InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Craig Newmark: www.craigslist.org

Craig Newmark: www.craigslist.org

De ondernemer Craig (Alexander) Newmark kan met zijn 'www.craigslist.org' niet meer uit de advertentiewereld van het internet worden weggedacht. Met een 38e plaats op de wereldranking inzake meest bezochte site is hij een begrip geworden in de 'internetwereld'. Wie is deze man? Wat maakt zijn site www.craigslist.org zo succesvol?

Craig Newmark

Craig Newmark werd in 1952 geboren in New Jersey. In 2006 werd hij verkozen tot meest fascinerende ondernemer door het Amerikaanse businesstijdschrift Inc. omwille van het succesvol ontwikkelen van zijn website www.craigslist.com. Craig was altijd een voorstander van het gratis houden van online diensten en daarom richtte hij een website op waar mensen gratis advertenties konden op zetten. Door het grote succes en het enorme aantal bezoekers dat hij genereert haalt hij nu zeer veel geld binnen door advertenties.

www.craigslist.com

Op de site van Craig Newmark kan men advertenties vinden die geplaatst zijn door geïnteresseerden van over de hele wereld. Via de site kan je per land en stad deze terugvinden. Het plaatsen van een advertentie is gratis voor consumenten maar werkgevers die bv. een vacature willen plaatsen moeten wel een kleine som betalen. Je kan de taal van de site instellen in het Nederlands, Frans of Engels. Echter de uitleg over een advertentie is wel hoofdzakelijk in het Engels. Op deze site kan men dus zelf zeer eenvoudig allerlei advertenties i.v.m. huizen, appartementen, contact, vacatures, CV's en nog veel meer zetten. Deze dienst functioneert via een centraal netwerk in de Verenigde Staten. Craig liet ook erotische advertenties toe, maar is daar verscheidene keren voor aangesproken. Er werd namelijk te weinig gecontroleerd op mogelijke mensenhandel en illegale activiteiten. Aanvankelijk weigerde Craig om dergelijke advertenties weg te halen, maar op 13 april 2011 zijn deze via zwarte blokjes dan toch gecensureerd. Ook Ebay liet zijn interesse tonen en heeft al een tijd een aandeel bij de site.

Succes?

Ondanks dat men bij de betrouwbaarheid van de website dus grote vragen kan stellen is de site toch een enorm succes Oorspronkelijk was de site opgericht als e-maildienst voor zijn vrienden in San Francisco en was deze enkel actief in de VS, maar wordt al gebruikt in meer dan 570 steden en 50 landen. Craigslist staat op de 10e plaats in de VS in de rangschikking van 'meest bezochte websites' en bekleedt een 38ste plaats wereldwijd. De waarde van de website wordt geschat op ruim 71 miljoen euro en heeft dagelijks meer dan 5.000 000 bezoekers. De site ging voor het eerst online in 1995. De website is momenteel ook al gericht naar Europese landen. Ook Nederland en België hebben al een 'craigslist'. Al is dit dan vooral gericht naar Amsterdam en Brussel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://urlinformatie.nl/www.craigslist.com
  • http://vorige.nrc.nl/buitenland/article2615273.ece/Craigslist_censureert_erotische_advertenties_in_VS
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Craig Newmark: www.craigslist.org"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 22-12-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!