InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Nu.nl - Nieuwswebsite

Nu.nl - Nieuwswebsite

Nu.nl is de grootste Nederlandse nieuwssite. Deze website is tegenwoordig een product van Sanoma Media. Nu.nl werd opgericht in 1999. Het grootste deel van de inhoud van deze nieuwswebsite bestaat uit berichten van persbureaus zoals het ANP. De laatste jaren bevat de site echter wel steeds meer eigen berichten en interviews.

Dochters

2007 was een belangrijk jaar voor deze site. In dat jaar werd Nu.nl namelijk, qua bezoekersaantal, de grootste nieuwssite van Nederland. Ook werden in 2007 een aantal zeer belangrijke dochterpagina’s van Nu.nl gelanceerd. In het voorjaar ontstond de site 'NUjij.nl', waarop lezers kunnen discussiëren over nieuwsitems. In het najaar werd begonnen met de site NUsport. In totaal heeft Nu.nl twaalf dochters gekregen. Hieronder vindt u een overzicht van die dochters:

  • NUsport
  • NUjij
  • NU&toen
  • NUbijlage
  • NUfoto
  • NUik
  • NUkaart
  • NUtv
  • NUtvgids
  • NUvideo
  • NUwerk
  • NUzakelijk

Nusport

De succesvolste dochtersite van Nu.nl is de sportwebsite NUsport. Deze site groeide al snel uit tot één van de grootste sportsites van Nederland. In het voorjaar van 2010 fuseerde de site NUsport met het blad Sportweek. De gezamenlijke nieuwe werknaam voor zowel de site als het blad werd NUsport.

Uitgeverij

De uitgeverij van NU.nl is tegenwoordig Sanoma. Dit is een groot concern dat afkomstig is uit Finland. Sanoma is in Nederland ook de uitgever van verschillende andere bekende sites, waaronder startpagina, maar ook van veel tijdschriften.

Hoofdredacteur

Laurens Verhagen is tegenwoordig de hoofdredacteur van Nu.nl. Hij is een afgestudeerde filosoof en werkte in het verleden onder meer voor Webwereld.

Columnisten

Van maandag tot en met zaterdag staat er elke dag een nieuwe column op Nu.nl. De meest spraakmakende columnist van NU.nl is zonder twijfel Nico Dijkshoorn. Naast zijn columns voor NUsport levert deze voormalige bibliothecaris onder meer ook bijdrages aan De Wereld Draait Door en Voetbal International.
Een andere bekende columnist van Nu.nl is de voormalige wielrenner Thijs Zonneveld. Hij levert onder meer ook bijdrages aan De Pers en De Muur. Zonneveld werd met name bekend door zijn pleidooi om in Nederland een berg te bouwen.
Hieronder vindt u een overzicht van de columnisten van Nu.nl:

  • Maandag: Paul de Lange over tv-programma's
  • Dinsdag: Jean Wagemans over 'de wondere wereld van het argumenteren'
  • Woensdag: Peter Wieringa over de Nederlandse politiek
  • Donderdag: Nico Dijkshoorn over zeer uiteenlopende zaken
  • Vrijdag: Thijs Zonneveld over sport
  • Zaterdag: Arjan Dasselaar over ict & recht

Duits avontuur

In 2009 lanceerde men een Duitse versie van Nu.nl. Deze site, genaamd dnews.de, werd een flop.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.nu.nl
  • http://koan.filosofie.be
  • http://nl.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Nu.nl - Nieuwswebsite"

Infoteur: Fjodorboekanski
Gepubliceerd: 12-10-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!