InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Hoe installeer je de Canoscan 8400F op Windows 7?

Hoe installeer je de Canoscan 8400F op Windows 7?

Hoe installeer je de Canoscan 8400F op Windows 7? Hoe installeer je de Canoscan 8400F, een veelzijdige scanner van Canon op een computer met Windows 7? Het model Canoscan 8400F is al jarenlang een onverminderd populair desktop kleuren flatbed scanner. Deze bureauscanner is niet alleen geschikt voor computers met Windows XP, maar ook voor Windows 7 en zelfs op Windows 8. Heb je de scanner al een aantal jaren geleden aangeschaft, dan is de bijgeleverde installatiesoftware deels verouderd. Gelukkig kun je vanaf de site van Canon nieuwe software en drivers downloaden. Hoe gaat de installatie van je oude scanner die bedoeld was voor Windows XP in zijn werk?

Installatie van de bijgeleverde software bij de CanoScan 8400F

Als je bent overgestapt van Windows XP op Windows 7, dan is het goed mogelijk om de Canoscan 8400F op je nieuwe pc of laptop met daarop Windows 7 aan te sluiten. Ben je gebruiker van Windows 8, ook dan is er goed nieuws, want ook daarop is deze flexibele flatbedscanner met veelzijdige scansoftware aan te sluiten. De handleiding hieronder is bedoeld voor Windows 7, maar de te zetten stappen voor Windows 8 komen in grote lijnen overeen.

Voordat je de bijgeleverde Canoscan Setup cd-rom wilt installeren op je Windows7-computer, zorg je ervoor dat de scanner niet is aangesloten op je computer.

Start de bijgeleverde cd-rom op. Je krijgt de mogelijkheid om een aantal programma's te installeren. Houd er rekening mee dat dit mogelijk verouderde versies zijn. Heb je nieuwere versies op je computer staan, installeer dan niet de oudere versies van de software.

Op dezelfde cd-rom staat ook de software voor het geval niet met Microsoft Windows, maar met een Apple-computer werkt.
De gebruikershandleiding 'user manual' bevat tips voor het op een effectieve manier scannen van teksten, foto's, dia's, films en andere afbeeldingen. Het is dus praktisch om deze handleiding op je computer te installeren.

ScanGear CS

De software ScanGear CS stelt je computer in staat om met de laptop te communiceren.
Voor Windows 7 kun je vanaf de Canon-website een nieuwe versie downloaden. Er bestaan afzonderlijke versies voor een 32-bits en voor een 64-bits computer.

CanoScan Toolbox

Met behulp van de CanoScan Toolbox kun je kiezen voor onder meer de volgende functies:
kopiëren, afdrukken, e-mail, OCR (optische tekenherkenning), opslaan, PDF, scan-1, scan-2 en instellingen. Elk van die functies heeft uitgebreide bewerkingsmogelijkheden. In de Aan-de-slag-gids en in de 'user manual' lees je er alles over.

Adobe Acrobat Reader

De kans is groot dat je reeds een nieuwere en dus veiliger versie van Adobe Acrobat Reader op je pc gebruikt dan op de oude cd-rom staat. Het is dus niet verstandig die oude versie te installeren.
Dat betekent wel dat als je een pdf wilt maken, je zelf even Adobe Acrobat Reader of Adobe Standard als extern programma aan de CanoScan Toolbox moet koppelen (vanuit het CanoScan-menu.

Werk je met Windows 7 kan krijg je misschien op een gegeven moment de melding dat je het bestand AdobePDF.dll vanaf de Windows Vista CD-Rom moet installeren. In plaats daarvan kun je het bestand met behulp van de verkenner op je harde schijf vinden en er een koppeling naar maken.

ArcSoft PhotoStudio

Staat op je cd-rom ArcSoft PhotoStudio 5.5, dan krijg je op enig moment een foutmelding van de Assistent voor programmacompatibiliteit: 'Dit programma heeft bekende compatibiliteitsproblemen. Zoek online of er oplossingen beschikbaar zijn op de Microsoft-website. Als oplossingen worden gevonden, wordt automatisch een website weergegeven die de te nemen stappen opsomt.' Als je werkt met Windows 7, kun je deze waarschuwing negeren. Vink onderaan de melding het vakje voor 'Dit bericht niet meer weergeven' aan en klik op de knop 'Programma uitvoeren' om ArcSoft PhotoStudio 5.5 te openen.

Presto Pagemanager

Staat op je cd-rom een versie van het documentmanagementsysteem Presto Pagemanager die lager is dan versie 7, dan is deze niet bruikbaar op een Windows7-computer. Alleen voor de nieuwere versies kun je drivers downloaden. Mocht je behoefte hebben aan een officemanagement systeem, dan zou je ook kunnen denken aan de aanschaf van Office Manager Pro of aan een van de open source documentmanagementsystemen.

Scansoft OmniPage

Staat op je cd-rom ScanSoft OmniPage SE 2.0? Dit OCR-programma kun je probleemloos installeren op je Windows7-pc. Natuurlijk zijn er al jaren betere zogenaamde Optical Character Recognition programma's voor optische tekenherkenning op de markt. Denk bijvoorbeeld aan OmniPage 18 of OmniPage Professional 18 of aan ABBYY FineReader.

Na de installatie van de software, verbinding maken met de scanner

Nadat je de software hebt geïnstalleerd, sluit je je computer af om deze vervolgens weer op te starten.

Verbind de Canoscan8400F nu met de USB-kabel aan de pc. Zet je canoscanner aan met de schakelaar (die vind je linksachter op je apparaat). Let op: de volgorde van de handelingen is bepalend voor het succes van de installatie.

Je ziet rechtsonder in je beeldscherm dat het systeem bezig is het apparaatstuurprogramma te installeren. Deze poging tot installatie kan wel enkele minuten lang duren. Krijg je een foutmelding in de trant van 'het apparaat stuurprogramma is niet geïnstalleerd' of 'de installatie van het stuurprogramma is gestopt', dan kun je de juiste ScanGear-driver via de downloadpagina van Canon downloaden.

Voordat je het gezipte bestand uitpakt en die ScanGear-driver kunt installeren, moet je eerst verbinding tussen pc en scanner verbreken door de scanner uit te schakelen. Na het opnieuw inschakelen van de scanner gaat het systeem weer op zoek naar de driver en vindt die nu wel. Je krijgt dan de mededeling dat de installatie is geslaagd.

Gefeliciteerd! Je kunt nu aan de slag met de scanner.

Toch maar liever een nieuwe scanner met de nieuwste software?

Het nieuwste model scanner van Canon is de CanoScan 9000F Mark II . Deze werkt nog sneller en heeft nog meer geavanceerde mogelijkheden dan de CanoScan 8400F. Ook de reviews van deze nieuwe fladbed scanner zijn in het algemeen lovend. Als je graag gebruikt maakt van de nieuwste hardware en software of als je zeer zware eisen stelt aan de performance kan de CanoScan 9000F een aantrekkelijke optie zijn. Voor andere gevallen geldt dat voor gebruik met Windows 7 en zelfs met Windows 8 de CanoScan 8400F uitstekend voldoet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Rabo Scanner van de RabobankDe Rabo Scanner van de RabobankDe Rabobank komt met iets nieuws, namelijk de Rabo Scanner. Dit apparaat moet uiteindelijk de Random Reader volledig gaa…
De Rabo Scanner, opvolger van de Random ReaderDe Rabo Scanner, opvolger van de Random ReaderKlanten van de Rabobank zullen langzaam maar zeker allemaal in het bezit komen van een Rabo Scanner. Dit apparaatje is b…
Verschillen en overeenkomsten tussen CT- en MRI-scannersVerschillen en overeenkomsten tussen CT- en MRI-scannersVeel mensen hebben wel eens van een CT of MRI-scanner gehoord. Maar wat zijn nou eigenlijk de verschillen tussen deze ap…
Scanners, tips bij aanschafScanners, tips bij aanschafScanners digitaliseren afbeeldingen. Met een scanner kunt u bijvoorbeeld tekst, foto's en afbeeldingen scannen. De gesca…
Foto's simpel en snel digitalizerenFoto's simpel en snel digitalizerenBijna iedereen heeft ze nog wel ergens liggen: foto's van vroeger. Het is verstandig deze foto's te digitaliseren voor z…
Bronnen en referenties
  • CanoScan 8400F; Canon Nederland; http://www.canon.nl/Support/Consumer_Products/products/scanners/CanoScan_series/CanoScan_8400F.aspx
  • CanoScan 8400F; Canon USA; http://www.usa.canon.com/cusa/support/consumer/scanners/canoscan_series/canoscan_8400f; deze Engelstalige site bevat uitgebreide informatie en te downloaden software, drivers, een scanning gids en een quick-start gids.
  • Dit artikel is gebaseerd op de persoonlijke ervaringen van de auteur.

Reageer op het artikel "Hoe installeer je de Canoscan 8400F op Windows 7?"

Infoteur: Manon-troppo
Laatste update: 26-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Special: Computertips
Schrijf mee!