InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Een back-up maken

Een back-up maken

Iedereen heeft het al een keertje meegemaakt dat zijn computer crasht: weg alle gegevens! Hoe kan men een crash overleven en zijn bestanden veilig stellen?

Oei, gecrasht!

Alle computergebruikers zijn er zich van bewust dat je best een back-up maakt om verlies van je gegevens te voorkomen, maar wie doet het op regelmatige basis? Het overkomt iedereen wel eens dat uw computer crasht en dat u met uw handen in het haar zit, waarop u zich voorneemt dat het u niet meer zal gebeuren. U maakt een back-up en u gaat weer aan de slag en intussen vergeet u dat u een heleboel documenten, muziek- en videobestanden, fotoís en dergelijke meer hebt toegevoegd en dat u daar geen back-up van hebt gemaakt. En hebt u de pech dat uw computer opnieuw crasht zit u met hetzelfde probleem. Hoe kan u dit voorkomen?

Het best is op regelmatige basis een back-up te maken van alles wat er op uw computer is terug te vinden: dus niet alleen alle mogelijke bestanden die u op uw computer hebt geplaatst of gedownload maar ook uw complete computersysteem, instellingen en programmaís inbegrepen. Zo hoeft u niet in paniek te geraken en kunt u een nieuwe harde schijf weer installeren en er alles weer opplaatsen. Hiervoor het u verschillende mogelijkheden.

Manueel met CDís en DVDís

Het overschrijven van gegevens en bestanden naar cdís en dvdís is de meest voor de hand liggende methode. U geeft zelf de opdracht en kopieert alles naar de schijfjes. Het is goedkoop maar u hebt er wel verschillende nodig daar ze te beperkt zijn om grotere bestanden te kopiëren. Het duurt wel een hele tijd vooraleer alles is overgeschreven.
Als u up-to-date wil blijven mag u niet vergeten dit op geregeld tijdstippen te doen, want u weet nooit wanneer zich een crash zal voordoen. Gemakkelijk bij te houden en overal mee te nemen.

Manueel met USB-sticks

Net zoals bij cdís en dvdís is dit een relatief goedkope methode en kunt u de back-up handmatig uitvoeren door de stick in uw computer te pluggen maar ook hier geldt: eerder beperkt van stockeringsruimte. Het is wel handig omdat u de sticks gemakkelijk kunt meenemen, maar u moet er altijd mee rekening houden dat ze vroeg of laat kunnen dienst weigeren.

Software

Zo de software nog niet voorhanden is op uw computer kunt u zich de nodige back-upsoftware aanschaffen. Die zorgt ervoor dat er een back-up van uw gehele systeem en de bestanden wordt gemaakt. Deze procedure herhaalt zich geregeld als u uw computer hebt ingeschakeld. Vanaf de tweede keer doet ze dat voor de onderdelen die u hebt toegevoegd sinds de eerste back-up. Met de software hebt u uiteraard een afzonderlijke bron nodig om de gegevens naar te versturen. Dat kan een externe harde schijf zijn die u op de USB-poort van uw computer aansluit en die een grote opslagcapaciteit heeft of een Network Attached Storagestation (NAS), dat via de modem op uw internetverbinding aangesloten wordt. Deze kan bedraad of draadloos zijn.

Dit is de zekerste maar duurste oplossing (is drie-vier keer zo duur als een externe harde schijf en kan tot 300 euro kosten).

Online opladen

Een andere oplossing is uw gegevens opladen via een online server. Kleinere bestanden kunnen gratis opgeladen worden, voor grotere moet u een maandelijk bedrag betalen dat duur kan uitvallen, maar u hebt de bestanden ten allen tijde en van om het even welke computer te uwer beschikking. Dit is echter geen oplossing voor een back-up van uw computersysteem. Verder moet u nagaan of de software van deze toepassingen compatibel is met het besturingssysteem van uw computer.

Nadeel van deze methode is dat u niet weet wat er met de door u opgeladen bestanden gebeurt en of ze niet door anderen worden gebruikt of verhandeld.
Gerelateerde artikelen
Snel je programma's opstarten via je usb-stickSnel je programma's opstarten via je usb-stickSnel je programma's opstarten via je usb-stick of gebruik het als opslag voor je bestanden. De usb-stick is zeer handig…
Zo raak je je bestanden nooit meer kwijt!Zo raak je je bestanden nooit meer kwijt!In het digitale tijdperk van nu, waar je een papierloze administratie- en kantoor hebt, en alles op je computer staat, k…
Playstation 3 resetten (FAT model)Playstation 3 resetten (FAT model)De playstation 3 is een duur apparaat en het is erg vervelend als het apparaat het niet meer naar behoren functioneert.…
Online back up van uw belangrijke bestanden gratis en veiligOnline back up van uw belangrijke bestanden gratis en veiligEen back up maken van de belangrijkste bestanden is iets wat iedereen regematig zou moeten doen maar het is ook iets wat…
Crashplan veilig online cloud backup van je PCCrashplan veilig online cloud backup van je PCIedereen heeft op zijn PC wel bestanden staan waarvan het absoluut niet wenselijk is dat deze als gevolg van een pc of h…

Reageer op het artikel "Een back-up maken"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 02-08-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!