InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Virtuele wereld: Second Life

Virtuele wereld: Second Life

Virtuele wereld: Second Life Vele mensen vinden hun heil in het virtueel leven wanneer het echte leven hen niet mee zit. Zo komen veel mensen terecht in de virtuele wereld van 'Second Life'. Het is een tijd erg populair geweest over de hele wereld. Vandaag de dag zijn er nog (maar) rond de 1,4 miljoen mensen actief in hun tweede leven. Hier meer informatie over de virtuele wereld in Second Life.

Visuele chatroom

Second Life behoort tot de chats waarbij een kanaal een virtuele wereld is. Je leest dus niet alles, maar ziet ook beelden bij wat gezegd wordt. Elke gebruiker van Second Life kan namelijk bepalen hoe hij of zij eruitziet: door middel van een avatar. Ook de nickname kan bepaald worden. Second Life behoort tot de MMORPG's: Massive Multi-player Online Role-Playing Games. Andere spellen die vergelijkbaar zijn met Second Life zijn:
  • The Palace
  • The Mansion
  • EverQuest
  • World of Warcraft
  • Habbo Hotel

Second Life: kenmerken

  • Er is geen verhaal
  • Er zijn geen rollen die vooraf bepaald zijn
  • Je kunt zelf bepalen wie je bent in het spel. Niemand zal te weten komen wie je echt bent.
  • Niets is te voorspellen: alle deelnemers bepalen wat er gebeurt.
  • Je hebt contact met anderen.

Je zou het kunnen zien als een spin-off van het spel The Sims. Hier is ook geen verhaal wat vooraf vast ligt. Je mag allemaal zelf bepalen hoe je eruit wilt zien, wat je wilt doen, wat je rol is in het spel.

Waardoor het echt op het echte leven lijkt

  • Je hebt dollars waarmee je betaalt: Linden dollars
  • In het spel worden reclames gemaakt voor bedrijven die in het echte leven bestaan.
  • Ook worden optredens gegeven door echte bands om te promoten.

Waarom het dan weer niet op het echte leven lijkt: je kunt in het spel vliegen! Ook is het niet mogelijk dat je avatar dood gaat in Second Life.

Problemen bij het begrijpen van andere gebruikers

  • De gebruikers van Second Life komen van over de hele wereld: ze spreken daarom niet allemaal even goed Engels.
  • Non-verbale communicatie is virtueel, en daarom is het moeilijk daarmee iets over te brengen.
  • Toetsenborden verhinderen de snelle (normale manier) van communiceren.
  • Cultuurverschillen kunnen in de weg staan met het begrijpen van andere gebruikers.

Waarom je Second Life eigenlijk geen spel kunt noemen

Er is geen doel in Second Life: er zijn bijvoorbeeld geen levels die je moet halen om het spel uit te spelen. Je kunt het niet uitspelen! Je kunt zolang doorgaan als je wilt. Er zijn geen vooraf gestelde doelen die je moet bereiken. Je kunt alles zelf bepalen en daardoor is het eigenlijk geen game te noemen.

Weetjes

  • Second Life is gelanceerd op 23 juni 2003
  • Het is een interrealiteit (interreality)
  • 270 Linden Dollar is ongeveer gelijk aan één Amerikaanse dollar, er zijn ook mensen die aan Second Life echt geld hebben overgehouden!
  • In 2010 waren er 20 miljoen geregistreerde gebruikers
  • Er zijn rond de 1,4 miljoen actieve gebruikers
Gerelateerde artikelen
Ga met VMware virtueel via je usb-stickGa met VMware virtueel via je usb-stickEr zijn een paar software pakketten, die virtualisatie mogelijk maken. Enkele zeer bekende zijn de Virtual PC versies va…
Windows, het virtuele geheugen van je pc optimaliserenWindows, het virtuele geheugen van je pc optimaliserenIn dit artikel behandel ik de vraag hoe je het virtueel geheugen optimaal instelt en dit geheugen kunt vergroten om zo m…
Augmented reality: wat is het en hoe wordt het gebruikt?Augmented reality: wat is het en hoe wordt het gebruikt?Augmented reality is een soort samenspel tussen een virtuele omgeving en de daadwerkelijke wereld om je heen. Deze inter…
Augmented reality, toegevoegde werkelijkheidAugmented reality, toegevoegde werkelijkheidAugmented reality is bij de meeste consumenten bekend geworden door het spelletje Pokémon Go, waarbij animaties geprojec…
Bronnen en referenties
  • Computer Communication Collegemateriaal

Reageer op het artikel "Virtuele wereld: Second Life"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 02-12-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!