InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Amazons e-reader Kindle

Amazons e-reader Kindle

Amazon is ontstaan en ontwikkeld door Jeff Bezos, een computernerd, softwareontwikkelaar en multi-talent die uitblinkt in genialiteit. Wat bezielt Jeff Bezos om een nieuwe e-reader te ontwikkelen, op een moment dat de digitale boeken nauwelijks overlevingskansen hadden? “Electronic paper en ink” maakt de Kindle een fantastische ervaring om digitale boeken te lezen vanaf een scherm. En zoals de klanten het graag hebben: De Kindle is eenvoudig in gebruik.

Strategie

Binnen Amazon heerst er één gouden regel: Ga altijd uit van de consument, zelfs als het een beslissing is die in eerste instantie omzet lijkt te kosten. Innovaties en nieuwe technieken zullen vaak ontwikkeld worden door het team van Amazon.

Digitaal

Ondanks dat Jeff Bezos - oprichter van Amazon - en zijn team marktleider zijn in innovatie en klanttevredenheid, richtte Jeff Bezos zich meer op fysieke producten voor Amazon.com dan op digitale producten. Pas nadat Steve Jobs in april 2003 de iTunes lanceerde, schrok Jeff Bezos wakker en begon aan de ontwikkeling van een geheimzinnig product.

Hardware

Een van de belangrijkste nieuwe artikelen dat Jeff Bezos en zijn team ontwikkelde voor Amazon zou pas in 2007 beschikbaar zijn. De Kindle is hardware dat speciaal voor Amazon ontwikkeld was. Jeff Bezos zet groot in deze Kindle. Volgens de ontwikkelaars is de Kindle een grensverleggend nieuw consumentenproduct.

E-reader

De geheimzinnigheid rondom het nieuwe product van Amazon werd op 19 november 2007 onthuld. Jeff Bezos presenteerde de wereld de eerste Kindle e-reader voor een prijs van 399 dollar. Binnen vijf en een half uur waren de Kindles uitverkocht. De uitgeverijbranch zou nooit meer hetzelfde zijn.

Consument

De strategie binnen Amazon is beroemd: “Ga altijd uit van de consument!” Waarom kwam Jeff Bezos dan met een Kindle, terwijl consumenten keer op keer hadden aangegeven dat ze liever een boek lazen dan een ebook? Probeert Jeff Bezos met de Kindle een nieuw product aan de man te brengen? Of was hij het echte boek beu? Of had de genialiteit van Jeff Bezos oog voor de schoonheidsfouten die in eerdere ontwikkelde e-readers van concurrenten zaten?

Concurrent

Rond 2006, een jaar voordat de Kindle uit kwam, vroeg iedereen zich hardop af of er wel een markt was voor digitale boeken. Zwakke plekken in e-readers van concurrenten hielpen ook niet:
Sony Reader had veel te veel knoppen en was lastig te bedienen. De Sony Reader moest verbonden zijn met een computer om boeken te kunnen downloaden. En, er was een groot tekort aan geschikte digitale boeken voor de Sony Reader: het aanbod besloeg zo´n 10% van het aanbod van een gemiddelde boekenwinkel.

Detail

Jeff Bezos is briljant in: zijn aandacht voor detail. De Kindle is eenvoudig in gebruik, precies zoals klanten willen. De Kindle heeft wifi dus een direct contact met Amazon, zonder tussenkomst van een computer. Zodra de klant een ebook heeft aangeschaft bij Amazon, wordt het binnen enkele seconden gedownload op de Kindle en sinds kort, als de klant dat wil, ook op andere apparaten zoals de iPad, iPod, iPhone en Android-telefoons. Raak de titel van het ebook aan dat je aan het lezen was, en de Kindle toont je de laatste pagina waar je gebleven was. Raak een woord aan dat je niet begrijpt en je krijgt de betekenis.

Beeldscherm

Het lang lezen op een computerscherm is vermoeiend voor de ogen. Daarom liet Jeff Bezos voor de Kindle technieken gebruiken die niet vermoeiend zijn voor de ogen: electronic paper en electronic ink. ( De Sony Reader gebruikt deze techniek ook, maar minder slim toegepast!) Deze techniek die de Kindle bezit bootst de inkt op papier na door gebruik te maken van elektrisch geladen deeltjes, wit aan de ene kant en zwart aan de andere kant, die gemanipuleerd kunnen worden om zwarte letters op een wit scherm te maken.

Voordeel

De Kindle had een groot voordeel: Jeff Bezos had toegang tot vrijwel alle uitgeverijen ter wereld en kon dus 90.000 ebooks leveren bij de introductie van de Kindle in 2007. De eerste Kindle kon zo´n 200 titels in het geheugen laden. Ondanks dat de eerste Kindle er lelijk uit zag, vragen uitgevers zich niet meer af of mensen digitale boeken willen lezen, maar of mensen nog papieren boeken willen lezen.

Marktleider

In het jaar 2011 was de Kindle marktleider met een marktaandeel van 47 procent. Concurrenten zullen er alles aan doen om de Kindle van de troon te stoten. Jeff Bezos zal er alles aan doen om de Kindle te blijven ontwikkelen om marktleider te blijven.
Gerelateerde artikelen
Beste e-readers en apps in 2017 voor ebooksDe groeiende populariteit van e-books is niet te stoppen. Er worden dan ook ontzettend veel e-readers uitgebracht. Hier…
E-reader / Ereader: het digitale boekWordt de E-reader dankzij de Apple iPad de hype van 2010? Gaat de Ereader, het digitale boek, een geduchte concurrent wo…
Het ontwerp van de ideale Amazon siteHet ontwerp van de ideale Amazon siteDe website van Amazon is klantvriendelijk. De site is overzichtelijk en duidelijk. Precies wat online klanten willen. Je…
E-readers: KindleMensen die graag en veel lezen zullen ongewtijfeld wel al de vraag gehad hebben of een E-reader niets voor hen is. Een E…
Bronnen en referenties
  • One click – de opkomst van Amazon – Richard L. Brandt – 2012 Bruna Uitgevers BV, Utrecht
  • http://www.amazon.com/

Reageer op het artikel "Amazons e-reader Kindle"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 29-04-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!