InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Computeren met Simpc: desktop, laptop, tablet, smartphone

Computeren met Simpc: desktop, laptop, tablet, smartphone

Computeren met Simpc: desktop, laptop, tablet, smartphone De Simpc heeft bij velen het imago van een computer voor senioren of digibeten. De echte computerfreak vindt het maar niks. Maar voor iedereen die wel het gemak, maar niet het gedoe en de zorg van een gewone PC wil, is het een uitkomst. Bovendien is Simpc al meer dan 10 jaar onderweg en heeft het bedrijf behoorlijk aan de weg getimmerd met steeds weer nieuwe producten. Anno 2019 heeft Simpc de volgende producten: SimPC Alles-in-één Computer; Sim PC Desktop; SimPC Laptop; SimPC tablet en SimPC smartphone. De service op werkdagen is uitstekend te noemen. Het is zelfs mogelijk de computer op afstand over te nemen om zo de problemen aan de computer op te lossen.

Simpc: secure Internet Machines

De Simpc is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Secure Internet Machines (SIM). De bedenkers van de pc zijn Stefan Hoevenaar en Rob Rooken. De filosofie achter hun bedrijf is dat het gebruik van computers nu vaak ingewikkeld en onveilig is. Het bedrijf wil met de Simpc garant staan voor een veilige computer.

Rob Rooken is sinds 1997 actief als ondernemer in verschillende internetgerelateerde bedrijven. Over de Simpc zegt hij anno 2009: “De beste beslissing is zonder twijfel het op de markt brengen van de SimPC. Ik was hier een paar jaar geleden ook al mee bezig, maar om verschillende redenen was de timing toen niet goed. Ik werk hieraan met Stefan Hoevenaar, een oude vriend uit de middelbare schooltijd. SimPC is een eenvoudige, veilige computer, bedoeld voor mensen die voldoende hebben aan enkele basisprogramma’s zoals web, e-mail, Word, chat en een fotoalbum. De aanvragen komen uit de hele wereld en de eerste gebruikers reageren zonder uitzondering positief. Het is erg leuk met een project bezig te zijn dat door iedereen enthousiast wordt ontvangen. Iedere week belt er wel een oudere dame die over SimPC gelezen heeft en er één wil bestellen.”

Simpc geen last van gijzelsoftware

Ransomware of gijzelsoftware is een programma dat ongevraagd (en onopgemerkt) op een computer wordt geïnstalleerd. Dit programma blokkeert vervolgens de computer en/of gegevens die erop staan. Daarna wordt aan de gebruiker van deze computer 'losgeld' gevraagd om de computer weer te 'bevrijden'. Dit soort gijzelsoftware maakt wereldwijd helaas veel slachtoffers. Maar niet onder Simpc gebruikers. De Simpc is goed beveiligd tegen dit soort praktijken. De Simpc is optimaal beveiligd maar ga zelf nooit in op verzoeken om uw bankrekeningnummer, pincode, creditcardgegevens of bijvoorbeeld BSN-nummer af te geven.

Ombudsman: meer hulp voor digibeet anno 2017

Anno 2017 meldde de Nationale Ombudsman dat digibeten meer hulp nodig hebben. Zo moet er ook ruimte overblijven voor persoonlijk contact tussen burgers en overheid omdat niet iedereen digitaal vaardig is en de overheid burgers te veel laat bungelen als er fouten in digitale systemen worden gemaakt. "Bestraf deze fouten niet en wees zeker niet onredelijk.”

Ouderen geven antwoord: wat maakt de drempel tot internetten nou zo hoog?

Simpc is vooral voor oudere mensen bedoeld. Anno 2019 blijkt nog steeds een derde van de 75 plussers geen computer te hebben en dus niet te internetten. Andere ouderen hebben wel een computer maar kunnen er niet goed mee omgaan. En dat is lastig omdat steeds meer zaken digitaliseren. Hulp aan digibeten schiet tekort, identiteitsfraude ligt op de loer, meldt Nieuwsuur op 22 februari 2019. Steeds meer bedrijven en instanties maken gebruik van digitale loketten. Digibeten moeten dan soms hun privacy opgeven om geholpen te kunnen worden. Ze moeten aan hulpverleners wachtwoorden afstaan zodat ingelogd kan worden.

KBO-PCOB zocht middels een papieren enquête uit wat deze ouderen tegenhoudt om de stap naar internet te zetten.
  • Reden 1: te moeilijk
  • Reden 2: te oud
  • Reden 3: fysieke gesteldheid
  • Reden 4: niet nodig
  • Reden 5: geen vertrouwen

De oplossing voor deze ouderen is om een Simpc aan te schaffen. De toestellen van Simpc zijn makkelijk te bedienen. Door ondersteuning hoeft men zich niet te oud te voelen. Wat fysieke gesteldheid betreft biedt Simpc grote duidelijke knoppen die makkelijk te bedienen zijn. De Simcoaches zorgen ervoor dat ouderen vertrouwen krijgen in het bedienen van de computer.

De toestellen van Simpc

SimPC Alles-in-één Computer

Dit is de nieuwste computer van SimPC die sinds 2018 op de markt is. Het is voorzien van de nieuwste snufjes en bespaart ruimte vanwege de dunne omvang. Het heeft een snelle processor en 256 GB SSD opslagcapaciteit. De computer beschikt over 4 GB werkgeheugen om meerdere programma’s tegelijk te draaien. Het LED beeldscherm 54,6 cm / 21,5 inch geeft een helder beeld.

Simpc desktop

De normale uitvoering van Simpc is de desktop. Deze heeft een computerkastje, een beeldscherm, toetsenbord en muis. Voor een ergonomische houding is deze computer het beste.

Simpc Laptop

Dit betreft de laptop uitvoering die overal mee naar toe kan worden genomen. Er is een ingebouwde webcam, microfoon en luidsprekers waarmee u kunt beeldbellen.

SimPC tablet

Sim Tab3 is een makkelijke tablet voor ouderen. Hij wordt geleverd met een aantal noodzakelijke apps zodat de tablet meteen gebruikt kan worden. Via Google Play kunnen extra apps worden gedownload. De Sim Coach zorgt voor ondersteuning op afstand.

SimPC smartphone

SimPhone3 is de meest gebruiksvriendelijke smartphone in Nederland. De bediening is eenvoudig en goed te gebruiken voor mensen die niet zo goed de vaardigheid bezitten om met een smartphone om te gaan. De Sim Coach zorgt voor ondersteuning op afstand. Wanneer de opslagruimte vol is, is het tijd voor een grote schoonmaakbeurt. Dit kan op vijf manieren: downloads legen; fotogalerij opschonen; cachegeheugen wissen; kritisch kijken naar uw apps of ze echt nuttig zijn; apps die standaard zijn geïnstalleerd uitschakelen.

Installatie computer door Student aan Huis

Anno 2019 laat Simpc de installatie van de computer verzorgen door Student aan Huis. Deze service wordt door Simpc verleend en is gratis. Schaft u voor het eerst een Simpc aan en heeft u geen verstand van computers dan kunt u een cursus van 60 minuten bestellen.

Simcoaches

Simpc heeft speciale simcoaches die u kunnen helpen met problemen. Dat gebeurt telefonisch, per email of de computer wordt op afstand overgenomen om zo de problemen op te lossen. Dit kan om allerlei problemen gaan zoals advies over veiligheid, aansluiten van printers, advies voor beste apps, etc. De simcoaches zijn alle werkdagen van 9 tot 5 beschikbaar.

Voordelen Simpc

  • Automatisch onderhoud van alle programma's.
  • Automatische virusbeveiliging.
  • Automatische beveiliging hackers, popups, spyware.
  • Automatische spamfilter.
  • Automatische reserve kopieën op veilige locaties.
  • Levenslange onderhoudsgarantie (wel 10 euro per maand voor betalen).
  • Zuinig in gebruik (70 procent minder energieverbruik dan gewone computers) en geruisloos.
  • Grote knoppen en overzichtelijk scherm.
  • webcam (optioneel bij de desktop)
  • beeldbellen (optioneel bij de desktop)

Nadelen Simpc

  • Niet zelf extra programma's installeren.
  • Geen cd of dvd branden.
  • Slechts 1 GB compact flash-geheugen (kan wel worden uitgebreid voor 2 euro GB/maand).

Conclusie

De Simpc is een basiscomputer met basisfuncties die het meest gebruikt worden, zoals internet, e-mail, chatten, bankieren, tekstverwerking, foto's importeren en spelletjes.

Wie met de nadelen kan leven is het een goede betrouwbare computer en zeker een aanrader. Wie echter meer wil en zich niet laat afschrikken door de zorgen van een gewone computer, kan beter een andere computer aanschaffen.
Gerelateerde artikelen
Computer kopen: desktop of laptop?Computer kopen: desktop of laptop?De technologie van tegenwoordig schiet omhoog. De computers worden steeds beter, kleiner en de oude steeds goedkoper. Je…
Welke soorten laptops zijn er op de markt?Welke soorten laptops zijn er op de markt?Het zoeken naar een laptop is voor velen een hele uitdaging. Er is een gigantisch aanbod: er zijn veel verschillende spe…
Voorkom oververhitting van je laptopVoorkom oververhitting van je laptopLaptops of notebooks willen nog al eens uitvallen wegens oververhitting. Ook kun je last hebben van een luidruchtig blaz…
Tips om een laptop te kiezen voor school of studieTips om een laptop te kiezen voor school of studieStudenten kunnen niet meer zonder een laptop, een computer of een tablet. Of ze nu op het middelbaar zitten of verder st…
Waarom moet je een tablet kopen? 6 redenenWaarom moet je een tablet kopen? 6 redenenEen tablet is hip, modieus en zit qua formaat tussen de laptop en de smartphone in. Toch stellen mensen zich de vraag wa…
Bronnen en referenties
  • SIMPC Nederland
  • https://www.sprout.nl/artikel/beste-en-slechtste-beslissing-van-rob-rooken-simpc
  • https://www.simpc.nl/nieuws/ouderen-geven-antwoord-wat-maakt-de-drempel-tot-internetten-nou-zo-hoog/
  • https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2273004-hulp-aan-digibeten-schiet-tekort-identiteitsfraude-ligt-op-de-loer.html
  • https://www.simpc.nl/nieuws/opslagruimte-alweer-vol-hoog-tijd-voor-een-grote-schoonmaakbeurt/

Reageer op het artikel "Computeren met Simpc: desktop, laptop, tablet, smartphone"

Reactie

Sandra de Graaf, 12-07-2017 09:23 #1
Goedendag, mijn zwager heeft Simpc, eigenlijk voor zijn vrouw, maar zij is overleden en hij heeft zelf een abonnement bij Online.nl maar ook nog voor Simpc. Hij heeft internet er wel voor opgezegd, maar is nog wel gebonden aan een onderhoudsabonnement van 14,50 p/mnd. Hij heeft een desktop van Medion/Simpc met ingebouwde harde schijf en daar staat het programma van Simpc op met grote touchscreen symbolen. Mijn vraag is: als hij Simpc opzegt, dan neem ik aan dat alle symbolen eraf gaan? Kan hij dan bijv. Windows erop zetten of is de computer aan dat systeem gekoppeld en is het dan een leeg ding waar je niks meer mee kan? Hij vind het gebruik van Simpc niet echt geweldig en ik vind het ook een gebruiksonvriendelijk programma, want ik heb wat zitten zoeken naar hoe je foto's weer tevoorschijn kan halen, kan rubriceren en ook het installeren van een printer was een verschrikking. Geef mij maar Windows…
Ik ben erg benieuwd naar uw antwoord, hij heeft het financieel nu niet breed en hij betaalt nu waarschijnlijk onnodig veel (14,50 voor Simpc en 28,50 voor Online).
Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,

Sandra de Graaf Reactie infoteur, 12-07-2017
Simpc werkt met Linux.

Voor meer informatie: https://www.simpc.nl/klantenservice/

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 28-04-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!