InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Wat is dataroaming?

Wat is dataroaming?

Wat is dataroaming? Wij kunnen niet meer zonder internet, zelfs niet gedurende onze vakantie. Dit ondanks het feit dat u een hoge telefoonrekening kunt opbouwen in het buitenland. Dit kan ook onbewust gebeuren, doordat uw smartphone constant contact zoek om te controleren of er bijvoorbeeld nieuwe mail is binnengekomen. Ook de kosten van het bellen in het buitenland kunnen een onaangename verrassing vormen bij terugkomst van uw vakantie. Internet biedt veel gemak, ook in het buitenland. U kunt gewoon uw mail blijven checken en op het internet nakijkt wat de weersverwachtingen zijn, maar u moet vooraf wel goed uw huiswerk doen. De kosten zijn namelijk hoger en kunnen zelfs zorgen voor een rekening van honderden tot duizenden euro’s. Een grote veroorzaker van hoge rekeningen is de zogenaamde dataroaming.

Buitenlandse provider stuurt de rekening naar uw Nederlandse provider

De vanuit het buitenland verrichte telefoontjes komen op een rekening te staan die de buitenlandse provider doorstuurt naar uw Nederlandse provider. Deze kosten zullen niet binnen uw bundel vallen en resulteren in een extra rekening buiten uw abonnement om. De hoogte van deze kosten is afhankelijk van de kosten die de providers rekenen. De grootste veroorzaker van de hoge kosten is dataroaming.

Wat is dataroaming?

Naast de kosten van het bellen en sms-en zijn er ook nog de kosten van mobiel internetten. De hoge rekeningen die vakantiegangers vaak ontvangen wordt veroorzaakt door het internetten op de mobiele telefoon (dataroaming). De meeste smarttelefoons hebben tegenwoordig onbeperkt internet binnen Nederland. De kosten die in het buitenland worden gemaakt, moet extra voor betaald worden.

Zelfs in het geval u geen gebruik maakt van het mobiel internetten, kunnen de kosten hoog oplopen. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de telefoons uit zichzelf verbinding maken met het internet. Dit wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door apps die constant ververste data binnen halen. In Nederland is dit de manier om altijd op de hoogte te zijn van nieuwe ontwikkelingen of altijd mail te kunnen ontvangen. Binnen Nederland is dit een nuttige toevoegen want er is toch onbeperkt internet beschikbaar, maar dat geldt niet voor het buitenland.

U kunt dit probleem simpel voorkomen, maar u moet er wel net om denken. U kunt namelijk dataroaming in uw telefoon uitzetten. Indien u dit vergeet, kan de rekening honderden tot duizenden euro’s bedragen.

Nadere tips om een hoge telefoonrekening te voorkomen na de vakantie

  • Verdiep u vooraf in de kosten van het gebruiken van uw telefoon in het buitenland;
  • Voor het internetten kunt u beter gebruik maken van beschikbare WiFi hotspots;
  • Ga niets downloaden in het buitenland, hierdoor verhoogt u namelijk de kosten;
  • Neem vooraf contact op met u provider voor tips om zo goedkoop mogelijk in het buitenland te bellen en eventueel te internetten;
  • Contact opnemen met het thuisfront kunt u beter een vaste lijn in het buitenland voor gebruiken;
  • Een sms is goedkoper dan een telefoontje.

Wat kost het bellen vanuit het buitenland?

Sinds 2007 zijn de tarieven voor het bellen in het buitenland binnen de EU verlaagd. Per juli 2011 zijn de tarieven nog verder verlaagd. Bellen vanuit het buitenland is verlaagd naar 42 cent per minuut en een sms sturen kost 13 cent per bericht. Gebeld worden in het buitenland kost ook 13 cent. Het ontvangen van een sms is gratis. De tarieven voor het mobiel internetten zijn niet in Europees verband vastgelegd.
Gerelateerde artikelen
De Dongel van KPN voor mobiel internetten op de laptopDe Dongel van KPN voor mobiel internetten op de laptopDe Dongel van KPN maakt mobiel internetten eenvoudig. Dit is een duidelijke stap voorwaarts. Het is eenvoudig met laptop…
Abonnement of prepaid bellenAbonnement of prepaid bellenWat is goedkoper, een gsm-abonnement in 2019 afsluiten of prepaid bellen? Je kunt kiezen voor een flexibel abonnement, e…
Goedkoop bellen naar het buitenland met 0900 nummersGoedkoop bellen naar het buitenland met 0900 nummersGoedkoop bellen naar het buitenland met 0900 nummers is voor iedereen mogelijk. Lees hier hoe simpel naar het buitenland…
EBuddy XMS de Gratis Mobile messenging op uw smartphoneEBuddy XMS de Gratis Mobile messenging op uw smartphoneEbuddy XMS is een mobile messaging software van eBuddy voor uw smartphone. Dit stukje software is voor iPhone en Android…
Hoe goedkoop mobiel bellen in 2019?Hoe goedkoop mobiel bellen in 2019?Goedkoop mobiel bellen in 2018 en 2019? Zonder een mobiele telefoon kun je tegenwoordig echt niet meer. Dan kan het verk…

Reageer op het artikel "Wat is dataroaming?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 08-06-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!