InfoNu.nl > Pc en Internet > Download > Online films kijken vs films downloaden

Online films kijken vs films downloaden

Online films kijken vs films downloaden Via internet kun je films en documentaires bekijken. Daar zijn verschillende manieren voor. Er is een verschil tussen online films bekijken oftwel streaming en video en films downloaden. De juiste keus is onder andere afhankelijk van je hardware. Soms is het handig om een film te downloaden, vooral als je op een PC of een dure laptop werkt. Dan kun je het later offline bekijken. Als je op een chromebook, tablet of notebook werkt kun je kiezen om de film online te bekijken.

Inhoud:

Films downloaden

Films kun je zien door ze eerst te downloaden. Als de films niet te lang zijn heb je daar geen speciale software voor nodig. De films staan dan op een server van de betreffende website, en je kopieert het film-bestand naar je eigen PC. Als je een hele speelfilm wilt zien dan kun je eerst een bittorrent-programma installeren. Je kunt daarna via bittorrent zoeksites als www.isohunt.com* de film zoeken. Het filmbestand staat op meerdere computer van andere gebruikers en je downloadt van hen de film op je eigen PC.

*Isohunt.com is van internet afgehaald omdat deze zoekmachine voor bittorrentsites iets te succesvol was.

Upload

Bittorrent software zorgt ervoor dat je tijdens het downloaden de film uploadt aan medegebruikers. De gedownloade film kun je zien door je mediaspeler te openen. Het nadeel van deze methode is dat het soms dagen duurt voordat een filmbestand volledig binnen is. In de regel geldt: hoe populairder de film, hoe meer mensen hem uploaden, des te sneller het downloadproces is voltooid. Bijvoorbeeld de klassieke kaskraker 'Goodfellas' zal maar een uurtje duren om binnen te halen. Het downloaden van een klassieke maar relatief onbekende metafysische horrorcult-film als ´El Topo´ van Jodorowski of ´The Bird with the Crystal Plumage´ van Dario argento kan zomaar een week duren. De downloadtijd is uiteraard mede afhankelijk van de snelheid van je computer en je internetverbinding.

Online films kijken

Om een goede site te vinden om online films te bekijken moet je soms even zoeken. Omdat veel sites op den duur last krijgen van het feit dat ze inbreuk op auteursrecht maken, worden sites uit de lucht gehaald of zal een link naar een film niet meer werken. Er is een aantal sites waarop je films kunt zien in redelijke kwaliteit. De kwaliteit van streaming video is altijd iets minder goed dan gedownloade films of een dvd.

Video on demand

Ik heb ervoor gekozen om geen sites te benoemen waarvoor je een account moet aanmaken. Deze sites bieden een deel van hun filmaanbod gratis aan en een deel tegen betaling. Er zijn allerlei videos-on-demand-sites waar je voor moet betalen. Daar kan iedereen naar eigen inzicht lid van worden. In dit artikel komen alleen de gratis sites aan bod. Bovendien heb ik geen foute sites opgenomen waarop slechts korte filmpjes van twijfelachtig kaliber staan. Mensen die bijvoorbeeld graag naar verkeersongelukken kijken worden via internet reeds op hun wenken bediend.

Moviesfoundonline

Op deze site vind je films, documentaires en animatiefilms. Vooral in de klassieke zwart-wit films is een ruime keus. Veel films op deze site behoren tot het publieke domein. Dat betekent dat ze als het ware collectief bezit zijn van de mensheid en er zitten geen auteursrechten op. Deze films zijn op meerdere sites te zien maar www.moviesfoundonline.com is de grootste.

Youtube

Via Youtube, het grootste archief ter wereld kun je ook films bekijken zij het niet in één keer. Sommige speelfilms zijn in tienen geknipt; het is dus wel een beetje behelpen met een film kijken op youtube. het voordeel aan youtube is dat er dagelijks vele nieuwe films geüpload worden. op een gegeven moment kun je hierop alle cultfilms bekijken. De chinese variant youku kent zelfs nog meer speelfilms dan youtube maar daarvan is het nadeel dat de chinezen te weinig servers hebben om buiten China de films probleemloos te kunnen bekijken. Met andere woorden; het beeld staat vaak stil waarna je moet wachten tot het volgende deel is gedownload.

South Park

Sommige televisieseries hebben een eigen site waarop alle afleveringen staan. De veelgeprezen animatieserie voor volwassenen ''South Park'' is in zijn geheel te zien op de site www.southparkstudios.com. De afleveringen zijn voorzien van reclame zodat de makers op deze manier extra inkomsten genereren.

Google video

De eigenaren van Google hebben Youtube in hun portefeuille dus ze weten hoe een gratis video site eruit ziet. Via Google kun je net zo als met Youtube allerlei videos zijn. Daar zitten ook speelfilms bij. Deze kun je zelf bijmekaar googlen. In 2011 wilde Google op korte termijn stoppen met Google Video. Iedereen begon als een dolle alle films op te slaan. Toen pas bleek hoe succesvol het is. Google video heeft een week na de aankondiging om ermee te stoppen het plan opgeschort en het bestaat nog steeds.

Watch-movies

Op deze site vind je zeer veel films. Als je een bepaalde film hebt uitgekozen zie je een andere pagina met meerdere links naar de film. Deze links sturen je naar de daadwerkelijke film. Dat kan zijn op Youtube, Youku of een andere video-site. Sommige links werken beter dan andere, dat kan allerlei redenen hebben. Over het algemeen is de link met 'Watch full movie' van iets mindere kwaliteit omdat het een zeer groot bestand is. Het is een aanrader om de links te gebruiken waar de film in 5 of meer stukken is geknipt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gratis online tv series kijken - Nederlandse ondertitelingGratis online tv series kijken - Nederlandse ondertitelingHet gratis online kijken van tv series op het internet is in opkomst. Maar hoe en waar kun je online gratis tv series ki…
Legaal Online Films kijken in NederlandLegaal Online Films kijken in NederlandKun je legaal online films kijken in Nederland? Is online streamen van films en tv series überhaupt legaal? Waar andere…
Hoe werkt streaming video?Hoe werkt streaming video?Streaming video is bewegend digitaal beeld via internet. Als je een filmpje wilt afspelen, gaat dit bestand via internet…
Gratis Online Televisie (TV) kijken op je PC (Live)Gratis Online Televisie (TV) kijken op je PC (Live)Hoe geweldig is dat: gratis online televisie kijken op je PC via internet! Het kan nu zelfs live of praktisch live. Je k…
Bronnen en referenties
  • http://www.southparkstudios.com/
  • http://www.moviesfoundonline.com/
  • http://www.youtube.com/
  • http://www.youku.com/
  • http://www.watch-movies.net/
  • Google video

Reageer op het artikel "Online films kijken vs films downloaden"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Download
Schrijf mee!