft, kunt u hiervoor het beste informeren bij een verkoper.
© 2008 - 2017 Kimmy-tje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Thuis een draadloos netwerk gebruikenDe gebruikelijke manier om je computer overal mee te verbinden is via draden en kabels. Maar als je je computer met rede…
Draadloos internet versterkenDraadloos internet versterkenDraadloos internet wordt steeds vaker toegepast in huizen. Het is ook logisch, want alle kabels maken het overzicht niet…
Computernetwerk aanleggen, draadloos netwerk met VISTAComputernetwerk aanleggen, draadloos netwerk met VISTAMet VISTA is een draadloos computernetwerk zo gemaakt. Steeds meer mensen hebben in huis meerdere computers en willen da…
Wat is een IP-adres?IP staat voor Internet Protocol. Het is een digitaal adres die voor elke computer binnen een netwerk uniek is. Het zorgt…
Netwerkverbinding maken (bedraad)Netwerkverbinding maken (bedraad)Wanneer je meerdere computers in huis hebt kan het handig zijn om deze computers met elkaar te verbinden door middel van…

Reageer op het artikel "Het aanschaffen van een router"

Reactie

Monique Lavalette, 11-03-2011 21:41 #1
Thuis ben ik met mijn desk top pc aangesloten op een bekabeld netwerk van de UPC.
Nu willen mijn kinderen, 2, met ieder een laptop graag via een router aangesloten zijn voor internet. Hoe kan ik dat het beste aanpakken, kan de router ook draadloos zijn, als ik geen draadloos internet zelf heb? Laatste vraag, mag het van de UPC?

Infoteur: Kimmy-tje
Gepubliceerd: 27-06-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 1
Schrijf mee!