InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Handheld computer / PDA

Handheld computer / PDA

De handheld computer of palmtop of pda zoals hij ook wel heet is een ideaal apparaat. Alleen is optimaal gebruik van de mogelijkheden “rendabel”. Dus wanneer is een handheld nu zinvol?

Handheld

Een handheld computer wordt vaak gezien als "speeltje" maar bij goed gebruik kan deze een uitkomst zijn, enkele mogelijkheden;
  • Je agenda bijhouden, maar met name ook synchroniseren met de agenda op kantoor. Privé-afspraken kunnen afgeschermd worden (niet zichtbaar voor niet gemachtigden).
  • De takenbalk wordt voorzien van taken, de bijbehorende prioriteitstelling, datum en tijd van herinnering en wil je dat het een taak is/wordt die regelmatig terugkeert kan je dit ook nog instellen.
  • Een compacte versie van word, excel en pp kan voor de snelle notitie een uitkomst bieden en (stem)opnamecapaciteit kan het idee, de brainwave of de nog niet genoteerde taak die plots te binnen is geschoten vastleggen als je bijvoorbeeld achter het stuur zit.
  • Maar ook de emailmogelijkheden voor privé en werk. Via pushmail kan email on line doorgezet worden en biedt mogelijkheden om direct te antwoorden, of in ieder geval op de hoogte zijn van toegestuurde emails.
  • Internetmogelijkheden zijn er ook maar niet alle internetpagina’s zijn gemakkelijk te benaderen. Voor het surfen over het net is het wellicht niet de meest ideale oplossing, maar als je snel naar iets zoekt is internet op de handheld wel handig

Voor wat betreft de kosten voor het gebruik van email en internet is het wellicht zinvol de verschillende abonnementen goed door te nemen. Er zitten duidelijk verschillen qua kosten voor dit gebruik.

Enkele handhelds

Enerzijds is het heel persoonlijk wat voor apparaat iemand handig vindt, maar anderzijds roepen velen te zoeken naar “een handzaam apparaat met in ieder geval fysiek een numeriek toetsenbord. Het telefoongebruik wil men ogenschijnlijk toch nog steeds via het “normale” toetsenbord, terwijl de rest van het toetsenbord via het touchscreen op te roepen mag zijn. Opmerkelijk, want degene die een qwertytoetsenbord op de handheld hebben, vinden dit na enige behendigheid op te hebben gedaan, toch wel ideaal.

HP ipaq

HP ipaq heeft enkele toestellen zelfs incl. qwertytoetsenbord.

MIO

MIO heeft enkele prima toestellen, wel zonder toetsenbord.

Palm

Palm heeft ook enkele toestellen. Hoewel Palm ooit voorop liep met dit soort toestellen geven ze nu, zo leert de ervaring, nogal eens storingen met de desktopapparatuur. Verder is de accu relatief snel leeg.

HTC

HTC heeft ook enkele toestellen. Met en zonder fysiek toetsenbord.

Blackberry

Blackberry kent ook enkele ideale apparaten. Wel is het zo dat synchroniseren vaak via aparte software moet gebeuren en zakelijk is dit –als het bedrijf er niet in voorziet- niet altijd mogelijk.

Let wel, er zijn een aantal smartphones die veel identieke functies invullen. Wat sommige niet hebben is een touchscreen. Voor een handheld is het kunnen werken met het beeldscherm haast een must. Het vooraf goed bedenken waar een handheld voor nodig is, kan geen kwaad. Nokia en Samsung hebben o.a. deze apparaten.

De pdashops online en de telefoon- computerwinkels in de buurt bieden een breed assortiment, van belang dus vooraf te bepalen waar je de PSA / handheld echt voor nodig hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De agenda is aan verandering onderhevigDe agenda is aan verandering onderhevigLiepen we een aantal jaren geleden allemaal nog met een papierenagenda op zak, waar met enige regelmaat in gekrast moest…
AgendasettingtheorieAgendasettingtheorieDe agendasettingtheorie houdt in dat de macht van de media ligt in de selectie van onderwerpen waarover ze berichten. De…
De agenda: handig voor school, werk en privéDe agenda, niet iedereen gebruik er één maar ze kunnen heel goed van pas komen. U kunt er allerlei afspraken in noteren…
Het indelen van je schoolagendaHet indelen van je schoolagendaVoor veel middelbare scholieren is het in het begin best lastig om je agenda goed in te delen. Het is belangrijk dat je…
Vergadering voorbereiden en uitvoerenVergadering volgende week en nu? Bij een vergadering met een grote groep zal het dagelijks bestuur; de voorzitter, penni…

Reageer op het artikel "Handheld computer / PDA"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 13-05-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Special: Hulpmiddelen Manager
Schrijf mee!