InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Laptops: Kies uw ideale notebook

Laptops: Kies uw ideale notebook

Laptops: Kies uw ideale notebook De meeste mensen die het mobiele internetten hebben ontdekt willen niet meer zonder. Een notebook is in veel gevallen de ideale vervanging van de weinig flexibele desktop pc en met dit gegeven groeit de populariteit van notebooks sterk. Waar u op moet letten als u een laptop overweegt zijn een hele reeks zaken die te maken hebben met hoe u de laptop eigenlijk wilt gebruiken. De technische details helpen u onderscheid te maken tussen de verschillende typen notebooks. Doe het stap voor stap!

Wat wilt u?

Zodra u een computerzaak binnenstapt wordt u overweldigd door een stroom van informatie waardoor uw keus voor een notebook alleen nog maar moeilijker lijkt te worden. Het kiezen van een laptop kan het best stap voor stap gebeuren. In de eerste plaats vraagt u zich af waar u uw nieuwe notebook wilt gaan gebruiken. Daarna komt de vraag welk type notebook het best bij u past en wat voor soort werk u ermee wilt gaan doen. Vanzelf komt de kwestie hoeveel geheugen u nodig hebt en waar uw notebook minimaal aan moet voldoen.

Typen notebooks

Draagbaar notebook

Er zijn twee typen notebooks. Allereerst het draagbare notebook dat voornamelijk wordt gebruikt op een vaste plek maar af en toe wordt opgeborgen of verplaatst. U heeft hierbij een relatief korte accuduur, in de orde van rond de twee uur. Een draagbaar notebook is zwaar, soms meer dan 3kg. Afmetingen zijn aanzienlijk (15 tot 17 inch) door het grote beeldscherm dat voor een hoog energieverbruik zorgt. Hierbij wel de kanttekening dat de accuduur ook sterk afhankelijk is van de werkzaamheden die u verricht, bijv. films converteren van dvd vraagt veel inspanning van de processor en harddisk.

(Ultra)portable notebook of netbook

De tweede mogelijkheid is het (ultra)portable notebook dat geschikt is om vaak te verplaatsen en om veelvuldig mee op reis te nemen. De accuduur bij dit type is wat langer, zo rond de vier uur of meer. Ze zijn energiezuiniger en wegen minder, vanaf 1,2 kg. Deze kleine netbooks komen steeds meer in de belangstelling. Het beeldscherm van dit type is slechts 7 inch maar het toetsenbord is eveneens klein en dat kan een bezwaar zijn. Sommige netbooks hebben slechts een beperkte opslag (8 tot 16 Gb), de zogenaamde SSD (solid state disk) wat minder stroom verbruikt maar ook trager is dan een hard disk.

Geheugen en videogeheugen

Het best kiest u voor een notebook met minimaal 1024 MB (= 1 GB) RAM geheugen (voor gebruik van Windows XP). RAM betekent Random Access Memory. Het is een computergeheugen waar tijdelijke gegevens in kunnen worden opgeslagen en heet ook wel 'videokaart', 'grafische kaart' of 'grafisch geheugen'. Bij gebruik van Windows Vista is 2048 MB ( = 2 GB) het minimum. Meer geheugen betekent meer ruimte om zware taken uit te voeren, waardoor alles soepeler verloopt. Meestal is de meegeleverde hoeveelheid geheugen bij een laptop voldoende. Meer geheugen geeft de computer extra werkruimte. U kunt later extra geheugen bijkopen maar de verschillende types zijn niet zomaar uitwisselbaar. Kijk dus eerst in de handleiding. Ziet u 'shared video' of 'shared memory' op het label staan dan betekent dit dat beeldopbouw gebeurt in het RAM geheugen. Een eigen, apart videogeheugen is duurder maar werkt sneller omdat RAM geheugen relatief traag is.

Processor

De notebookprocessor die bij u past bepaalt u aan de hand van de eisen die u aan uw notebook stelt. Heeft u weinig budget ter beschikking of zoekt u enkel een laptop voor basisgebruik zoals kantoortoepassingen, e-mail en internetten, dan volstaat een basisprocessor voor mobiele werkzaamheden. Wilt u dat uw laptop meerdere toepassingen tegelijk aankan en sneller reageert, neem dan een processor geschikt voor multitasking. Gebruikt u veel digitale media zoals muziek, video en games en wilt u dat deze ook beter presteren, kies dan een geavanceerde processor met een dubbele prestatiekracht, bijvoorbeeld een Intel Core 2 Duo-processor.

Bent u een echte gamer en gebruikt u daarnaast veel multimedia let dan op zowel de prestatiekracht als de energiezuinigheid en kies een duurdere processor. Voor het gamen let u daarnaast ook op de kwaliteit van de videokaart (bijv. GeForce), een muisaansluiting, de speakers en de resolutie van het scherm. Bent u op zoek naar ongeëvenaarde processorprestaties en een groter draadloos bereik naast het 'multitasken' let dan op processors die vooral onderweg uitstekend presteren, een langere accuduur hebben, en een verbeterde grafische weergave hebben voor heldere en scherpere video playback. Dit zijn uiteraard de duurste typen.

Beeldscherm

TFT

Laptops zijn zonder uitzondering voorzien van een tft-beeldscherm welke aan de achterkant wordt beschenen door een lichteenheid. Oudere types zijn mat. Ze hebben een antireflectiefilter en een 'ruwer' oppervlak waardoor het beeld verstrooid oogt en de kleuren minder intens lijken. Nieuwere typen ogen helderder maar hebben het nadeel van een te spiegelend oppervlak. Hierdoor wordt buiten zitten met de laptop bijna onmogelijk. Ontwikkelingen zijn aan de gang om dit te verbeteren.

Beeldverhouding

Een standaard beeldscherm heeft een beeldverhouding van 4:3 (breedte:hoogte). Breedbeeld notebookschermen kennen een andere verhouding, namelijk 16:9 of 16:10. De voorkeur voor de grootte van het scherm wordt bepaald door het soort werk wat u wilt doen. Bij een breed beeld kunt u twee A4'tjes naast elkaar plaatsen en meer kolommen zien in een spreadsheet programma. Breedbeeld is ook geschikt voor multimedia toepassingen zoals games. Films zijn vaak in breedbeeld dus heeft u een 4:3 beeld dan valt er aan de zijkanten een stuk beeld weg. Heeft u echter een breedbeeldscherm maar bekijkt u een 4:3 film dan ziet u twee zwarte randen aan de zijkant of u laat het beeld oprekken naar breedbeeld wat enige vervorming geeft.

Resolutie

Resolutie staat hier allemaal los van. Resolutie betekent oplossend vermogen, ofwel het aantal pixels per inch. Een hoge resolutie op een klein scherm geeft een zeer scherp beeld. Een lage resolutie op een groot scherm is veel minder scherp, u kunt zelfs de individuele pixels (beeldpunten) waarnemen. Let dus goed op bij uw aanschaf. Gebruikt u vaak Excelsheets of grafische toepassingen als Photoshop, dan is de resolutie van belang.

Harde schijf

De harde schijf die u koopt moet groot genoeg zijn. 80 GB is het minimum, maar er bestaan notebooks met meer dan 200 GB opslagcapaciteit. Niets wijzigt zo snel als de opslagcapaciteit van harddisks. Terwijl u dit leest zijn er weer grotere te koop. Er bestaan inmiddels ook notebooks met een zgn. solid state harde schijf die schokbestendig is doordat er geen bewegende onderdelen in zijn gemonteerd. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van een flashgeheugen dat ook in geheugenkaarten en USB-sticks wordt toegepast. Energiegebruik is hierdoor geminimaliseerd.

Voeding

Een notebook heeft een losse voeding, de adapter. Wilt u een zeer gemakkelijk te hanteren notebook houdt er dan ook rekening mee dat de adapter ook licht is. Bij reizen naar andere landen moet u erop letten dat de voeding universeel is, d.w.z. geschikt voor 100-240 volt wisselspanning. Voor de VS geldt dat er bijv. ook andere stekkers zijn zodat u beter af bent met een losse voedingskabel en u ter plekke een voedingskabel met platten pennen kunt kopen. Voor laptop-gebruik in auto of camper zijn er elektronische omvormers verkrijgbaar die 230 V wisselstroom maken van 12 of 24 V gelijkspanning.

Touchpad en toetsenbord

Het touchpad is een drukgevoelig vlak op de laptop waarop u met slepen en aantikken de bewegingen van een muis imiteert. Twee knoppen die eronder zijn gemonteerd doen dienst als linker- en rechtermuistoets. De touchpads lijken allemaal hetzelfde op de diverse notebooks maar hebben allen een eigen 'gevoel'. Test u dit dus uit. Uiteraard kunt u een aparte muis aansluiten indien u niet gewend raakt aan uw touchpad. Indien u veel typt dan is het nuttig om de bediening van de toetsen uitvoerig te controleren. Er zijn toetsenborden die nagenoeg geluidloos zijn. Ook belangrijk is of er een voelbaar drukpunt zit in de toetsen om foutaanslagen te voorkomen en of de toetsen niet te dicht op elkaar zitten, een gegeven dat bij kleinere typen speelt. Bij de grotere laptops zit er aan de rechterkant een numeriek toetsenbordje (keypad) waardoor het typen zich meer verplaatst naar de linkerkant ten opzichte van het scherm. Controleert u eerst of u dat wel bevalt.

Poorten of aansluitmogelijkheden

Aan uw notebook kunt u van alles en nog wat aansluiten. Een extern beeldscherm of beeldprojector sluit u aan via de 15-polige VGA-aansluiting. VGA is de standaard voor extern beeld, hoewel sommige notebooks over zijn gegaan op Plug & Display waardoor er binnen een tel een verbinding tot stand komt en gehannes tot het verleden behoort. Veel randapparatuur sluit u aan via de universele USB-aansluiting. Denk hierbij aan toetsenbord, muis, printer, scanner, enz. Bent u nog in het bezit van een printer met een parallelle printerpoort dan kunt u een verloopkabel aanschaffen. Heeft u een tekort aan USB aansluitingen dan zijn er de zogeheten USB-hubs, een uitbreiding met bijvoorbeeld vier extra poorten. FireWire is een andere, snelle poort die wordt gebruikt voor de bewerking en montage van video-opnames, maar soms is de USB hier ook geschikt voor. Bluetooth is een verbinding met radiogolven voor gebruik met gsm-telefoons en andere elektronica. Een Infrarood of irDA poort is geschikt voor draadloos zenden en ontvangen zoals bij het gebruik van een printer. Nadeel is dat dit traag is.

Dvd speler & Dvd recorder

Alle moderne software staat op dvd en dvd-spelers lezen ook muziek-cd's. Films speelt u af met de ingebouwde dvd-speler en met de dvd-recorder kunt u dvd ook beschrijven. De opslagmedia die worden gebruikt heten dvd-r en cd-r waarbij de r staat voor 'read many times' en zijn geschikt om eenmaal te beschrijven. Ziet u dvd-rw of cd-rw dan kunt u ze steeds opnieuw formatteren waardoor ze als nieuw zijn. De rw betekent 'read and write'. CD heeft een capaciteit van 700 MB, een DVD biedt al meer: 4,70 GB of 8,50 GB, maar de opvolgers van de dvd bestaan al en heten Blue raydisk en HD DVD. Blue-ray Disks hebben een nog veel grotere opslagcapaciteit, in de orde van 25 tot 200 GB!

Netwerkaansluiting

Standaard ingebouwd is een draadloze netwerkverbinding. U hebt een ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) of kabel-modem nodig en een draadloos of draadgebonden router. Een router is een apparaat in een netwerk dat de meest efficiënte verbindingsweg bepaalt voor de uitwisseling van informatie tussen computers en de aansluiting tussen twee netwerken, bijv. lokaal en internet. Een draadgebonden router wordt aangesloten op de USB aansluiting van uw laptop en lijkt goedkoper te zijn. Dit is echter alleen juist als de kabels er al liggen. Draadloze verbindingen gaan door muren heen via radiogolven. Het aantal muren, het materiaal en de dikte hiervan zijn van invloed op de kwaliteit van het signaal en daarmee de snelheid van uw laptop. Bij barrières zoals metaal, beton en water zakt de snelheid terug voor het behoud van stabiliteit en betrouwbaarheid. Wilt u een draadloos netwerk dan komt u de termen WLAN en WiFI tegen. WLAN betekent Wireless Local Area Network. Hierbij zijn er geen eisen aangaande de gebruikte apparatuur. WiFI betekent Wireless Fidelity. De apparatuur is hetzelfde als bij WLAN, maar de WiFI alliantie test of apparatuur voldoet aan een vastgelegde Amerikaanse norm.

Laptops en hun ventilatie

Laten we er niet omheen draaien: Veel laptops worden na verloop van tijd zo kokend heet dat je er een ei op kunt bakken. De warmteontwikkeling van een laptop is daarom nog steeds problematisch, ondanks de ventilatiesleuven. Wordt er niet voldoende warmte afgevoerd dan zal de ventilator in het apparaat continu gaan blazen. Behalve dat je dat hoort (een suizend geluid), ga je dat op schoot ook zeker voelen. Daar komt bij dat de laptop trager kan worden en zelfs kan uitvallen. Er bestaan overigens speciale laptopkoelers die de oververhitting tegengaan zodat uiteindelijke vervanging van de ventilator wordt voorkomen.

In summers, after one hour of extreme gaming you can use your laptop to iron your shirt. ~ Neetesh Dixit

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kost een notebook?Wat kost een notebook?De laptop als draagbare computer is niet meer weg te denken. Wereldwijd worden er meer laptops dan pcs verkocht. Daarna…
Goede laptop kopen? Tips en de beste laptops op een rijGoede laptop kopen? Tips en de beste laptops op een rijWanneer je op zoek bent naar een nieuwe of tweedehands laptop is het verstandig om eerst te kijken welke laptops goed be…
Waar moet je op letten als je een laptop kooptWaar moet je op letten als je een laptop kooptBij het aankopen van een laptop is het goed om op diversen aspecten te letten zodat je overgaat tot een goede aankoop wa…
Een allround laptop aanschaffenEen allround laptop aanschaffenEen laptop kan een handig apparaat zijn, maar je moet wel thuis zijn in deze wereld voordat je er één kunt kopen. Er zij…
Een multimedia laptop aanschaffenEen multimedia laptop aanschaffenEen nieuwe laptop kopen is lastiger dan van tevoren verwacht. Honderden aanbieders vechten om je aandacht. Er zijn versc…

Reageer op het artikel "Laptops: Kies uw ideale notebook"

Reactie

R. A. Stuut, 24-09-2008 11:05 #1
Leuke informatie. Bij het onderdeel beeldschermen wordt echter alleen de VGA verbinding genoemd. Als ik mij niet vergis bestaan er ook beeldschermen die met DVI verbonden kunnen worden. Werkt dit net zoals een VGA verbinding? Ik bedoel hier of met een videobewerkingsprogramma het "resultaatvenster" op een aparte monitor getoond kan worden. Kan dit ook met HDMI, of is deze alleen voor TV (digitale versie van TV uit of S-Video)?

Met vriendelijke groet,
dhr. R.A. Stuut

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 06-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Special: Consumentenwijzer
Reacties: 1
Schrijf mee!