InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Beste laptops van 2018 - notebooks en chromebooks overzicht

Beste laptops van 2018 - notebooks en chromebooks overzicht

Het is weer tijd om de nieuwe beste laptops van dit moment in 2018 te vergelijken. Van de beste koop laptop tot de goedkoopste en de best geteste notebooks van de beste laptop merken. Daarnaast wordt er nog een overzicht gegeven per type in 2018: zoals mini laptops, netbooks, budget notebooks, business notebooks, ultrabooks, natuurlijk chromebooks en gaming laptops . De lijsten zijn gebaseerd op de mening van vooraanstaande computer websites zoals Tweakers en de consumentenbond in 2018. Lees en kom tot de beste keus voor je nieuwe laptop/notebook! Apple doet het nog steeds goed met de Macbooks.

Notebooks, laptops, netbooks, ultrabooks, macbooks en noem maar op - wat is het verschil?

Bij het kopen van een laptop vliegen de verschillende termen je om de oren. Voor mensen die nog de tijd gewend zijn dat er alleen laptops waren, kan dit nogal verwarrend zijn. Nog even ter verduidelijking, voordat we overgaan op het bespreken van de beste laptops 2018: een notebook is vandaag de dag de nieuwe benaming voor een laptop. Een netbook onderscheidt zich van een notebook of laptop door zijn kleine afmeting en doorgaans goedkope prijs. Een netbook is veelal bedoeld voor activiteiten die weinig van een processor vergen, zoals surfen op internet of werken met Office programma's. Een ultrabook is weer het nieuwste van het nieuwste. In 2018 begint het al populairder te worden daar het bijna het gevoel van een tablet geeft. Het is een uiterst hypermoderne laptop met een gelikter design en een erg licht gewicht - Intel vond het de naam ultrabook waardig. Een Macbook (Pro of Air) zijn de de door Apple ontwikkelde laptops die niet met Windows werken.

Bij welke goede websites moet je zijn als het gaat om reviews van laptops en netbooks?

Er zijn een aantal websites die zich alleen maar bezig houden met het reviewen van alles op het gebied van computers. In de loop der jaren hebben een aantal van deze websites een goede reputatie opgebouwd. Websites die je even moet bekijken om tot een een beste keus laptop te komen zijn Tweakers.net, Pcmag.com, Techradar.com, reviews.cnet.com en natuurlijk onze eigen vertrouwde Consumentenbond die jaarlijks de best geteste laptops of notebooks selecteert die geschikt zijn voor jou (je moet je alleen wel registeren, anders krijg je geen toegang). Op basis van al deze websites is deze top lijst tot stand gekomen.

Belangrijke trends voor 2017 & 2018

Natuurlijk is de PC industrie altijd in beweging. De belangrijkste verandering in 2017 is de verbetering van processors door Intel. De meeste nieuwe laptops hebben deze nieuwe chip, en de prestatie van van laptops is nooit beter geweest. Verder zijn de de beste laptop merken in 2017 en 2018 en 2018 onveranderd gebleven. Wel is er een kleine kentering te waarnemen. Nu Apple zoveel met iPads en iPhones verdient (90% van de inkomsten) lijkt het alsof de focus minder op MacBooks is komen te liggen. Veel mensen waren lichtelijk teleurgesteld over de laatste Macbook omdat het weinig verschilde van de vorige versie. Ook zijn er veel mensen die niet blij zijn met de nieuwe Touchbar's die op de Macbook Pro zitten, en raden dan ook de goedkopere Macbook Pro zonder Touchbar aan (niet iedereen deelt deze mening). Voor mensen die grafisch werk doen was de Macbook altijd de nummer 1, maar inmiddels zijn er goedkopere merken bij gekomen die nog beter geschikt zijn. Merken die het gat vullen zijn Dell met de Dell XPS Series, Microsoft met de Surface series, Lenovo met goedkopere laptops en Samsung nu die volgens velen betere laptops dan Apple produceert.

Beste laptops van 2018 - de beste notebooks, netbooks en Macbooks van dit moment

Eerst een overzicht van de beste laptops in de hoogste prijsklasse, maar ook met de beste kwaliteit. Daarna gaan we de beste notebooks per categorie bij langs. De lijst zal in de loop van 2018 worden bijgewerkt.
  • Dell XPS 13 (8e Generatie)
  • Asus ZenBook UX330UA (8th Gen Core) - wordt gezien als beter dan de Macbook Air, terwijl de laptop veel goedkoper is
  • Macbook (de nieuwe 12-inch laptop van Apple, wordt gezien als de vervanger van de Macbook Air)
  • Macbook Pro zonder Touchbar 13 Inch (2017)
  • Razer Blade Stealth (eind 2017)
  • Samsung Notebook 9 Pro - een goedkope beste koop laptop voor studenten
  • Lenovo Yoga 910
  • Surface Pro 2 - geweldige Windows 10 laptop
  • HP Spectre x360 - de perfecte balans tussen laptops en tablets, ook wel als de beste all-round laptop gezien
  • Acer Swift 1

Beste chromebooks 2018

Er gaan steeds meer Chromebooks over de toonbank. Dit is ook niet verbazend aangezien ze supersnel zijn, lichtgewicht en behoorlijk veel kunnen. Steeds meer bekende laptop merken mengen zich in de Chromebook strijd. Hier is de 2018 top 5 chromebooks van Techradar.com. Van 11.6 inch tot 14 inch.
  • Google Pixelbook
  • Asus Chromebook Flip
  • Samsung Chromebook Pro
  • Dell Chromebook 11
  • Acer Chromebook 15

Goedkoopste beste budget notebook van 2018 - Acer Swift 1, Acer Aspire E 15, Lenovo Thinkpad 13

Voor goedkope laptops kun je altijd bij de bovenstaande Chromebooks terecht. Rond de 300/400 euro ben je er dan wel. Maar waar vorig jaar PCMag vooral nog Chromebooks aanraadde als beste goedkope laptops, zijn er nu ook andere laptops die verassend goedkoop maar krachtig zijn. Het gaat dan vooral om Acer laptops en Lenovo Ideapads. PCMag raadt Acer Swift 1, Acer Aspire E 15 en Lenovo Thinkpad 13 aan. De Asus VivoBook Max X541SA is volgens Techadvisor.co.uk de nummer 1 budget laptop voor studenten van 2017/2018 en ze raden ook de HP 250 G5 aan. Volgens Laptopmag is de echt goedkope Acer Aspire E 15 de onbetwiste topper.

Beste business notebook - de beste laptop voor zakelijk gebruik van 2018 - Lenovo ThinkPad T470

Laptopmag is erg onder de indruk van de kwaliteit/prijs verhouding die Lenovo biedt. Ook voor zakelijk gebruik komen ze tot de conclusie dat de de Lenovo Thinkpads ideaal blijven. Vorig jaar was het de Lenovo Thinkpad T450, dit jaar zijn opvolger de Lenovo ThinkPad T470. Als alternatieven noemen ze ook de laptops van Dell voor in 2018.

Beste gaming laptop van 2018 - Game laptops

Als de beste gaming laptop van dit moment in 2018 komen Techradar, PCmag en Laptopmag met de Alienware 17 R4 & Asus ROG Zephyrus GX501 . Andere top titels die veel genoemd worden zijn de Gigabyte SabrePro 15 de Razer Blade gaming laptop. Een betaalbare goedkope en sterke gaming laptop is ook de Dell Inspiron 15 Gaming voor slechts 900 euro!

Lees verder

© 2012 - 2018 Euromark, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een notebook?Wat kost een notebook?De laptop als draagbare computer is niet meer weg te denken. Wereldwijd worden er meer laptops dan pcs verkocht. Daarna…
Netbook of notebook kopen?Netbook of notebook kopen?Die vraag stelt men zich vaak bij de zoektocht naar een nieuwe mobiele computer. Inmiddels zijn netbooks als nieuwe appa…
Een design laptop aanschaffenEen design laptop aanschaffenEen laptop kopen kan een frustrerend proces zijn. Er zijn verschillende soorten laptops en in dit artikel lees je alles…
Goede laptop kopen? Tips en de beste laptops op een rijGoede laptop kopen? Tips en de beste laptops op een rijWanneer je op zoek bent naar een nieuwe of tweedehands laptop is het verstandig om eerst te kijken welke laptops goed be…
Een multimedia laptop aanschaffenEen multimedia laptop aanschaffenEen nieuwe laptop kopen is lastiger dan van tevoren verwacht. Honderden aanbieders vechten om je aandacht. Er zijn versc…
Bronnen en referenties
  • Tweakers.net
  • Pcmag.com
  • Computers.toptenreviews.com
  • Reviews.cnet.com
  • Techradar.com
  • PcAdvisor.co.uk

Reageer op het artikel "Beste laptops van 2018 - notebooks en chromebooks overzicht"

Reacties

Wouter, 27-03-2016 14:00 #3
Ik heb een vraag over het merk BTO, zijn deze laptops ook in de test meegenomen?
Ik ben namelijk van plan om een BTO te kopen omdat deze laptops mij wel aanspreken qua hardware.
Dit ivm bouwkwaliteit en betrouwbaarheid!

Groetjes,
Wouter

Johan, 29-08-2015 16:32 #2
Beste nieuweboer,

Je kunt in jouw geval vrijwel elke laptop nemen, de belasting is niet groot met zulke programma's en dan zou ik gewoon kijken naar de goedkoopste multimedia laptop.

R. M. Nieuweboer, 09-10-2013 21:40 #1
Uw tekst en uitleg is verhelderend en nuttig voor mij maar ik vind niet het antwoord op mijn vraag/wensen:
1. een notebook met 17"scherm resolutie 1280 x 1024 of hoger
2.beslist geen zwarte uitvoering!
3.Windows 7 of 8
4.uitsluitend voor gebruik van eenvoudig werk zoals: tekstdocumenten, een enkele
afbeelding maar vooral voor het besturen van modelspoorbanen met verschillende
programma's.
Heb begrepen dat dit gebruik nauwelijks belastend is voor een computer.
Maximale prijs 400,- euro
Zie uw antwoord met belangstelling tegemoed, mvrg. R. Nieuweboer

Infoteur: Euromark
Laatste update: 06-01-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 3
Schrijf mee!