InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Farmandia: game zoekt boeren en boerinnen

Farmandia: game zoekt boeren en boerinnen

Farmandia: game zoekt boeren en boerinnen Farmandia is een simulatiespel. De speler heeft een boerderij die hij naar hartelust kan onderhouden en uitbreiden. Farmandia beperkt zich niet tot de agrarische wereld; je kunt ook olifanten, nijlpaarden of pandaberen kopen. Er zijn zelfs mythologische dieren te koop zoals de pegasus; een gevleugeld paard. Je kunt hier nog de uitgestorven dodo kopen. Fabrieken, huizen, boten, bruggen of kies uit wat je leuk vindt. Je boerderij kan veel credits en diamanten opleveren waarmee je kunt shoppen.

Inhoud:

Wat is een simulatiespel?

Farmandia behoort tot de categorie simulatiespellen of god games. Dit wordt zo genoemd omdat de speler als een soort god waakt over een virtuele wereld die je zelf geschapen hebt. Het eerste simulatiespel was Simcity, uitgebracht eind jaren 80. Dit spel, waar de speler een burgemeester van een stad is, werd zo populair dat er een reeks van simulatiespellen op de markt kwam. Er werd in 1993 een Simfarm gelanceerd maar dat werd niet een groot succes. Het belangrijkste verschil tussen Simfarm en Farmandia is het ontbreken van grote rampen in Farmandia. Je zult bij dit spel niet plotseling door een tornado verrast worden. Natuurlijk zijn de grafische effecten in 18 jaar aanzienlijk verbeterd. Farmandia kent veel grappige animaties zoals je avatar die af en toe de rug strekt na gedane arbeid. Elke fabriek heeft weer een andere animatie. Je hond kijkt erg sip wanneer er niet geaaid wordt.

Een bos Farmandia. De granaatappels, waar wijn van wordt gemaakt staan op het punt geoogst te worden. De fabriek geeft aan hoeveel voorraad er is door met de cursor erover te schuiven.Een bos Farmandia. De granaatappels, waar wijn van wordt gemaakt staan op het punt geoogst te worden. De fabriek geeft aan hoeveel voorraad er is door met de cursor erover te schuiven.

Eigen wereld creëren

Het spel Farmandia appeleert aan het oergevoel in de mens om producten te verzamelen en te bewerken met het doel zichzelf en zijn omgeving te voeden met smaakvolle etenswaardigheden die de natuur voortbrengt. Farmandia is een spel vol afwisseling. Iedereen vult zijn land op zijn eigen manier in. De kweekbare planten zijn zeer divers; je kunt naast groente en fruit ook bloemen en bomen kweken. Er zijn zelfs gewassen die allen in het water groeien zoals riet en waterlelies. Er is een ruime keus aan te kopen dieren. De meeste dieren hebben hun eigen hok of verblijfplaats die je erbij kunt nemen, maar het is geen must. Allerlei fabrieken zijn er te koop; van kussenfabriek tot kruidenfabriek. Het aantal decoraties is legio en er komen wekelijks nieuwe dingen bij in Farmandia. Daarom zullen de meeste boerderijen er totaal verschillend uitzien. Doordat jezelf de dingen kunt plaatsen kun je spelen met kleuren en vormen. Dat geeft Farmandia een creatief aspect. Een grappig decoratief attribuut is de spelwagen. Hierin kunnen bezoekers van je boerderij een gokje wagen of een spelletje spelen. Wanneer er genoeg bezoekers in je spelwagen zijn worden er prijzen verdeeld.

Educatief spel

De meeste producten die dieren, planten of bomen voortbrengen kunnen verwerkt worden in een fabriek. De meerwaarde die het product hierdoor krijgt komt tot uiting in het hogere aantal credits wat je krijgt. Farmandia is een leerzaam spel; je leert keuzes en afwegingen maken. De ruim 100 soorten groente, fruit, bloemen en bomen die er in het spel voorkomen leer je herkennen. Als je een grote boerderij wilt en over een dikke portemonnee vol credits wilt beschikken moet je wel enig inzicht hebben in hoe de boerderij het beste te besturen. Daarnaast kun je een lap grond naar eigen inzicht indelen wat enige creativiteit vereist. Sommige mensen maken een mooi parkachtig landschap vol decoratieve objecten. Anderen houden het efficiënt en vullen hun terrein helemaal met landbouwgrond.

Sociale netwerken

Farmandia is gekoppeld aan verschillende sites die sociale netwerken onderhouden zoals Facebook en IMVU. Via Farmandia kun je gemakkelijk nieuwe vrienden maken omdat het voor de spelers heel gewoon is om andere mensen te benaderen met het verzoek een Farmandia-vriend te worden. Je hebt namelijk vrienden nodig om sommige producten te kopen. Je boerderij kan niet snel worden uitgebreid als je maar weinig vrienden hebt. Om extra bezoekers te trekken kun je reclame maken voor je boerderij. Je kunt als je een fabriek koopt, al je vrienden daarvan op de hoogte brengen. Wanneer je vrienden jouw boerderij bezoeken dan kunnen ze planten water geven of je helpen op een eventuele bouwplaats die je kan kopen. Hierdoor wordt je boerderij sneller groot en bereik je eerder hogere levels.

Bloemen in bloei.Bloemen in bloei.

Spelregels

De spelregels van Farmandia wijzen zich eigenlijk vanzelf. Wanneer je met de cursor over iets beweegt dan krijg je in plaatjes en tekst te zien wat er moet of kan gebeuren. Er is ook een help-functie. Onderaan het scherm heb je een aantal plaatjes waarmee je handelingen kunt verrichten zoals dingen verwijderen, een vijver maken of oogsten. Denk eraan wanneer je meel in een molen wilt malen de raderen te gebruiken. Deze zie je onderaan en ze zijn grijs, groen en rood. Dit icoon moet je gebruiken voor alle producten die in een fabriek gemaakt worden. Een andere veelgemaakte fout is met machines; je hebt wel benzine nodig om ze te laten rijden. Het is het meest voordelig om 1000 liter benzine te kopen. Maar in het begin wil je misschien je geld aan andere producten besteden. Dan kun je kleinere hoeveelheden kopen.

Snel naar level 20

Wanneer je Farmandia de eerste dag speelt kun je makkelijk naar level 20 komen. Je hebt experience(XP) nodig om een level verder te komen. Je kunt letten op producten die goedkoop zijn en snel geoogst kunnen worden zodat je weer nieuwe xp kunt verdienen. Een voorbeeld hiervan zijn aardbeien; deze kosten maar 10 credits, leveren weliswaar slechts 2xp op maar je kunt ze al na 2 uur oogsten. Dan kun je weer aardbeien planten. Je verdient 1door het ploegen van een vierkant stukje land, plow. Als je vier keer op een dag aardbeien oogst heb je dus 12 xp per plow verdiend. Wanneer je ´s avonds gaat slapen kun je ervoor kiezen om producten te kopen die een langere groeiduur kennen zodat je de volgende dag ze kunt oogsten. Als je level 20 hebt bereikt kom je relatief snel naar level 30. Daarna duurt het langer en kun je hooguit één of twee levels per dag stijgen. Je hebt voor elk level meer xp nodig. In het begin kun je niet alle bomen of gewassen kopen; je moet levels halen of een minimum aantal vrienden hebben. Als je zover bent dat je de plum tree kunt kopen dan is dat een goede investering; na 2 uur kun je de boom al oogsten.

Diamanten verkrijgen

Er zijn vijf manieren om diamanten te verkrijgen:
  • 1: Een volgend level halen,
  • 2: Crafts uitvoeren,
  • 3: 5 Dagen achtereen inloggen,
  • 4: Awards behalen,
  • 5: Een genereus dier kopen.

Deze rups kun je tot vlinder maken om extra diamanten te verdienen.Deze rups kun je tot vlinder maken om extra diamanten te verdienen.
1: In het begin krijg je 25 diamanten; het is verstandig daar machines mee te kopen. Machines leveren ook veel xp op zodat je gelijk een paar levels verder komt als je op level 1 bijvoorbeeld een traktor koopt. Voor elke level dat je haalt krijg je weer diamanten. Na 20 levels echter moet je zoveel xp halen dat het iets langer duurt voordat je naar het volgende level komt.
2: Om extra diamanten te halen kun je de crafts halen. Wanneer je een olijfoliefabriek hebt draaien en dagelijks tomaat, komkommer en uien oogst dan verdien je na 15 dagen één diamant. Twee crafts; fondue en pizza leveren na 10 behaalde vaardigheden een diamant op. Snel gaat dat dus niet. Je kunt echter in totaal 8 verschillende crafts doen zodat je elke 15 dagen toch 9 diamanten kunt verdienen. Je moet dan wel alle benodigde fabrieken of dieren kopen. Voor de pannekoeken heb je maple syrup nodig uit een fabriek. Het is een aanrader om voor de melk een geit te kopen omdat die goedkoper is dan een koe. Een pannekoek met geitemelk zal wel niet lekker zijn maar voor je Farmandia-portemonnee is het beter. Omdat er meerdere crafts zijn met melk en kaas, is het aan te raden minstens 2 geiten te kopen.
3:Wanneer je 5 dagen op rij eenmaal per dag inlogt dan krijg je op de vijfde dag twee diamanten.
4: Voor elke award krijg je extra diamanten. Wanneer je een gouden koe verdient kan dat soms wel 20 diamanten opleveren. Je kunt voor de volgende 9 doelen vele extra diamanten krijgen:

  • Mechanizer, dat wil zeggen, een handeling door een machine laten verrichten,
  • Industrialisatie: dat betekent een produkt in een fabriek maken,
  • Bloemen oogsten,
  • Landbouwgewassen oogsten,
  • Boomvruchten oogsten,
  • Dierproducten verzamelen,
  • Op magische wijze vlinders maken,
  • Decoraties aanbrengen,
  • Water geven; de gieter gebruiken op andermans boerderij.

Wanneer je 9 gouden koeien hebt dan heb je voorlopig alles bereikt wat je bereikt kan hebben. Farmandia heeft op dit moment geen nieuwe awards voor spelers die alle 9 gouden koeien hebben verzameld. Voorlopig ben je daar enkele maanden mee bezig. Let er overigens op dat je niet voor elke behaalde award evenveel punten krijgt; voor sommige eerste awards uit een serie krijg je 5 punten voor andere maar 1. Je kunt zien hoeveel een award oplevert door met de muis erover te schuiven in het overzichtsscherm voor awards.

5: Sommige dieren geven kado´s. Je herkent ze in het koopscherm aan de schakist in het plaatje, voorbeelden zijn: de pinguïn, de pandabeer en de driekoppige draak. Ze worden generous animals genoemd. Ze kunnen credits geven, diamanten, xp of een ander product uit de winkel. In de praktijk wil je natuurlijk het liefst diamanten maar dat gebeurt niet erg vaak. Toch is soms het dier zo genereus om in een keer 4 diamanten uit te delen. Na een tijdje verdient een dier zo zichzelf terug. Een pandabeer kost namelijk 15 diamanten; de genereuze dieren gelden als lange termijninvestering.

Pandabeer en boer tussen de rogge-aren.Pandabeer en boer tussen de rogge-aren.

Geld

Je kunt ook credits en diamanten kopen met echt geld maar dat haalt een beetje de charme van het spel eraf. Bovendien moet je jezelf de vraag stellen of het wel waard is om echt geld te besteden aan een virtuele spelwereld. Voor geld kun je allerlei andere leuke dingen kopen. Dit is wel het grootste gevaar van Farmandia; het kan zo leuk zijn dat je er echt geld in gaat investeren omdat je toch die draak of pinguïn in je tuin wilt hebben staan. Wat dat betreft is de grootste les van Farmandia: je kunt nu eenmaal niet alles hebben.

Actualiteit

De producten die in de winkel liggen hebben vaak te maken met de actualiteit. Met kerstmis kun je andere producten kopen. Valentijnsdag wordt ook gevierd op Farmandia met tijdelijke producten. Ook spaceday(5 april) en pasen worden gevierd. Farmandia is een flexibel spel dat zich aanpast aan het alledaagse leven. De standaard kado´s die je kunt geven aan iemand veranderen soms. Daarnaast komen er regelmatig gewassen, huizen, fabrieken en andere koopbare zaken bij in de catalogus. Voor sommige producten is er nog geen toepassing in een fabriek maar dat kan dus later veranderen. Farmandia is geen spel dat eens gemaakt is en nooit meer wijzigt; het verandert eigenlijk voortdurend.

Parfumfabriek op een schiereiland.Parfumfabriek op een schiereiland.

Tip

Wanneer je snel hogerop wilt komen in het spel is het aan te raden gewassen te verbouwen met een hoge xp-waarde. Ook is het belangrijk om de achievements, dat zijn de awards en crafts goed bij te houden. In het begin kun je veel xp verdienen door regelmatig boerderijen van vrienden te helpen met water geven middels de gieter. Per vriend kan dat 20 xp opleveren. Daarbij kan de vriend jou water geven wat jou ook weer xp oplevert zodra je gaat oogsten. Wanneer je nog niet zoveel credits en diamanten hebt, maar wel vrienden dan is het aan te raden om een yard alias bouwplaats te kopen. Je vrienden helpen dan mee de fabriek te bouwen. Let er wel op dat sommige yards zoals een henhouse oftewel kippenhok, ook met geld te koop is. De yards veranderen gedurende de loop van het spel. Een andere tip voor fabrieken kopen is op de speciale aanbieding met grote korting te letten. Het kan handig zijn om even te wachten totdat er een leuke aanbieding is. Soms verkoopt men tijdelijk een fabriek voor 60% van de normale prijs. Dat kan al snel veel diamanten schelen.

Credits ipv diamanten

In het begin is het verstandig vooral fabrieken met credits te kopen. Ga zuinig met je diamanten om als je een grote boerderij wilt verkrijgen. Niet elke fabriek kun je met credits kopen. De volgende productverwerkende bedrijven zijn met credits te koop:
  • Molen,
  • Koffiefabriek,
  • Wijnfabriek,
  • Ketchupfabriek en
  • Kaasfabriek.

Cheats

Je kunt extra veel xp verdienen door western gates te kopen van 2800credits met xp-waarde 160. Vervolgens zet je alle hekken op één plek, dus over elkaar heen. Je kunt meer dan 100 hekken over elkaar zetten. Hekken is het enige item wat op dezelfde plek kan worden gezet. Voor alle andere items heb je ruimte nodig en die is maar beperkt. Verder kun je meerdere accounts aanmaken en jezelf kado´s geven zodat je totale waarde omhoog gaat. De ranking binnen Farmandia is niet op behaald level maar op de totaalwaarde van de boerderij. Wie hoog in de ranking wilt komen moet nooit een product verkopen maar moet alles bewaren en opslaan in schuren of als decoratie gebruiken. Als je op zoek bent naar vlinders om je awards te halen kun je altijd terecht op boerderijen die verlaten zijn. Sommige spelers hebben een kleine boerderij en hebben hooguit één of twee dagen gespeeld. Je kunt elke dag hen bezoeken om van de rupsen vlinders te maken. Zo behaal je eerder de awards en dus diamanten. Op boerderijen die in bedrijf zijn is het soms moeilijk zoeken naar rupsen.

Oogstmachine, traktor en zaaimachine in actie.Oogstmachine, traktor en zaaimachine in actie.

Nooit game over

De belangrijkste factor om verder te komen in Farmandia is geduld. Dit spel zal eigenlijk nooit stoppen totdat jij ermee stopt. Game over bestaat dus niet. De makers vinden altijd wel iets nieuws om nog meer uit te breiden. Recent is er een onderzees aquarium bij gekomen waar je vis en schaaldieren kunt kopen. Daarnaast kun je sinds een korte tijd ook een tweede boerderij beginnen. De kans is erg groot dat de makers met meer grote uitbreidingen komen. Elke dinsdag is er een update van het spel met nieuwe producten. Farmandia heeft zijn eigen pagina op facebook. Op deze pagina kun je de mededelingen van de makers van Farmandia lezen.

Stel je vraag

Wanneer je vragen hebt over dit spel mag je reageren. Als je opmerkingen hebt of iets bent tegen gekomen wat volgens jou niet klopt dan kun je onderaan dit artikel reageren. Wanneer je zelf een tip hebt mag je dat ook melden.
Gerelateerde artikelen
Cheats, hints, eastereggsCheats, hints, eastereggsCheats, hints en eastereggs (codes) zijn er voor bijna alle soorten games (spelletjes). Wat kun je met cheats, easteregg…
Logos Quiz Game; merken raden is de nieuwe hypeLogos Quiz Game; merken raden is de nieuwe hypeLogos Quiz Game is een applicatie voor iPod, iPhone en iPad gemaakt door Javier Perez Estarriaga. De spellen worden uitg…
Bronnen en referenties
  • Bron: Eigen onderzoek door het spel te spelen gedurende 5 maanden.
  • Farmandia pagina op facebook

Reageer op het artikel "Farmandia: game zoekt boeren en boerinnen"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-05-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!