InfoNu.nl > Pc en Internet > Download > Torrents downloaden

Torrents downloaden

Torrents downloaden Er is veel te vinden op het web: muziek, films, e-books etc. De makkelijkste manier om deze bestanden binnen te halen is met behulp van een torrent. De volgende stappen helpen je op weg bij het downloaden.

Wat is een torrent?

Er zijn twee verschillende manieren om bestanden over het internet te verspreiden. Je kunt alle bestanden op een 'supercomputer' zetten, en ze van daaruit naar andere computers verspreiden. Het nadeel van dit systeem is dat als deze supercomputer wegvalt, al het downloadverkeer stil ligt.

Torrents worden niet vanuit een centrale computer verspreid. Het begint met een gebruiker die een file (bijvoorbeeld een mp3) op zijn computer heeft staan, en deze met de wereld wil delen. Om dit bestand te delen geeft hij andere gebruikers toestemming om het bestand van zijn computer te 'kopieren'. De andere gebruikers kunnen het bestand dan opzoeken via een zoeksite (bijvoorbeeld thepiratebay.org), en hem dan van de oorspronkelijke computer downloaden. Als de gebruiker het bestand op zijn computer heeft gedownload, kan hij er vervolgens voor kiezen om het bestand te blijven 'seeden'. Dit betekent dat de nieuwe gebruiker op zijn beurt weer toestemming geeft aan anderen om het bestand van zijn computer te downloaden. Omdat een nieuwe gebruiker het bestand nu van twee computers tegelijk kan downloaden, zal het downloaden sneller gaan. Het proces blijft zich herhalen totdat de gebruikers stoppen met seeden, en er geen vraag meer is naar de file.

Het voordeel van deze methode is dus dat er geen centrale computer is die afgesloten kan worden, en het downloaden kan zeer snel gaan (als een bestand populair is).

Stap 1: een client downloaden

Een van de meest gebruikte clients is Vuze. Hier wordt beschreven hoe je Vuze download, maar je kunt natuurlijk ook andere clients gebruiken.

De programmeertaal waarin Vuze is geschreven is Java, daarom is het belangrijk dat je eerst een programma download om Java af te spelen. Ga naar de website www.java.com/nl en klik op gratis Java download. Volg de stappen in het installatieprogramma. Als je klaar bent krijg je een bericht dat Java succesvol is geinstalleerd.

Nu gaan we de client zelf downloaden. Ga naar de website www.vuze.com. Klik op de button Download Vuze Volg ook nu weer de stappen die in het scherm verschijnen. Als je klaar bent verschijnt een bericht dat Vuze succesvol is geinstalleerd.

Stap 2: op zoek naar downloads

Nu we de client hebben geinstalleerd kunnen we op zoek gaan naar de bestanden die je wilt downloaden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Kazaa hebben de meeste clients geen eigen zoekvenster, en dit betekend dat je op het internet op zoek moet naar de gewenste download.

De meest gebruikte site om torrents te zoeken is thepiratebay.org. Typ in het zoekvenster de gewenste download in en druk op pirate zoeken. Er verschijnt nu een lijst met beschikbare downloads. Het kan handig zijn om rechts bovenaan op het knopje SE te drukken. Hierdoor worden de beschikbare downloads gerangschikt naar het aantal seeders. Over het algemeen geldt: hoe meer seeders des te sneller de download. Het is ook mogelijk om de zoekopdracht te verfijnen, door op een van de knoppen (Audio, Video, Programma's, Games, Anders) onder het zoekvenster te drukken.

Stap 3: het downloaden

Dit is veruit de gemakkelijkste stap. Als je de download hebt gevonden, klik je op de naam en vervolgens op download deze torrent. Er verschijnt een venster, klik daarin op openen. Vuze wordt nu automatisch opgestart en de download begint. Als de download klaar is kun je de bestanden afspelen.
© 2010 - 2019 Jaspervg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Microtorrent, de torrent downloaderMicrotorrent, de torrent downloaderAls je op zoek bent naar een goede bittorrent client, dus een programma dat torrents download, dan is utorrent de geschi…
Downloaden: het programma Azureus-VuzeDownloaden: het programma Azureus-VuzeAzureus-Vuze is een downloadprogramma om torrents te downloaden. Het programma is zowel bekend onder haar oude naam Azur…
Het downloaden van een TorrentHet downloaden van een TorrentMeer en meer hoor je op het Internet over het gebruik en het downloaden van een Torrent via het Bittorrent netwerk. Wie…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torrents downloaden"

Infoteur: Jaspervg
Laatste update: 02-11-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Download
Schrijf mee!