InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Hoe maak ik een gratis website?

Hoe maak ik een gratis website?

Altijd al een eigen website gewild? Er zijn tientallen manieren om een gratis website te maken. Een gratis website haar voordelen, maar ook haar nadelen. Een overzichtelijke opsomming hoe je een gratis website maakt en wat de voor en nadelen hiervan zijn.

Voor- en nadelen van een gratis website

Voordeel van een gratis website

  1. Geen kosten. Zoals de naam al zegt: gratis website, kost het geen geld om een website te maken.
  2. Vaak erg gemakkelijk. De websites waar je een gratis website kan maken, hebben het maken van een website erg gemakkelijk gemaakt. Met een What You See Is What You Get (WYSIWYG) editor kan je de website geheel gemakkelijk aanpassen.
  3. Zonder risico. Omdat je geen geld betaalt voor een website kan je veel ideeën uitproberen zonder risico te lopen..
  4. Helemaal van jou. Je kan ook kiezen voor een betaalde domeinnaam en hosting, maar wel je website gratis maken. Dat kan bijvoorbeeld via Joomla! of Wordpress. Het voordeel ervan is dan dat de website geheel van jou is en mensen jouw website via jouw gekozen domeinnaam gemakkelijk kunnen bezoeken.

Nadelen van een gratis website

  1. Geen eigen identiteit. Wanneer je een website geheel gratis maakt inclusief domeinnaam en hosting, blijft jouw website minder makkelijk vindbaar. Zo host je jouw website op de server en domeinnaam van iemand anders. Dit betekent dat jouw domeinnaam er zo uit kan zien: jouwwebsite.tumblr.nl in plaats van jouwwebsite.nl
  2. Geen service. Een gratis website betekent vaak dat je geen service krijgt wanneer je problemen hebt. Dus wanneer de server down is of wanneer je een probleem hebt met jouw website hoef je geen service te verwachten.
  3. Beperkingen. Een gratis website heeft vaak niet de mogelijkheden die een betaalde website wel heeft. Hierdoor kan je mogelijk niet alles naar wens inrichten.

Conclusie

Ben je erg benieuwd hoe je nou een gratis website maakt? Probeer het gewoon! Er is geen risico bij het maken van 33n website en geen kosten voor de domeinnaam en hosting. Ben je na een tijd helemaal overtuigd van je website of heb je een nieuw idee die je professioneel wilt aanpakken en het helemaal jouw eigen tintje geven? Kies dan voor een gratis website met een betaalde domeinnaam en hostingpakket.

Gratis website maken

Er zijn diverse websites en programma’s waarmee je een gratis website kan maken. Je kan ervoor kiezen om een geheel gratis website te maken inclusief domeinnaam en hosting of een geheel eigen website te maken, waar je wel moet betalen voor hosting en domeinregistratie.

Een eigen blog maken

Er zijn drie bekende websites waar je een geheel gratis blog kan aanmaken inclusief domeinnaam en hosting. De uitgebreidste website waar je een blog kan maken is Wordpress. De meeste blogs van de wereld zijn via Wordpress gemaakt. Via Wordpress kan je kiezen voor een van de 1.500 unieke gratis thema’s en jouw blog een persoonlijk tintje geven. Verder kan je allerlei extra’s bij je website toevoegen via de zogenaamde widgets. Een andere website waar je gratis een blog kan maken is Tumblr. Tumblr staat bekend als een blog voor vooral afbeeldingen. Je kan binnen enkele minuten jouw eigen blog op de website aanmaken en jouw eerste afbeelding plaatsen en delen met de wereld. De andere bekende website waar je een blog kan aanmaken is Blogger. Het voordeel van Blogger is dat het van Google is. Hierdoor kan je snel profiteren van de extra’s die Google te bieden heeft, zoals Google Analytics en Google Adsense.

Sociaal profiel maken

Wil je een sociaal profiel aanmaken? Dan kan je een eigen webpagina geheel gratis aanmaken op de vele sociaal netwerk websites. De bekendste zijn: Facebook, Twitter, Hyves en Linkedin.

Eigen website maken

Er zijn tientallen websites waar je gratis een website kan maken. De bekendste programma’s waarmee je eenprofessionele website kan maken zijn: Wordpress en Joomla!. Wordpress staat bekent om zijn blog websites. Toch kan je via een paar aanpassingen de blog gemakkelijk veranderen in een professionele website. Zo heb je ook gelijk toegang tot meer dan 1.5000 gratis thema’s en de duizenden widgets. Een andere bekend programma is Joomla!. Joomla! is puur gemaakt voor statische websites. Het voordeel van Joomla! is dat je makkelijker meerdere websites maakt en je makkelijker de website aanpast.
© 2011 - 2017 Rbunskoeke, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Meer geld verdienen met je blog of websiteMeer geld verdienen met je blog of websiteWanneer je een blog of een website hebt, dan ben je hier waarschijnlijk mee begonnen als een interesse of een hobby, zek…
Thuis makkelijk geld verdienenWe willen allemaal een centje bijverdienen vanuit de luie stoel. Gelukkig zijn er enkele manier om makkelijk geld te ver…
Zelf een boek promoten via een websiteEen boek uitgeven is één. Er voor zorgen dat het gelezen wordt is twee. Zelfs bij het uitgeven door een erkende uitgever…
Geld verdienen met bloggen (beginners)Steeds meer mensen realiseren zich dat bloggen een van de beste manieren is om uw eigen online bedrijf te starten. Het v…
Hoe installeer ik een Wordpress BlogHoe installeer ik een Wordpress BlogMet Wordpress software kun je prachtige websites en blogs maken. Dit is een erg nuttige en gebruiksvriendelijke applicat…
Bronnen en referenties
  • www.hoemaak.nl/hoe-maak-ik-een-website

Reageer op het artikel "Hoe maak ik een gratis website?"

Reactie

Lucie Roosemont, 07-03-2015 15:14 #1
Ik heb alles gelezn het heeft me twee uur gekost, maar ik denk dat het de moeite waard gaat zijn.

Infoteur: Rbunskoeke
Gepubliceerd: 28-10-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!