InfoNu.nl > Pc en Internet > Download > Filmpje downloaden

Filmpje downloaden

Filmpje downloaden Bijna elke geproduceerde film is geschikt om illegaal te worden gedownload. Het proces om film te downloaden op je pc is niet voor elke computer gebruiker koek en ei. De meeste downloadprogramma’s als Kazaa of Napster zijn ingewikkelder om te installeren en te gebruiken dan de standaardsoftware op de pc. Het downloaden van films op het Internet is door de komst van de DVD razend populair.
Het downloaden van films op Internet is door de komst van de DVD razend populair. De filmindustrie is al tientallen jaren bezig met de strijd tegen illegale piraterij op het web. Op het hoogtepunt van de videorecorder is het kopiëren van films gestart. Sinds de komst van de DVD is dat probleem alleen verergerd.

Internet

De komst van Internet heeft zijn bijdrage geleverd aan het makkelijk aanbieden, verspreiden en natuurlijk downloaden van films. Het downloaden van films is grotendeels veroorzaakt door het illegaal binnenhalen van muziek. Maar met de komst van snellere internetverbindingen, is het downloaden van films een stuk makkelijker geworden. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer één op de vier Internetgebruikers wel eens een film download.

DVD

Het downloaden van een film op DVD duurt iets langer dan een film van minder goede kwaliteit, zoals een AVI-bestand. Zeker als het om een originele DVD gaat met extra features, zoals ongepubliceerde scenes en audiotracks. De downloadtijd is afhankelijk van de internetverbinding en varieert van enkele uren tot ongeveer 24 uur. De nieuwe film kan naderhand bekeken worden vanaf de pc of met behulp van een TV- output op de tv. Natuurlijk kan de film ook op dvd gebrand worden en op de dvd speler bekeken worden. De kwaliteit van de film van tevoren niet vaststellen. Het is dus altijd maar een gok of het een DVD van superkwaliteit is of dat het een video-opname van een bioscoopfilm is.

MPPA

De Motion Picture Animatian America (MPAA) is ongerust over de groeiende interesses voor het downloaden van films. De organisatie vreest dat de filmindustrie in de toekomst zwaar verlies gaat lijden. Internetsnelheden zullen in de toekomst toenemen, wat het up- en downloaden van films weer vergemakkelijkt.

Opspeuren

De MPAA speurt downloaders op die illegale films op hun harde schijf hebben staan. De ‘aanbieders’ van illegale films op Internet worden opgespoord aana de hand van hun Internet Service Provider. (ISP) Daarna worden de filmaanbieders gedagvaard door de ISP om achter de namen en adressen van de downloaders te komen.

Legaal

Er zijn al websites die op legale wijze films aanbieden. De MPAA heeft onlangs miljoenen dollars geïnvesteerd in ontwikkeling naar legale downloadsites en hoopt zo de piraterij uit de weg te ruimen. Toch zijn legale downloadsites niet erg in trek. Allereerst omdat er een abonnement moet worden afgesloten, van ongeveer 10 euro per maand. Ten tweede duurt het downloaden hier zo’n twee uur langer dan op illegale wijze.
© 2008 - 2017 Jeldau, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Microtorrent, de torrent downloaderMicrotorrent, de torrent downloaderAls je op zoek bent naar een goede bittorrent client, dus een programma dat torrents download, dan is utorrent de geschi…
Bronnen en referenties
  • MPAA

Reageer op het artikel "Filmpje downloaden"

Infoteur: Jeldau
Laatste update: 10-09-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Download
Schrijf mee!