InfoNu.nl > Pc en Internet > Download > Torrents voor beginners

Torrents voor beginners

Torrents voor beginners De reguliere downloader mist heel veel als hij/zij niet weet wat torrents en torrent downloading is. In de volgende paar minuten leg ik uit wat torrents zijn en hoe je ze moet gebruiken (voor beginners).

Wat is een torrent?

Een torrent is net als een klein pakketje informatie die gaat over het verbinding maken met een tracker. Een tracker is een website die informatie geeft over de mensen die de specifieke file aan het downloaden of uploaden zijn.

Hoe krijg ik torrents?

Er zijn vele websites waar je torrents kunt zoeken en downloaden. Mijn favorieten zijn: Mininova, Isohunt en Btjunkie. Er is ook een site die al deze sites combineert: www.Torrentz.com . Het enige wat je hoeft te doen is de files downloaden en openen met een bittorrent cliënt die de downloads start. Zodra je een torrent opent word gelijk de gehele ruimte van de complete download alvast gereserveerd op je harde schijf. De bittorrent cliënt onthoudt ook waar de download is gestopt zodra u de computer afsluit en gaat gewoon door met waar de download was gestopt.

Waar kan ik een Bittorrent cliënt krijgen?

Er zijn ook veel cliënts waaruit je kunt kiezen. Degene die ik zelf gebruik is uTorrent. Dit is een goed werkend aan te raden bittorrent cliënt. Je kunt deze cliënt vinden op www.uTorrent.com

Seeders/Leechers?

Seeders en Leechers kan je eigenlijk zien als je mensen waarvan je het aan het downloaden bent en peers zijn mensen waarnaar je het aan het uploaden bent. Als je op bijvoorbeeld Torrentz aan het kijken bent kan je zien hoeveel seeders en leechers een bepaalde torrent heeft. Dit is heel belangrijk omdat je hieraan kunt zien of een file snel is met downloaden. Des te meer seeders, des te sneller de download.

Na de download blijft je bestand in de lijst staan, je verandert dan naar alleen Seeder. Jij uploadt je bestand dan naar andere mensen. Gelijk stoppen met uploaden nadat je het bestand compleet hebt wordt meestal niet gewaardeerd. Dit wordt Hit&Run genoemd.

Veiligheid

Het is belangrijk dat je de goede torrents pakt en download. Het komt weleens voor dat er een hele andere file wordt geuploadt zoals virussen e.d. Bij de meeste sites zie je dan ook een gedeelte waar mensen kunnen reageren of het een goede of slechte torrent is. Lees altijd de reacties voordat je gaat downloaden. Bij torrentz.com worden de torrents ook verified. Of een torrent verified is kun je zien aan het groene vinkje bij de torrent.

Bestanden die je met uTorrent downloadt zullen in het algemeen best groot zijn (100 MB >), zoals hele albums of films. Dat komt vooral door de manier waarop het programma werkt. Dat is nu eenmaal handiger voor grotere bestanden. Bittorrent websites komen en gaan in hoog tempo, dat komt vooral omdat er jacht op wordt gemaakt door de entertainment industrie.

Voordelen/Nadelen

Voordelen:

  • Het is gratis
  • Geen spyware en/of reclame
  • Werkt goed en snel voor redelijk nieuwe bestanden.
  • Het is een makkelijk te gebruiken programma
  • Het is een lichte programma om te laten draaien op de achtergrond

Nadelen

  • Werkt alleen voor grote bestanden
  • Kan erg traag zijn, dat komt door de aard van deze methode.
  • Soms moeizaam zoeken naar bestanden
  • Niet bedoeld voor het downloaden van losse muziekbestanden

VEEL SUCCES
© 2010 - 2019 Anish, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Microtorrent, de torrent downloaderMicrotorrent, de torrent downloaderAls je op zoek bent naar een goede bittorrent client, dus een programma dat torrents download, dan is utorrent de geschi…
Het downloaden van een TorrentHet downloaden van een TorrentMeer en meer hoor je op het Internet over het gebruik en het downloaden van een Torrent via het Bittorrent netwerk. Wie…
Torrents downloaden (films,dvd,games downloaden) in UtorrentHedendaags staan er vele dingen op het web. Van films tot muziek, van muziek tot games, ook download de gemiddelde Neder…
Downloaden met TorrentDownloaden met TorrentGroot nieuws als het gaat om het downloaden via torrents. Maar hoe werkt dat nou eigenlijk precies? Downloaden met torre…

Reageer op het artikel "Torrents voor beginners"

Infoteur: Anish
Gepubliceerd: 27-01-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Download
Schrijf mee!