InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Hoe sluit ik mijn analoge ADSL modem aan?

Hoe sluit ik mijn analoge ADSL modem aan?

Hoe sluit ik mijn analoge ADSL modem aan? Internet is ontzettend handig en tegenwoordig ook belangrijk. Om internet te kunnen ontvangen en gebruiken, heb je allereerst een aansluiting nodig. Daarnaast is het van belang dat je een modem hebt! Hiermee kun je jouw computer met internet verbinden. De vraag is nu: hoe sluit je dat modem nou eigenlijk aan?

De aansluiting

In dit artikel gaat het om de aansluiting van een analoog modem van een provider die werkt via de telefoonaansluiting in je huis, meestal is deze aansluiting van KPN. Voordat je kan beginnen met het installeren van internet, heb je eerst een modem nodig. Dit is apparaat maakt bepaalde informatiestormen geschikt voor gebruik. Als je een computer namelijk rechtstreeks aan een verbinding in je huis bevestigd, gebeurt er niks. Dit komt omdat je computer alleen reageert op digitale informatie en niet op elektrische informatie uit je verbinding. Het modem zorgt er voor dat de elektrische impulsen worden omgezet in digitale signalen, die wel werken op je computer. Het modem verkrijg je door je te abonneren bij een provider die internet diensten aanbieden!

Het modem moet dan ook aangesloten worden aan de je internetaansluiting. Dit punt wordt wel het IS/RA punt genoemd en staat ook wel bekend als de hoofdaansluiting van de telefoon (KPN). Dit punt bevindt zich over het algemeen in je meterkast. Het kan echter ook zo zijn dat het IS/RA punt zich bevindt in je woonkamer, dit komt vaak voor in appartementen of flats. Er bestaan vandaag de dag twee soorten IS/RA punten: de ministekker en de hoofdstopcontact. Bij de ministekker heb je een doorluskabel nodig, deze is in de meeste doe-het-zelf installatiepakketten wel bijgeleverd. Het doorluskabeltje steek je in de ministekker en de andere kant van de kabel steek je in de juiste plek in het modem. Bij de hoofdstopcontact heb je een speciale stekker nodig. Dit is namelijk een speciaal stopcontact, met vier gaten. De stekker zit als het goed is ook in het doe-het-zelf-pakket. Steek de bijgeleverde doorluskabel in de stekker (aan de onderkant) en steek nu de stekker in het hoofdstopcontact. Als de doorluskabel is aangesloten aan de ministekker of aan de hoofdstopcontact, kun je de andere kant van de doorluskabel aansluiten op het modem.

Het modem

Nu het modem is aangesloten op het IS/RA punt, kun je verder gaan met installeren. Het modeum moet allereerst aangesloten worden op stroom. Er is over het algemeen een stekker bijgeleverd door je provider. Steek deze in het modem en aan de andere kant in het stopcontact. Meestal is de kabel te kort om én aan de ministekker/hoofdstopcontact én aan het stopcontact te zitten en dus is een verlengsnoer meestal van belang! Nu het modem stroom heeft, kun je hem aanzetten. Dit gebeurt door de ON/OFF knop aan de zijkant van het modem in te drukken. Het modem gaat nu aan en wordt opgestart. Na een aantal minuten zullen het powerlampje en het internetlampje op het modem gaan branden, het modem doet het nu. J

e kunt nu het modem gebruiken. Eerst moet je deze echter aansluiten op je computer. Dit doe je allereerst met een ethernetkabel. Deze is meestal meegeleverd, anders kun je deze kopen in een elektronica winkel. De ene zijde van de ethernetkabel steek je in het modem, bij de LAN/ethernetaansluiting. De andere zijde steek je in de ethernetpoort in je computer. Op het modem gaat nu nog een lampje branden. Als het goed is heb je nu internet op je computer.

Open nu Internet Explorer. Bij sommige providers (als je nieuwe klant bent) moet je eerst je internetverbinding activeren. Doe dit door de bijgeleverde code in je browser (van je internet) in te typen. Hierna krijg je over het algemeen een scherm met instructies. Volg deze, het eindigt met 'Activeren gelukt'. Op de meeste modems kun je zo verschillende computers aansluiten, meestal zijn er verschillende ethernetkabels bijgevoegd of moet je die zelf bijkopen.

Veel succes!
© 2010 - 2017 Maria_louise91, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe sluit ik mijn analoge ADSL modem aan?"

Reactie

Anita, 29-06-2011 14:41 #1
Ik begrijp het verhaal. Maar… hoe zit het dan met mijn telefoon? Die zit namelijk nu aangesloten op het modem en op het 'varkensneusje". Dan kan niet in de meterkast, want daar zit geen varkensneusje. Reactie infoteur, 02-07-2011
Ik begrijp je probleem maar ik moet je helaas teleurstellen. Dit is te specialistisch voor mij, helemaal nu ik niet kan zien hoe het er bij jou uitziet! Het is waarschijnlijk verstandig om naar een specialist te gaan.

Infoteur: Maria_louise91
Gepubliceerd: 07-09-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!