InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Taiwanese computerfabrikant Asus

Taiwanese computerfabrikant Asus

Taiwanese computerfabrikant Asus Asus is een toonaangevende speler op de markt voor computers en hardware. Het bedrijf is beursgenoteerd op de Taiwan Stock Exchange (TWSE). Het bedrijf levert wereldwijd software en hardware aan zowel consumenten als organisaties. Asus werkt samen met onder andere Intel en AMD om deze producten te ontwikkelen en te produceren.

Geschiedenis van Asus

Asus is opgericht door T. H. Tung, Ted Hsu, Wayne Hsieh en M.T. Liao in 1989. Zij waren voor de oprichting van Asus werkzaam bij Acer als hardware engineers. Deze vier personen wilden, ondanks het feit dat zij goede banen hadden bij Acer, een eigen computerbedrijf oprichten. Het bedrijf waar zij op dat moment werkzaam waren (Acer) produceerde in het begin voornamelijk moederborden. Deze moederborden bestonden destijds uit twee Pentium-processoren. Bij de start van Asus besloten de oprichters zich niet alleen te richten op het produceren van moederborden, maar ook op andere computerproducten. Zo ging Asus in 1997 ook laptops produceren. Het Russische ruimtestation Mir heeft een laptop van Asus gebruikt tijdens de ruimtemissie in 1998. Deze laptop heeft gedurende de gehele ruimtemissie geen foutmeldingen gehad. De bedrijfsnaam is een verwijzing naar Pegasus, het gevleugelde paard uit de Griekse mythologie. Dit symboliseert kennis en wijsheid, deze kernwaarden worden in 2016 nog steeds door Asus gebruikt bij het produceren van nieuwe producten. Asus geeft aan dat haar nieuwe producten bundelingen zijn van kracht en zuiverheid. Op deze manier probeert Asus steeds te blijven innoveren in een complexe marktsituatie. Op basis van deze manier van werken heeft Asus een winnende formule opgezet. Deze formule luidt als volgt: “Winnen = Marketing (Kwaliteit, Snelheid, Innovatie en Service) / Kosten”.

Asus staat anno 2016 nog steeds beursgenoteerd op de Taiwan Stock Exchange (TWSE). Deze beursgang heeft plaatsgevonden in 1999. Asus wilde met behulp van de beursgang extra kapitaal binnenhalen. Het grote publiek kon waardepapieren oftewel aandelen kopen van Asus. In ruil daarvoor gaf Asus per aandeel een bepaalde zeggenschap over het bedrijf aan de aandeelhouders. Met het extra kapitaal kon Asus meer innovatieontwikkelingen toepassen in hun producten. Sindsdien is innovatie ook een extreem belangrijke rol gaan spelen binnen de organisatie. Asus is van mening dat de mate van innovatie het succes van de toekomst bepaalt en sluit zich dan ook aan bij het gezegde "stilstand is achteruitgang".

Herstructurering

Asus is in 2008 hervormd om innovatiever en winstgevender te worden. Hierbij werden de activiteiten van Asus opgesplitst in drie organisaties. Deze opgesplitste organisaties zijn: ASUS, Pegatron en Uzihan Corporation. ASUS is gericht op het produceren van computers en bijbehorende elektronica. Het bedrijf Pegatron is gericht op het produceren van moederborden en bijbehorende componenten. De laatste opgesplitste organisatie genaamd Uzihan Corporation is gespecialiseerd in niet-computer gerelateerde elektronica. Deze drie organisaties vullen elkaar perfect aan en zijn samen dan ook een sterke speler binnen de markt voor (computer)elektronica.

Marktomgeving op de thuismarkt van Asus

De Taiwanese markt is de laatste 4 jaar (2012 -2016) enorm gegroeid. In 2016 speelt de Taiwanese markt een belangrijke rol in de wereldmarkt voor elektronica. Alvorens deze groei begon was Asus al actief op het gebied van moederborden voor computers, daarom wordt Asus ook beschouwd als één van de grondleggers van de groei. Destijds was Asus nog een relatief klein bedrijf met een handvol medewerkers, terwijl het anno 2016 is uitgegroeid tot een wereldspeler met meer dan 20.000 werknemers.

Het hoofdkantoor van Asus is gevestigd in Beitou District, Taipei, Taiwan. In 2013 had Asus 21.361 werknemers in dienst. De omzet van Asus bedroeg in hetzelfde jaar NT$414.4 miljard, waarbij de winst NT$21.4 miljard bedroeg. Tevens bedroeg de totale activa van het bedrijf NT$135 miljard en het eigen vermogen bedroeg NT$62 miljard. Daarnaast maakt Asus gebruik van Aziatische fabrieken om hun producten te produceren. Deze fabrieken zijn gekozen vanwege de lage arbeidskosten. Asus kan hierdoor de producten goedkoop aanbieden aan consumenten en organisaties ten opzichte van de concurrenten.

Missie en filosofie van Taiwanese computerfabrikant Asus

Asus definieert haar missie als volgt: “het bieden van innovatieve IT-oplossingen die mensen en bedrijven de mogelijkheden bieden om hun volledige potentieel te bereiken.” Om deze missie te kunnen bereiken heeft Asus een filosofie ontwikkeld, welke vervolgens aansluit bij de winnende Asus-formule. Asus probeert deze missie namelijk te bereiken door een passie voor technologie, focus op kwaliteit, sterke lange-termijnrelaties, en doorzettingsvermogen.

Assortiment van Asus

Het assortiment van Asus is zeer breed, zo zijn er veel verschillende soorten notebooks, desktops, tablets en accessoires. Daarnaast zijn er ook veel computeronderdelen verkrijgbaar van Asus. In 2015 kwam Asus met de Taichi, een ultrabook met dubbelzijdig scherm voor multifunctioneel gebruik. Volgens Asus gaf dit een nieuwe dimensie aan notebooks, aangezien deze ultrabook ook gebruikt kan worden als tablet. Niet veel later in hetzelfde jaar kwamen concurrenten met vergelijkbare producten, zoals de Microsoft Surface. De productcategorieën die Asus in 2016 aanbiedt zijn:
  • Telefoon
  • Notebook & 2-in-1 PCs
  • Tablet
  • Moederbord
  • Grafische Kaarten
  • Wearables & Gezondheidszorg
  • Desktop & All-in-One PCs
  • Scherm
  • Netwerken
  • Geluid
  • Thuis & Automobiel
  • Randapparaat
  • Gaming

Binnen al deze categorieën zijn veel verschillende producten beschikbaar.

De vijf Asus-waarden binnen het bedrijf

Asus is zich er zeer goed van bewust dat zij alleen hoge kwaliteit kunnen leveren als de medewerkers van Asus goed worden ondersteund. Asus is dan ook van mening dat de medewerkers een grotere bijdrage kunnen leveren aan de innovatie als het welzijn perfect in orde is. Om ervoor te zorgen dat dit goed geregeld is heeft het bedrijf de vijf Asus-waarden opgesteld, deze waarden worden als volgt door het bedrijf gedefinieerd:

Bescheidenheid

Deze kernwaarde zorgt ervoor dat de medewerkers van Asus onderling begripvol en respectvol met elkaar omgaan. Zodra er een sterke teamgeest heerst binnen het bedrijf zullen de processen soepeler verlopen.

Integriteit

Deze kernwaarde zorgt ervoor dat iedere medewerkers zichzelf is en zich ook zo kan gedragen. Daarnaast is het belangrijk dat de medewerkers persoonlijke sterktes en zwaktes leren kennen om processen zo te kunnen optimaliseren.

Volharding

Volharding zorgt ervoor dat het bedrijf de verspilling in bedwang kan houden om te zorgen dat minder in de toekomst meer op kan leveren.

Bekwaamheid

Deze kernwaarde helpt bij het leveren van kwaliteit. Daarnaast kunnen werknemers eerder begrip opbrengen voor veranderende situaties.

Moed

Door moed te tonen kan je problemen beter aanpakken en worden deze niet genegeerd, zo weet iedere werknemer precies waar hij/zij aan toe is.

Prijzen en onderscheidingen

De producten van Asus zijn zeer populair op het gebied van kwaliteit, innovatie en design. In 2011 won het bedrijf ruim 3.800 internationale prijzen en onderscheidingen voor haar producten.

Beleggen

Diverse online brokers bieden de mogelijkheid om in Asus te beleggen. Beleggen kent verschillende vormen. De simpelste beleggingsvorm is aandelen. De aandeelkoers van Acer had in 2015 een bandbreedte van NT$243,50 tot en met NT$324. Beleggers moeten daarom rekening houden met een fluctuerende aandelenkoers gedurende het hele jaar. Beleggers kunnen tevens een winstuitkering ontvangen, wanneer de bedrijfsresultaten van Asus positief zijn. Winstuitkeringen worden ook dividend genoemd. Asus betaalt in de meeste gevallen ieder jaar dividend uit aan aandeelhouders. Het gemiddelde dividendpercentage is rond de 5 procent. Daarnaast moeten beleggers ook rekening houden met verliezen. Wanneer Acer met tegenvallende cijfers komt, zal dit van invloed zijn op de koers en het dividend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zuid-Koreaans bedrijf SK Hynix IncSK Hynix Inc. is een bedrijf dat chipkaarten, maar vooral geheugenkaarten produceert. Ze zijn zowel fabrikanten als leve…
De Bombay Stock Exchange, de beurs van BombayDe Bombay Stock Exchange, de beurs van BombayDe Bombay Stock Exchange telt meer dan 4500 bedrijven en bestaat al ruim 200 jaar. De openingstijden zijn vergelijkbaar…
Amsterdamse effectenbeurs (AEX) en andere effectenbeurzenIn dit artikel zullen we ingaan op de bekendste Nederlandse effectenbeurs: de Amsterdamse effectenbeurs. Ook zullen we i…
Beleggen in edelmetaal palladiumBeleggen in edelmetaal palladiumPalladium is een edelmetaal waarvan bekend is dat het straks onbetaalbaar wordt, maar waarvan men niet weet wanneer dat…
ASUS S121 Notebook: de nieuwste 12,1 inch laptopASUS S121 Notebook: de nieuwste 12,1 inch laptopDe ASUS S121 is trots op zijn glanzend bruine Infusion afwerking die de LCD-klep siert. De S121 is de notebook tegenhang…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PIX1861, Pixabay
  • https://www.asus.com/nl/About_ASUS/Winning_formula/
  • https://www.asus.com/nl/About_ASUS/Marks_in_History_ASUSnotebooks/
  • https://www.asus.com/nl/About_ASUS/ASUS_Design_Philosophy/
  • https://www.asus.com/nl/About_ASUS/Origin_of_the_Name
  • http://quotes.wsj.com/TW/XTAI/2357
  • http://www.bloomberg.com/quote/2357:TT
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Asus
  • https://www.asus.com/nl/About_ASUS/ASUS_DNA/
  • http://www.nu.nl/tech/3415646/asus-maakt-meer-winst-tabletverkopen.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Aandeel

Reageer op het artikel "Taiwanese computerfabrikant Asus"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 30-08-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Special: Beleggen in computerbedrijven
Schrijf mee!