InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Melden van internetoplichting, Meldpunt internetoplichting

Melden van internetoplichting, Meldpunt internetoplichting

Je koopt een mobiele telefoon via Marktplaats. Je maakt het geld over naar het rekeningnummer van de verkoper, die belooft het mobieltje binnen drie dagen toe te sturen. Je wacht af, maar er gebeurt niets. Als je telefonisch contact opneemt, is er geen gehoor. Je bent opgelicht. Wat nu?

Oplichting op internet

Oplichting op internet is een groeiend probleem. Websites zoals Marktplaats.nl, Speurders.nl en Tweedehands.nl erkennen dat er fraudeurs actief zijn op hun websites. Maar het is onbekend hoe groot het probleem is. Veel slachtoffers doen namelijk geen aangifte van oplichting. Ze denken bijvoorbeeld “ach, het ging om veertig euro” of ze zijn bang dat ze politie toch niet naar ze luistert. Tenslotte is het moeilijk om een oplichter op te sporen, die vaak een valse naam gebruikt.

Er zijn geen cijfers beschikbaar wat betreft het aantal fraudeurs dat op internet actief is. Ze zijn dan ook moeilijk om te traceren.

Meldpunt internetoplichting/ Aangifte doen van internetoplichting

Er bestond al een website voor internetoplichting op de webiste marktplaats, namelijk Marktplaatsoplichting.nl. Maar nu is er een website gelanceerd die zich niet uitsluitend op gedupeerden van Marktplaats richt.

Op vrijdag 8 oktober 2010 hebben de politie en het Openbaar Ministerie in overleg met Marktplaats een website gelanceerd waarop mensen aangegifte kunnen doen van internetoplichting. De website heet www.mijnpolitie.nl Slachtoffers van internet oplichting kunnen hier aangifte doen of melding doen als ze fraude vermoeden. Op deze manier kunnen meer oplichters worden opgespoord en opgepakt.

Straffen internetoplichting

De gedachte achter dit initiatief is dat mensen in goed vertrouwen moeten kunnen handelen, ook op internet. Als ze fraudeers worden opgespoord, riskeren ze niet alleen milde straffen, zoals een boete of taakstraf. Enige tijd geleden is er twee jaar gevangenisstraf geeist tegen een 27-jarige man uit Gilze die zich schuldig maakte aan oplichting.

Oplichting op internet voorkomen

Hoe voorkom je dat je met open ogen in de mooie beloftes tuint van een internetoplichter? Er is een aantal tips om veilig handelen via internet te bevorderen.
  • Fraudegevoelige producten zijn bijvoorbeeld iPod’s, laptops en mobiele telefoons. Deze kun je beter niet via internet kopen
  • Je kunt op fakerslijst.nl kijken of de verkoper bekend staat als oplichter
  • Wees voorzichtig met kopers uit het buitenland
  • Verdiep je in de persoon met wie je handelt: spoor hem/haar bijvoorbeeld op via internet
  • Vertrouw op je verstand en je gevoel
  • Als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, is dat vaak ook zo.
  • Gebruik betrouwbare betaalmethoden, zoals PayPal en iDEAL
  • Bewaar alle mailtjes/andere vormen van contact met de koper
  • Bewaar gegevens, zoals de advertentietekst, betaalgegevens en het e-mailadres van de verkoper
  • Win informatie in over het product dat je wilt kopen
Gerelateerde artikelen
Identiteitsfraude is eenvoudig, phishing en pharmingIdentiteitsfraude is eenvoudig, phishing en pharmingIdentiteitsfraude vindt veel plaats. Ook in 2018 en 2019. We blijken te onvoorzichtig met onze identiteitsgegevens om te…
Zo herken en voorkom je internetoplichtingZo herken en voorkom je internetoplichtingSteeds meer mensen maken het mee. Je doet een aankoop via het internet, maar ontvangt na weken wachten helemaal niets. H…
Webwinkels en nepwinkels - Oplichting via InternetWebwinkels en nepwinkels - Oplichting via InternetHet moment dat wij digitaal zijn gaan bankieren en via Internet zijn gaan winkelen, hebben fraudeurs hun kansen gezocht…
Veilig solliciteren via internetVeilig solliciteren via internetIn deze crisistijd zijn veel mensen op zoek naar een baan. Tegenwoordig lopen veel sollicitatieprocedures via internet.…
Financiële oplichtingtrucs per mail: 419-fraudeFinanciële oplichtingtrucs per mail: 419-fraude419-fraude en voorschotfraude komen regelmatig voor. Berucht zijn de zogenaamde Nigeriaanse boilerrooms die u van uw gel…

Reageer op het artikel "Melden van internetoplichting, Meldpunt internetoplichting"

Reacties

Walter, 03-11-2016 19:27 #20
Pas op met chinese bedrijven die je een 'geweldig aanbod' doen als jij een ondernemer bent. Deze twee bedrijven zijn in ieder geval nep: http://bonroycn.com/ en http://www.royal-hk.com/ (websites zijn ook bijna identiek).

Check altijd de whois! en kijk ook in google of je dezelfde teksten tegenkomt op andere chinese sites. Het lijkt allemaal echt, maar is het niet. Doel is je geld te laten betalen voor contracten, of je naar china te laten komen en je daar te laten betalen voor van alles en nog wat. Zie ook: http://www.rvo.nl/onderwerpen/internationaal-ondernemen/landenoverzicht/china/kanttekeningen-bij-het-zakendoen

Divy Parewyck, 02-02-2016 12:08 #19
Ik heb een jas besteld op 'mooilopertjes.nl' nu na 3 weken is deze jas geleverd, niet wat ik besteld had, totaal ander merk en kleur (ook namaak), deze werd geleverd vanuit HongKong. Ik wil deze nu retour sturen maar weet niet hoe of wat, kan iemand mij informeren hoe ik dit moet aanpakken?

Shermaine, 09-09-2014 22:52 #18
Ik heb via facebook bij Rosa Sieradenhoekje een Micheal Kors horloge gekocht.
Toen ik deze éénmaal thuis kreeg bleek het al gauw een nep Micheal Kors was.
Dus bijdeze wil daar voor iedereen waarschuwen!
Voor Rosa Sieradenhoekje op Face book.
Tevens staat er dat deze persoon uit Amsterdam komt. Terwijl het vanuit Arnhem verstuurt is. Haar adres in Arnhem gelegen is!

Joan, 21-11-2013 13:38 #17
Waarschuwing!
Onderstaand op 21-11-2013 e-mail ontvangen van BNP PARIBAS FORTIS alias (albarello@faccat.br).
Uiteraard zal ik hier niet op reageren.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geachte BNP PARIBAS FORTIS Client,

Houdt u er rekening mee dat de toegang tot uw online-account dreigt te verlopen.Om de toegang tot uw online account actief te houden, vragen wij u dan gelieve om zo snel mogelijk in te loggen. Gebruik de onderstaande link om verder te gaan en toegang te krijgen tot uw account.

Nadat u gebruik heeft gemaakt van de onderstaande link zal er door één van onze medewerkers nog contact met u worden opgenomen om het gehele proces te voltooien. Wanneer het gehele proces gereed is zal u weer als vanouds gebruik kunnen maken van uw BNP PARIBAS FORTIS-online.

Klik hier

Met toegang tot uw BNP PARIBAS FORTIS online kunt u het grootste gedeelte van uw bankverrichtingen uitvoeren door u aan te melden op het onlinebankieren.

Wij willen u alvast bedanken voor uw medewerking BNP PARIBAS FORTIS.

Hoogachtend,

Klantenservice

É BOM TE VER AQUI
FACCAT: ENTRE AS 4 MELHORES FACULDADES INTEGRADAS DO BRASIL

Hanny, 13-03-2013 22:36 #16
Bij koopjespullen bestelling gedaan bij Marian Westerink. 50 euro betaals, nooit bestelling gekregen. NIETS bij kopen dus.

Ale, 26-02-2013 12:00 #15
Op 16 Februari reageerde ik op een advertentie op www.koopjespullen.nl het ging namelijk om 3 chihuahua pups waarvan ik 2 gratis zou gaan krijgen. Achteraf bleek te zijn dat ik voor die chihuahua s de vliegticket moest betalen, omdat de pups van Engeland over moesten vliegen naar Nederland. Ik had toen 230 euro overgemaakt naar een soort van weeshuis in Kameroen. En de ontvanger heette Tamejong Jerad. Vervolgens kreeg ik een nep ticket en e-mail van het vliegveld bristol airport met erin geschreven de vertrek tijden en dat ik 700 euro weer moest over maken omdat die honden een speciale krat nodig hadden. Sinds de dag tot vandaag heb ik geen honden ontvangen en hoor ook niks meer van de oplichter. Terwijl degene nog steeds actief is op verschillende sites wordt er niks aan de oplichter gedaan.

Ik vermoed dat de persoon gewoon hier in Nederland woont en doet net als of hij/zij in de buitenland woont.

Hij/ zij gebruikt het e-mail adres shijunshenn@gmail.com.

Sophie, 19-02-2013 10:51 #14
Dutchmoda op 4 november een jas gekocht voorruit betaald om kosten te besparen. Jas was wel 3 maten te klein, lijkt of ze expres te kleine of kapotte kleding verzenden zodat je het product terug stuurt. Wat ik ook netjes binnen de gestelde termijn heb gedaan… Nu 19 februari nog geen geld retour! Dit was hun laatste bericht nadat ik een juridische brief had verzonden;

Beste Sophie,
Ik heb navraag gedaan voor uw terugbetaling, ik heb doorgekregen dat wij helaas te kampen hebben met een betalingsachterstand. Dit komt omdat wij in de periode december en januari een aanzienlijk drukte hebben ervaren, waarin ook veel annuleringen waren.
Excuses als u iets is toegezegd, zover wij kunnen inzien kan het nog een maand duren voordat wij iedereen hebben terugbetaald. Uw creditnota zit ook in de stapel.
Helaas kan ik u hierdoor geen exacte datum geven.

Monique, 14-02-2013 21:56 #13
Hey Roos

ik heb de uggs van Sandy "gekocht" en ook nooit gekregen!jij krijgt tenminste nog iets van een reaktie, ze reageert bij mij helemaal niet!
dus opletten voor Sandy van vliet aka s koster

Roos, 27-01-2013 21:15 #12
Via Marktplaats wilde ik Shabbies kopen. Geld overgemaakt naar S.D Koster met rekeningnummer: 8730115 ( Sandy van vliet@live.nl is haar email- adres). Adres die ze heeft doorgeven: Nagelkruid168 in Vlaardingen. Nooit wat ontvangen, mijn emails worden teruggestuurd en als ik haar bel hangt ze op! kijk uit voor S ( Sandy?) Koster

Herman, 21-01-2013 10:17 #11
Op Marktplaats is een persoon onder naam opruiming bezig zijn producten aan het verkopen. Hij stuurt dus gewoon kapotte spullen op. Hij verkoopt nog een aantal dingen en vertrouw hem voor geen meter.

Nicela, 03-01-2013 09:32 #10
Dutchmoda kleding. Nooit iets kopen! Jas gekocht die op de site stond en in voorraad was!
Na de betaling via ideal kreeg ik een mail dat de jas niet geleverd kon worden. Zou het geld teruggestort krijgen binnen de 30 dagen. Ben nu 6 weken verder en diverse telefoontjes… zonder jas en zonder geld.

Roos, 26-09-2012 19:52 #9
Via marktplaats verkoopt Femke Wagner (Haarlem of Maatsricht) ING: op reknr 747747938 tnv F Wagner UGG schoen. Nadat ze het geld ontvangen heeft, zet ze met een nieuw account, dezelfde schoenen weer te koop aan. Ik heb mijn schoenen nooit ontvangen, maar ze staan wel op MP.

Onbekend, 20-09-2012 14:01 #8
Www.uggsbyangel.nl is een fake website
deze website gebruikt gegevens van iemand anders die wel bestaat maar hier niets
mee van doen heeft. Dus u bent gewaarschuwd, plaats op deze site geen bestelling want u mag wel betalen maar krijgt niets geleverd.

Yhy, 05-09-2012 13:19 #7
Oplichtingspraktijken www.thuisflirten.nl:
Geldklopperij, het lijkt alsof je antwoord krijgt van de betreffende persoon, maar wellicht is het maar één persoon die zit te antwoorden gebruik makend van profielen met mooie vrouwen! Uiteindelijk wil er geen vrouw afspreken terwijl ze wel steeds doen alsof.
Dit heeft me al bijna 100 euro gekost.

Pm van Eeuwijk, 11-07-2012 00:14 #6
Elke dag mail van diverse afz dat er een betaling (1000 euro) naar mij is overgeboekt maar dat de bank dit niet aanneemt of ik even de bijgesloten link wil openen zodat ik even de gegevens na kan kijken. Ook zeggen ze dat er iets met de belasting is. Raar ik vertrouw dit niet, maar ze blijven komen.

Rob, 04-07-2012 11:50 #5
Opgelicht op speurders door vincent verkoopt een "nieuwe lowrance fishfinder". 307 euro overgemaakt aan s. da silva NL69INGB0664366813. Blijft vrolijk door adverteren met zijn nep advertenties! Weet iemand wat meer van deze gast?

Henry Otten, 01-07-2012 15:02 #4
Ik ben via email benaderd door een loterij uit zwitserland de naam is romano loterie en zou volgens mr. steven hartwel een prijs van 5.000.000 pond gewonnen hebben en moet snel contact met dr.pierre paul sieber opnemen ik denk dat het oplichting is omdat het te mooi om waar te zijn lijkt wat het dan ook meestal is hebben jullie raad voormij ik heb nog niet gereageerd maar 5.000.000 is wel zeer welkom gr henry otten

G. Wieringa, 21-06-2012 13:54 #3
< b> Datum: 20 Junie 2012

U heeft een inkomende betaling. We zijn niet in staat om deze betaling te verwerken om uw account als uw gegevens is niet bijgewerkt. Klik hier om deze transcation vast te stellen en uw huidige saldo te bekijken

Log pe

Dank u voor het helpt ons u van dienst zijn beter.

Klant Service

ABN AMRO Bank

Castmarine, 28-05-2012 15:24 #2
Altijd jammer als zoiets anoniem is, dan heeft u ook wat te verbergen of wil ons zwart maken, dus wees een vent en bel ons op anders neem ik dit zeker niet serieus.

mvg castmarine amstelveen

Anoniem, 04-05-2012 11:39 #1
CastMarine in Amstelveen zijn oplichters. Ze verkopen tweedehands producten zoals buitenboordmotoren, boten en aanverwante artikelen. Ik heb diverse artikelen bij hen gekocht en welke allemaal binnen een half jaar stuk zijn gegaan. Als je hen ermee confronteert dan worden ze agressief en geven je geen garantie, niets! Echte oplichters, ik wil iedereen waarschuwen om daar nooit iets te kopen!

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 26-10-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 20
Schrijf mee!