InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Wifi ontvangst versterken

Wifi ontvangst versterken

Wifi netwerken worden nog steeds populairder, of het nu uw smartphone, tablet of ander apparaat is, overal wil u gebruik kunnen maken van het draadloos netwerk. Maar wat als u niet overal in huis een goede wifi verbinding hebt? Gelukkig is er een mogelijkheid om uw wifi ontvangst te verbeteren. Met deze drie tips heeft u snel een betere wifi ontvangst.

1. Beveilig uw wifi netwerk

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar toch zijn er nog steeds mensen die hun wifi thuisnetwerk niet of onvoldoende beveiligen waardoor er misschien ongewenste gasten meesurfen en zo de snelheid van uw netwerk belemmeren. Merk op dat de verouderde WEP-beveiliging zeer eenvoudig te hacken is, kies daarom altijd voor de meest recente WPA(2) beveiliging.

Hoe beveilig ik mijn wifi netwerk? Ga naar de interface van uw router, door in de browser het gateway (bv. 192.168.1.1) te typen en bij de draadloze instellingen kan u het netwerk opgeven.

2. Koop een wifi repeater

Met behulp van een wifi repeater, kan u op eenvoudige manier de wifi ontvangst verbeteren. Een wifi repeater is een klein apparaatje dat u gewoon in het stopcontact kan pluggen. Dit apparaat pikt dan het huidige wifi signaal op en stuurt dit versterkt opnieuw door.

Zo kan er op plaatsen waar er nu geen of een slecht wifi bereik is (bv. de bovenverdieping) toch een goede en snelle verbinding verkregen worden. Goede wifi repeaters kunnen uw bereik gemakkelijk verdubbelen. U moet er wel rekening mee houden dat de snelheid van uw wifi netwerk iets lager zal zijn.

3. Kies een andere wifi frequentie

U bent (helaas) niet de enige die een wifi thuisnetwerk heeft, in de eigen wijk of nabijgelegen flatgebouw zijn er waarschijnlijk tientallen andere wifi netwerken te vinden, helaas verstoren die netwerken elkaar. Om de storing te beperken kan het raadzaam zijn om te onderzoeken op welke frequentie de buren hun wifi signaal hebben zitten.

Er bestaat software ( inSSID'er )die de wifi netwerken in de buurt afscant en hun frequentie toont. Het best kiest u voor een frequentie die nog niet of zo weinig mogelijk door nabijgelegen wifi netwerken wordt gebruikt.

Zelf een wifi antenne maken?

Op YouTube zijn er genoeg video's te vinden die uitleggen hoe met behulp van wat aluminiumfolie het wifi netwerk beter zou kunnen worden gericht en zo de wifi ontvangst zou kunnen verbeteren. Doordat aluminiumfolie de wifi stralen reflecteert en terugkaatst in een bepaalde richting is het inderdaad mogelijk om het bereik iets (max. 10%) te vergroten. Er moet echter wel rekening mee gehouden worden dat dergelijke oplossingen ook de ruis versterken en zo de snelheid van het wifi netwerk naar beneden halen(signaal ruisverhouding).

Alternatieven

Om op plaatsen, waar uw huidige draadloze router geen goede wifi verbinding kan leveren, toch internettoegang te hebben kan u ook gebruik maken van een zogenaamde "homeplug". Dit is een set met twee kleine apparaten, die elke één internetpoort (ethernet) hebben en die u gewoon in een stopcontact kan pluggen.

De eerste set verbindt u met een vrije poort van de (draadloze) router, de tweee plaats u om in het even welk stopcontact in huis. De homeplug set zal nu via het gewone elektriciteitsnet een internetverbinding tot stand brengen.

Voordelen homeplug:

  • hogere snelheid en stabiliteit dan wifi repeater

Nadelen homeplug:

  • iets duurder dan een wifi repeater
  • apparaat moet nog steeds met een ethernet kabel verbonden worden, minder bewegingsvrijheid
© 2014 - 2019 Janhoeden, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is wifi-straling gevaarlijk?Is wifi-straling gevaarlijk?Wifi-straling is straling die afkomstig is door het gebruik van Wifi (draadloos internet). Met Wifi-straling wordt elekt…
Ontvangst draadloos internet verbeterenDraadloze netwerken thuis zijn zeer populair, ze helpen je van al die vervelende wirwar aan draden af. Maar het is niet…
Wifi-hotspot op Mac OS X Mountain Lion en Windows 8Wifi-hotspot op Mac OS X Mountain Lion en Windows 8Je bent op reis en je hebt je laptop bij je, maar het hotel waar je verblijft heeft geen draadloos netwerk beschikbaar.…
Wifi-tracking: gebruik door winkels en voorkomenWifi-tracking: gebruik door winkels en voorkomenWinkels willen graag alles van hun klanten weten. Zodoende volgen sommige winkelketens ook welke route je als klant door…
Het zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetHet zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetAls u in deze tijd een telefoon koopt zit hier in 95% van de gevallen internet op. Het is uw eigen keuze om internet op…
Bronnen en referenties
  • http://wifi-versterker.net/wifi-signaal-versterken/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi#Versleuteling

Reageer op het artikel "Wifi ontvangst versterken"

Infoteur: Janhoeden
Gepubliceerd: 05-03-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!