InfoNu.nl > Pc en Internet > Download > Formaten en kwaliteit gedownloade film

Formaten en kwaliteit gedownloade film

Een vaak voorkomend probleem is dat de kwaliteit van een gedownloade film tegenvalt of dat het bestand niet afgespeeld kan worden. Daarom is het essentieel om van te voren wat te weten over formaten en kwaliteit van een film voordat je begint met downloaden. Als je hier meer kennis over beschikt weet je van te voren wat te verwachten van de film.

Downloaden

Sinds een aantal jaren is het downloaden van bestanden en films sterk toegenomen. Als je een film download zul je vaak de woorden CAM, Telesync, Screeners, DVD-Rip, en BD-rip tegenkomen. Dit zijn de aanduidingen voor de filmkwaliteit. Ook zul je woorden als AVI, WMV, MPG en MP4 tegenkomen, dit zijn de aanduidingen voor de film formaat. Het is handig om hier meer over te weten voordat er gedownload wordt.

CAM

Vaak wordt er door iemand die in de bioscoop zit met een portable camera gefilmd. De beeld- en geluidskwaliteit zijn vaak slecht. Bij hele slechte CAM films hoor je zelfs geluiden van andere mensen in de zaal of zie je lopende mensen.

Telesync

Een telesync wordt gefilmd in de projectorkamer met een professionele camera. Een telesync is met beeld- en geluidskwaliteit veel beter als een CAM film, maar telesync films vallen vaak nog wel tegen.

Screener

Een screener is een kopie van een demo film die een filmcriticus in handen krijgt voor de film uitkomt.
De kwaliteit is goed, omdat het vaak een DVD is.

DVD-Rip

Een DVD-Rip is een directe kopie van een DVD. Vaak wordt het bonus materiaal en ondertitels weggelaten om zo het bestand zo klein mogelijk te houden. Een DVD-Rip is van erg goede kwaliteit.

BD-Rip

Een BD-Rip is een directe kopie van een BluRay Disk en is daarom ook vaak in 1080p HD kwaliteit. BD-Rip staat voor Blu-Ray Disk Rip.

Benaming KwaliteitKwaliteit BeeldKwaliteit Geluid
CAM++
Telesync++++
Screener++++++
DVD-Rip++++++++
BD-Rip++++++++++

+:Slechte Kwaliteit
++:Half goede Kwaliteit
+++:Erg goede Kwaliteit
++++:Erg goede Kwaliteit
+++++:Uitstekende Kwaliteit

Bestandsformaten

Filmbestanden zijn er in verschillende formaten. Zo zijn er formaten die je computer kan afspelen zoals AVI, WMV, MPG en MP4. Windows herkent deze bestanden en met een dubbelklik zijn die af te spelen. Maar soms komt het ook voor dat je codec van een formaat moet hebben geïnstalleerd voordat dat bestand afspeelbaar is.

Legaliteit

Net als bij muziek is het downloaden van films legaal. Het uploaden van films is illegaal. Het verkopen of verhandelen van je downloads is ook illegaal.
© 2011 - 2019 Muogka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis dvd of blu-ray downloadenGratis dvd of blu-ray downloadenBij het gratis dvd's downloaden komt eigenlijk niet zoveel kijken. Op het internet kun je nu heel gemakkelijk gratis een…
Filmpje downloadenFilmpje downloadenBijna elke geproduceerde film is geschikt om illegaal te worden gedownload. Het proces om film te downloaden op je pc is…
Bronnen en referenties
  • Techmania.nl

Reageer op het artikel "Formaten en kwaliteit gedownloade film"

Infoteur: Muogka
Laatste update: 11-01-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Download
Schrijf mee!