InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > IDEAL en internet kassa op je website, webwinkel of webshop

IDEAL en internet kassa op je website, webwinkel of webshop

IDEAL en internet kassa op je website, webwinkel of webshop Wanneer je een serieuze website of webwinkel wilt opzetten, kun je niet meer toe met ouderwetse betaalmogelijkheden. Acceptgiro of overboeking zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Iemand die gewend is te kopen op Internet verwacht ook via iDEAL te kunnen betalen. Omdat dat gemakkelijk is, veilig en de betaling direct is afgehandeld. Ook voor jou als aanbieder van een product of dienst via Internet is iDEAL echter ideaal. Hoe zet je iDEAL of een gehele internetkassa op jouw website?

Wat is iDEAL?

Nu steeds meer mensen via Internet producten kopen, is ook betalen via Internet steeds gewoner geworden. Door een aantal banken samen is er een veilige en gemakkelijke betaalmethode ontwikkeld voor kopen en verkopen op Internet. iDEAL is een manier om te betalen op Internet door direct in te loggen op Internetbankieren van je eigen bank en daar accoord te geven op de transactie. Veilig online betalen dus voor consumenten. Betalen via iDEAL is mogelijk voor klanten van alle grote banken in Nederland.

Wat zijn de voordelen van iDEAL voor consumenten?

iDEAL is een online betaalmogelijkheid, die direct is verbonden aan Internetbankieren van de eigen bank. Het is daarmee ook net zo veilig als Internetbankieren zelf. Wanneer je iDEAL tegenkomt op een website als consument en je hebt een Internetbankieren contract bij jouw financiële instelling hoef je je niet te registreren om van deze betaalmogelijkheid gebruik te kunnen maken. Elke grote financiële instelling ondersteunt de mogelijkheid tot betalen via iDEAL.

iDEAL is bovendien heel gemakkelijk in het gebruik. De transactie wordt direct afgewikkeld en verwerkt en je hoeft dus niet meer te werken met overboekingen of acceptgiro's. Persoonlijke gegevens worden pas doorgegeven, wanneer de transactie is geslaagd en die personalia hoef je dus als klant niet eerder te verstrekken in het proces dan dat het echt nodig is.

Wat zijn de voordelen van iDEAL voor de verkoper via Internet? Waarom iDEAL op je website?

Ook voor aanbieders met een website of webshop is iDEAL een ideale toevoeging aan al bestaande betalingsmogelijkheden. Bijna iedere consument in Nederland kan en wil betalen via iDEAL. Je hebt geen last meer van uitgestelde betalingen, want voor je de goederen of diensten uitlevert, is de rekening al betaald. Je biedt klanten bovendien een gemakkelijke en veilige manier van betalen aan, die vertrouwen wekt en professionaliteit uitstraalt. Betalingen via iDEAL kunnen niet worden herroepen en zijn zowel in te zetten voor zakelijke als voor particuliere transacties.

Hoe werkt iDEAL in de praktijk op een webwinkel of webshop?

Wanneer klanten een product willen kopen en dat hebben toegevoegd aan de winkelwagen, kan er worden uitgecheckt via een Internetkassa, waarbij er meerdere betaalmogelijkheden worden aangeboden. Wanneer de klant aangeeft om via iDEAL te willen betalen, kan die aangeven via welke bank hij of zij bankiert. Er wordt contact gemaakt met de Internetbankieren omgeving van de klant en die logt daar aan zoals voor hem of haar gebruikelijk is. De klant kan vervolgens de transactie goedkeuren en wordt na voltooiing van de betaling weer teruggeleid naar de website.

De transactie is gedebiteerd van de rekening van de klant en als aanbieder weet je nu dat je kunt overgaan tot de levering van de dienst of het product. Binnen één of twee dagen is de betaling daadwerkelijk binnen op de eigen rekening.

Hoe voeg je iDeal of een Internetkassa toe aan jouw website of webwinkel?

Er zijn verschillende mogelijkheden om iDEAL toe te voegen aan een webshop. De aangesloten banken bieden hier mogelijkheden voor aan en geven ondersteuning waar nodig. Ook kunnen PSP's zoals Icepay of Targetpay iDEAL integreren met jouw website of webwinkel.

Voor een goed geïntegreerd systeem heb je echter eigenlijk een volledige webwinkel met Internetkassa nodig. Met speciale software bouw je in één keer een complete winkel, waarin klanten producten kunnen selecteren, die toe kunnen voegen aan de virtuele winkelwagen en tot betaling kunnen overgaan. Goede software biedt een volledige Internet kassa aan, waarbij iDEAL één van de mogelijkheden tot betaling is naast bijvoorbeeld betalen via creditcard, acceptgiro of Paypal.

Er zijn veel aanbieders van webwinkel of webshop software, die tegen een hele schappelijke prijs een totaalpakket voor een webwinkel inclusief Internetkassa en betaalmogelijkheden via iDEAL aanbieden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Banken & met Visa betalen via een internet kassaBanken & met Visa betalen via een internet kassaIn Nederland is iDeal de meest gebruikte betaalmethode voor online aankopen en online betalen. Maar iDeal heeft ook zijn…
Betalen met iDEALBetalen met iDEALIDEAL is een nieuwe betaalmethode, waarbij de betaling direct gekoppeld wordt aan het internetbankierprogramma. Wat is i…
Internetbankieren, Rabobank komt met kleine iDealInternetbankieren, Rabobank komt met kleine iDealHet kopen op het internet raakt in ons land steeds meer ingeburgerd. Internetbankieren groeit in Nederland als kool. Als…
Gratis webwinkel: Software en hosting van je eigen webshopZelf je eigen webwinkel beginnen lijkt ingewikkelder dan het eigenlijk is. Met speciale webwinkel software bouw je in ee…
BiedMeer WebwinkelsBiedMeer Webwinkels in een bedrijf dat online pakketten aanbiedt om een eigen webwinkel mee op te starten. Zo kunt u onl…
Bronnen en referenties
  • De officiële iDEAL website: www.ideal.nl
  • Idealhulp: iDEAL support site

Reageer op het artikel "IDEAL en internet kassa op je website, webwinkel of webshop"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 31-01-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Gratis website of webwinkel
Schrijf mee!