InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Gratis webwinkel: Software en hosting van je eigen webshop

Gratis webwinkel: Software en hosting van je eigen webshop

Zelf je eigen webwinkel beginnen lijkt ingewikkelder dan het eigenlijk is. Met speciale webwinkel software bouw je in een paar stappen een webshop, compleet met winkelmandje en betaalmogelijkheden als iDeal en PayPal. Veel aanbieders bieden deze software gratis aan en er zijn zelfs mogelijkheden voor gratis hosting van je nieuwe website. In dit artikel lees je meer over de mogelijkheden voor het starten van een eigen gratis webwinkel op Internet. Hoe begin jij je eigen gratis webshop?

Hoe kun je zelf een gratis webwinkel beginnen?

Via het Internet kun je eenvoudig software downloaden, waarmee je heel gemakkelijk je eigen webwinkel ontwerpt. In plaats van zelf te starten met een website en daar een winkel in te bouwen, kun je met simpele pakketten een hele mooie, professionele webshop opzetten. Zo'n webshop ziet er gelikt uit en heeft alle mogelijkheden, die je verwacht van een webwinkel. Klanten kunnen rondkijken in de winkel, kunnen producten selecteren en in een winkelmandje plaatsen en kunnen afrekenen via een internet kassa met verschillende betaalmogelijkheden.

Goede webshop programma's bieden zelfs de mogelijkheid voor bezoekers om producten te bewaren, reviews te schrijven over producten op de site of digitale verlanglijsten aan te maken. Webshop software geeft je de kans om nieuwsbrieven te sturen aan klanten, producten te verkopen in meerdere valuta en toekomstige klanten of aantallen bezoekers en andere statistieken bij te houden met perfecte management informatie. Webwinkel software zorgt ervoor dat je in een handomdraai een kant en klare webshop opzet zonder dat je kennis nodig hebt van HTML of website ontwerp. Bovendien wordt er uitstekende gratis webwinkel software aangeboden, die zeker zo goed is als de betaalde varianten. Je kunt die gemakkelijk en volledig gratis downloaden. Vaak is het zelfs mogelijk om er ook nog eens gratis hosting bij te krijgen, zodat je helemaal geen onderhouds- of investeringskosten hebt.

Welke aanbieders bieden gratis webshop software aan en wat krijg je dan precies?

Er zijn ontzettend veel aanbieders van gratis of goedkope webwinkel software op de markt en het voert veel te ver om ze allemaal te bespreken. De beste aanbieders zijn wel buitenlandse aanbieders, dus je moet wel Engels beheersen. Webwinkel software, die gratis te downloaden is en er qua kwaliteit echt uitspringt: Zen Cart, osCommerce, VirtueMart en Magento. Al deze aanbieders bieden de volgende specificaties gratis aan:

  • Een gelikte look and feel van de webwinkel zelf
  • Handige navigatie en menustructuur voor producten en diensten
  • Mooie weergave van producten met foto en kenmerken
  • De mogelijkheid om producten in een winkelmandje te plaatsen
  • Meerdere valuta en talen
  • Een transparant bestelproces
  • De mogelijkheid om bestel- en zoekhistorie te bewaren
  • Kortingscoupons en nieuwsbrieven
  • Een volledige internet kassa (credit card, acceptgiro, Paypal en iDeal)
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Gratis Nederlandse aanbieders van gratis webshop software zijn er ook. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld mijnwebwinkel, 123 webshop, starteenwinkel en one-stop-webshop. Nadeel van deze aanbieders is dat de webwinkel er iets eenvoudiger uitziet.

Voordeel van deze aanbieders is echter dat je gemakkelijk en snel een webwinkel opzet in je eigen taal met genoeg functionaliteiten voor een professionele webshop. Bovendien krijg je er ook nog eens vaak de hosting van de website gratis bij.

Waar en hoe krijg je gratis hosting van je website of webwinkel?

Bij veel van de Nederlandse aanbieders heb je zelfs geen server-ruimte meer nodig maar wordt niet alleen het opzetten en ontwerp van de webwinkel maar ook het onderhoud van jouw eigen webshop gratis aangeboden. Gratis hosting krijg je meestal alleen wanneer je ook reclame toestaat op je webwinkel. Wanneer je namelijk reclame uitingen binnen jouw winkel accepteert, kan de aanbieder van de software namelijk geld verdienen met Google Adsense.

Door op deze manier geld te verdienen kan hij jou de software en hosting van de webwinkel als tegenprestatie volledig gratis aanbieden. Zo profiteren beide partijen optimaal: jij hebt een gratis webwinkel, die je in een middag in elkaar draait en de aanbieder profiteert mee van het succes dat jij daarmee zult hebben door het trekken van grote hoeveelheden bezoekers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gratis website hosting: Beste gratis webhosting providersGratis website hosting: Beste gratis webhosting providersGratis hosting is heel erg interessant voor mensen, die voor de eerste keer een eigen website lanceren of een webwinkel…
Webwinkel domeinnaam en hostingWebwinkel domeinnaam en hostingDomeinnaam registratie en hosting account aanschaf is de basis van iedere webwinkel. Kosten van een domeinnaam registrer…
Webshop starten met WordpressHet starten van een webhop is gemakkelijk te realiseren door middel van Wordpress. Dit artikel gaat nader in op de funct…
Mijnwebwinkel webwinkelsMijnwebwinkel is een online aanbieder van webwinkelpakketten waarmee je eenvoudig uw eigen webwinkel kunt opstarten. Mij…
Webwinkel software eigenschappen, het beginWebwinkel software eigenschappen, het beginAls toekomstige beheerder van een webshop moet er een lastige keus gemaakt worden: op welke software gaat de webwinkel d…

Reageer op het artikel "Gratis webwinkel: Software en hosting van je eigen webshop"

Reactie

A. M. J., 16-02-2011 09:22 #1
Hallo,

Ik heb tot nu toe géén nederlandse site gevonden, voor GRATIS web winkel/shop.
Die jullie vermelden zijn helemaal niet gratis.
En als jullie deze al als gratis betitelen wil ik niet eens meer weten wat een buitenlandse download wel niet zou gaan kosten.

En ik… blijf dan liever op veilig… en verkoop mijn spulletjes wel op de bekende plekken op internet.

JAMMER want ik had altijd al graag een winkeltje gehad, maar kan me dit gewoonweg niet permiteren.
De opbrengst van de artikelen die ik gebruik zijn voor mijn onkosten te dekken, en daar kan ik dus niets van missen.

Mocht er daadwerkelijk tóch nog ergens een aardige goede en HELEMAAL GRATIS web winkel/shop ergens te krijgen zijn houd ik me natuurlijk aanbevolen.

Vriendelijke Groeten, Reactie infoteur, 16-02-2011
Beste AMJ,

Dat is echt niet het geval. Alle hier genoemde aanbieders bieden gratis webwinkel software aan. Onder voorwaarden, bijvoorbeeld beperkt dataverkeer en het weergeven van reclame met Adsense (opbrengsten voor de aanbieder) is zelfs de hosting vaak nog gratis.

Dit wil zeggen dat je een gratis webwinkel kunt bouwen en zelfs gratis kunt laten hosten. Vaak zijn er ook pakketten, waarvoor je wel moet betalen die meer mogelijkheden bieden dan het gratis pakket. Verdiep je eens goed in de voorwaarden van de verschillende aanbieders, want het kan wel degelijk!

Succes!

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 26-01-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Gratis website of webwinkel
Reacties: 1
Schrijf mee!