InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Wat is Wi-Fi? Alle antwoorden over dit draadloze netwerk!

Wat is Wi-Fi? Alle antwoorden over dit draadloze netwerk!

Wat is Wi-Fi? Alle antwoorden over dit draadloze netwerk! Wi-Fi of Wifi is een label wat we vandaag de dag op vrijwel ieder apparaat zien opduiken. Elke smartphone, laptop, tablet-PC en zelfs sommige TV's maken er gebruik van. De hele wereld lijkt tegenwoordig wel te vertrouwen op de technologie van Wi-Fi. Maar wat is Wi-Fi of Wifi eigenlijk, en wat zijn de voordelen ervan?

Inhoud

Wat is Wi-Fi?

Wi-Fi of Wifi is een standaard voor draadloze datanetwerken dat volgens de internationale standaard IEEE 802.11 werkt, met andere woorden een draadloos Ethernet. Apparaten die gebruik maken van deze standaard werken met de radiofequenties binnen 2,4 Ghz en/of 5,0 Ghz-band. Deze frequenties mogen onder bepaalde voorwaarden zonder licentie door gebruiker gebruikt worden.

Waarvoor wordt Wi-Fi gebruikt?

Wi-Fi is één van de meest gebruikte standaarden in het opzetten van een draadloos thuisnetwerk. Dat kan handig zijn voor wie een laptop heeft en graag op verschillende plekken in het huis wil genieten van een internetverbinding zonder vervelende bekabeling. Het enige wat de gebruiker dan moet doen is er zeker van zijn dat zijn laptop Wi-Fi compatibel is, en een Wireless Wi-Fi Router kopen die hij dan op de modem aansluit. Tegenwoordig wordt Wi-Fi echter voor veel meer gebruikt dan laptops, denk maar aan: mobiele telefoons, internet-TV, tablet-PC's, etc.

Wat is een hotspot?

Tegenwoordig bieden verschillende operatoren ook hotspots aan die zich verspreiden over druk bezochte plaatsen zoals tankstations, restaurants, etc. De gebruiker kan onder andere bij Mobilander, KPN of T-Mobile terecht om tegen betaling draadloos te surfen op deze locaties met zijn Wi-Fi apparaat zoals een mobiele telefoons of tablet-PC. Gebruikers kunnen per keer betalen of kunnen een abonnement nemen op de service.

Wat zijn de voordelen van een Wi-Fi hotspot?

Er bestaan natuurlijk ook andere manieren om op openbare plaatsen te surfen met een mobiel apparaat, onder andere via GPRS en UMTS. Wi-Fi hotspots hebben het voordeel dat ze veel goedkoper en sneller zijn dan andere mobiele internetdiensten. Het nadeel is dan weer dat het bereik slechts beperkt is tot zo'n 100 meter zodat het gebruik maken ervan in bijvoorbeeld de wagen onmogelijk is, iets wat met GPRS en UMTS wel kan. Conclusie is; wie bij een hotspot zit en dat gebruikt kan altijd goedkoper en sneller surfen dan wanneer die GPRS of UMTS zou gebruiken.

Wat is de Wi-Fi Alliance?

De vereisten om het label 'Wi-Fi' op een bepaald apparaat te mogen plakken worden bepaald door de Wi-Fi Alliance. Eerst dient een apparaat bekeken te worden door een onafhankelijk certificatiebureau. Dit bureau dient aan te tonen dat het apparaat voldoet aan enkele vooropgestelde eisen van de Wi-Fi Alliance. Het belangrijkste puntje waar de Wi-Fi Alliance op zal beoordelen is de comptabiliteit met andere apparaten. Wi-Fi apparaten dienen altijd samen te kunnen werken met apparaten van andere merken, anders krijgen ze het label niet toebedeeld.

Wat betekent Wi-Fi?

Wanneer we Wi-Fi zeggen denken we ook aan de oudere term 'Hi-Fi', waar Wi-Fi van afgeleid is. Hi-Fi is een term uit de audiowereld en betekent High Fidelity. In het verleden schoof de Wi-Fi Alliance hun product dan ook de naam Wireless Fidelity toe. Tegenwoordig wordt deze naam echter vermeden en is het onduidelijk waarvoor Wi-Fi dan wel staat.
Gerelateerde artikelen
Hotspots: extreme warme plekken in de aardkorstHotspots: extreme warme plekken in de aardkorstEen hotspot is een extreem warme plek in het magma, die een gedeeltelijk wegsmelten van de aardkorst veroorzaakt. Hierdo…
WIFI - wat is hetWIFI - wat is hetWiFi is de afkorting van wireless fidelity. Het is een techniek die het mogelijk maakt data te verzenden d.m.v. radiogol…
Gevaar van een onbeveiligd WiFi netwerkGevaar van een onbeveiligd WiFi netwerkDe opkomst van een draadloos netwerk of WiFi heeft het voor iedereen heel gemakkelijk gemaakt om gebruik te maken van he…
Wifi-signaal versterken en verbeterenWifi-signaal versterken en verbeterenEen draadloos wifi-netwerk wordt veel gebruikt door laptops, (smart)phones, tablets en telefoons. Het is makkelijk, want…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.org
  • Internetten.nl

Reageer op het artikel "Wat is Wi-Fi? Alle antwoorden over dit draadloze netwerk!"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 05-04-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!